"תגיד, אתה נורמלי?": מה קורה כשבעלי לא מתאים למודל הזוגי המקובל

כשמדברים על זוגיות, לרובנו יש בראש תבניות על 'זוגיות נכונה': בעל חייב לנהל את נושא הכספים בבית/ לפתוח סתימות באסלה/ להביא פרחים, ואשה חייבת כל יום לבשל/ לקנות בגדים/ לכבס ולגהץ. האם המודליים שיש לנו על 'זוגיות נכונה', באמת נכונים?

 

כשמדברים על זוגיות, לרובנו יש בראש איזושהי סכמה או תבנית על הנושא. נדמה לנו שיש דבר כזה 'זוגיות נכונה'. שיש איזשהו מודל אידיאלי לניהול חיים זוגיים טובים ונעימים. אולי ראינו זוגיות שהערכנו אצל ההורים, קראנו או פגשנו מתישהו זוגיות שנראתה בעינינו אידילית, או שאולי למדנו לפני החתונה מהי זוגיות נכונה, עם שלל הנוסחאות שאנחנו נכנסות איתן לחופה.

נשים רבות חושבות, לדוגמה, שתליית מדפים היא דבר בלעדי שהבעל עושה, או שאנחנו רעיות טובות אם תמיד תהיה בבית ארוחה חמה. אולי אנחנו בטוחות שהבעל חייב להחמיא ולקנות מתנות, או שהאישה צריכה להיות במטבח. הבעל מפרנס, לגברים אין טעם, ונשים מבינות יותר בחינוך.

ובאמת, ייתכן שהמודל שלנו מצוין ועובד נפלא אצל זוגות אחרים שאנחנו מכירים, הבעיה היחידה שזה לא תמיד מסתדר עם המציאות אצלנו בבית.

אולי אני, לדוגמה, ממש שונאת לבשל, ואז מרגישה שאני לא בסדר באופן גורף, ושקלקלתי את הזוגיות הנכונה. או נניח שבעלי לא סובל בנקים ולא מבין בכספים - איך זה מסתדר עם המודל? לאן נעלמה הנוסחה הנכונה לחיים זוגיים טובים? נדמה לי שהוא לא מתנהג כמו שצריך, ושבעניין הזה יש לי זוגיות בעייתית ולא נכונה.

מישהי סיפרה לי, שלמדה בהדרכת כלות, שהיא חייבת להכין לבעלה כל יום אוכל מבושל. ובאמת היא הייתה טורחת על הכנת ארוחת ערב מושקעת יום יום. אבל אז, בערך אחרי שנה של אוכל מבושל, בעלה סוף סוף העז לומר לה שאחרי העבודה הוא מעדיף משהו קליל כמו פיתה עם חומוס... 

מה עשה כאן "המודל הנכון"? הוא אילץ את שני בני הזוג להידחק לתוך המודל, ובסופו של דבר הביא לחוסר שביעות רצון הדדית.

במשך השנים פגשתי זוגות מגוונים, שחיים כל כך יפה ביחד, בניגוד מוחלט לכל המודלים הידועים והמוכרים. הכרתי אישה שסיפרה, בשמחה ובהקלה, שאת כל הבגדים שלה קונה בעלה, כי היא שונאת להיכנס לחנויות ולמדוד. הוא מאושר ממסעות הקניות, ואוהב שהיא לובשת מה שהוא בוחר, והיא אוהבת את הטעם שלו. ככה ששניהם מרוצים מהסידור.

פעם אחרת פגשתי בעל, שהמשימה האקסקלוסיבית שלו היא לבשל את האוכל לשבת. מה עושה האישה ביום שישי? נוסעת לים. הוא בשלן טוב, והיא לא אוהבת לשהות במטבח יותר מעשרים דקות ברציפות. היא מחמיאה לו על האוכל והוא מתמוגג מהמחמאות. מה יותר טוב מזה? 

פגשתי מישהי שהייתה אלופה בפתיחת סתימות במערכת הניקוז, ובעלה היה כזה מן טיפוס עדין, שכל העניינים האלה לא קשורים אליו. 

אלו רק כמה דוגמאות מבין רבות, שברגע הראשון אולי נשמעות לא רגילות, אבל מה לעשות - עובדות מצוין ויוצרות זוגיות טובה.

 

אין מודל

אז האמת היא שיש המון דרכים וצורות, לפעמים מפתיעות או לא שגרתיות, לחיות ביחד, ככה שלכל אחד מאיתנו יש מודל אחר של זוגיות טובה. אבל, מה קורה כשהמודל שבעלי מביא איתו הביתה, מפריע לי? כשזה נראה לי לא נכון, לא צודק, או באמת לא נורמלי ולא הגיוני?

כשעוסקים בזוגיות, בעצם, ההבנה הראשונה צריכה להיות, שאין בשום פנים ואופן מודל לזוגיות נכונה. אין נוסחה מנצחת לאיך לחיות טוב ביחד. 

למה חשוב לדעת את זה? כי דווקא המודל האידיאלי בעינינו על זוגיות טובה – מרחיק אותה מאיתנו. הרבה פעמים בן הזוג פשוט לא נכנס לשם, ולא משתף פעולה עם החלום שלנו על זוגיות נכונה. בעצם, המודל הזה שיושב לנו בראש, יוצר לא מעט בעיות, וגורם לנו להיות ממורמרים, כועסים או ביקורתיים.

הוא יכול להביא אותנו לרגשי אשם, על כמה שאנחנו לא בסדר או מקלקלים את הזוגיות, אבל, ברוב המקרים, המודל הכביכול נכון, מביא אותנו, די בקלות, למלחמה עם בן הזוג. מלחמה שמטרתה לשנות אותו ולהכניס אותו למשבצת הנכונה. בשני המקרים אנחנו נעולים על הנוסחה הדמיונית, נלחמים במציאות ולא עסוקים בתכל’ס במה שיש לנו בבית.

לפגישת ייעוץ הגיעה אישה, שהתלוננה שבעלה לא לוקח אחריות על נושא הכספים בבית. חשבון הבנק לא מתנהל לשביעות רצונה, והחשבונות לא משולמים בזמן וגוררים איתם קנסות. היא סיפרה שהדבר מעורר ביניהם ויכוחים, והביא אותם כבר המון פעמים לפיצוצים של ממש. "בעל אמור לדאוג לכספים. זו הצורה הנורמלית שבה חי כל זוג שאני מכירה", היה הטיעון המרכזי שלה.

פרסתי בפניה את האפשרויות העומדות לרשותה: "אפשר להמשיך להילחם במציאות, ולנסות להכניס אותו למודל שיש לך בראש, מה שהוכיח את עצמו עד עכשיו כחסר טעם לגמרי, או שאפשר להבין שזה בעלך ולקבל את צורת ההתנהלות שלו. אם בחרת באפשרות השנייה, להפסיק לחלום על בעל אחר ולקבל את המציאות, יש לך שוב שתי אפשרויות: שהוא ינהל את הכספים כמו שהוא מבין, ואז אולי יהיו חריגות ובעיות, אבל יהיה לך בעל שאחראי על כספים כמו שאת חולמת, או שתיקחי את הכספים תחת אחריותך. במקרה כזה מודל הבעל-אחראי-כספים כבר לא יהיה קיים, אך לעומת זאת, נפתרה לך הבעיה של החריגות והמינוסים". 

אבל היא לא הייתה מוכנה בשום אופן לשחרר את הקביעה הנחרצת שלה על בעל וכסף. "תגידי", שאלה אותי, "בעלך לא מנהל את החשבונות בבית?!".

"למען האמת כן", עניתי לה, "אבל אין לי מושג מה הוא עושה שם, ואם יש בחשבון מינוס של מאה אלף, או מאה אלף בפלוס... אני סומכת עליו במאת האחוזים, אבל אני מכירה נשים שלקחו על עצמן, משיקולים שונים, את כל ניהול החשבון, ושניהם חיים טוב עם הסידור הזה".

 

זוגיות טובה

בעצם אין הגדרה לזוגיות נכונה, אלא יש זוגיות טובה.

זוגיות טובה היא, קודם כל, זוגיות שבה טוב לשני בני הזוג. מתי זה קורה? כששני הצדדים בונים לעצמם את צורת החיים המתאימה להם, בהתאם לרצונות של כל אחד, ובהתאם למה שקורה בפועל במציאות. 

אם אני מבינה באופן גורף, שבזוגיות אין נכון ולא נכון, ואין "ככה צריך להיות בזוגיות", מפלס המתח שלי יכול לרדת פלאים, והדינמיקה ביני ובין בן הזוג יכולה להשתנות. אני כבר לא עצבנית עליו אם הוא לא מתאים את עצמו למשבצת "הנכונה", כבר לא מאוכזבת מכך שהוא שונה מאבא שלי, ולא נלחמת בו שישתנה או יתיישר לפי הקו שלי. אני יכולה לחשב מסלול מחדש ולבחון את הדברים באופן שמברר מה לעשות עם העניין, בלי קשר למה שראיתי בחוץ או למה שחשבתי קודם על הנישואין.

זוגיות טובה היא היכולת שלי להיות גמישה וזורמת עם מה שיש, לא עם מה שאין. לעשות היכרות מחודשת עם הבעל שלי, ולא עם זה שאני חולמת שיהיה. להכיר במציאות החיים שלי, בלי מודלים ונוסחאות, ולהבין שזה הבעל שלי, ממש כמו שהוא, עם שלל מעלותיו וחסרונותיו, ושזו הזוגיות שאני אמורה לבנות וליהנות ממנה.

תגיות: זוגיותמודל זוגיזוגיות טובהבעלאשה

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}