מדוע אסור לכם ללכת לישון כשאתם כועסים על בן הזוג שלכם?

כולנו מתווכחים עם בן הזוג שלנו מדי פעם בפעם. מדוע אסור לנו ללכת לישון כשאנחנו מרגישים כועסים על בני הזוג, ואיך למנוע מוויכוח לילי להרוס את מצב הרוח שלכם ביום למחרת?

מערכות יחסים רומנטיות הן מצד אחד מאוד מספקות ומתגמלות, אך לא פעם עשויות להיות מאתגרות כאשר עולים אי אלו וויכוחים וחילוקי דעות בין בני הזוג. "מוחות סבירים יכולים לחלוק על מגוון רחב של נושאים, וכתוצאה מכך עלול להתרחש קונפליקט שמביא ללא מעט כעסים", מסבירה החוקרת האמריקנית אנג'לה היקס.

"יש אנשים שמוצאים את עצמם נוטים יותר לוויכוחים עם בן הזוג בלילות דווקא, כשהם עייפים ועצבניים, מה שעלול להוביל למתח לא בריא מבחינה רגשית, לשני בני הזוג", מסבירה היקס. יחד עם הקולגה שלה, ליסה דיאמונד, השתיים חקרו את יחסי הגומלין שבין סוגי התקשרות, קונפליקט ותגובתיות, ופרסמו מאמר נוקב בשם 'אל תלכו לישון כועסים'.

לדבריהן, היכולת של בני הזוג לגשר על פערים תקשורתיים ועל כעסים שעולים בשל כך, משפיעה לא רק על היכולת לווסת את הרגשות שלנו כי אם גם מונעת גירויים 'טעונים רגשית'. "לאנשים בעלי חרדת התקשרות גבוהה יותר, יש רמה גבוהה יותר של רגישות ותגובותיות יתר לאירועים שליליים, מה שמוביל להשפעה שלילית מוגברת ולזיכרון חד יותר, לאירועים משמעותיים מבחינה רגשית", אומרת היקס.

דפוסים שונים אלה של עיבוד ותגובה, קשורים להיבטים מרובים של התנהגות ותפקוד במערכות היחסים, לרבות מתן תמיכה, שיתוף קבוע באירועי החיים ועוד. "קונפליקט זוגי מתרחש באופן טבעי, אולם המפתח לזוגיות טובה היא לשפר את סגנון ההתקשרות עם בן הזוג, ולא ללכת לישון כשאתם כעוסים".

במחקר המעניין שעשו מצאו דיאמונד והיקס השפעות נוראיות לא רק 'על הבוקר שאחרי' המריבה בין בני הזוג, כי אם גם על הלילה שלהם. כך למשל נמצא כי אנשים שנוטים יותר לריב במהלך הלילה, סובלים יותר מהפרעות שינה וחרדות. "ביום שאחרי הוויכוח יכולים לעלות כעסים, תחושת מרמור וחוסר סיפוק שיכולים להשפיע לרעה על כל היום כולו".

אז מהו הפיתרון? לדבריהן, חשוב לדבר וללבן את הבעיות תוך דיבור רגוע, וכששני הצדדים מכבדים את העמדה אחד של השני. "החליטו ביחד שלא לישון עם כעסים בלב אחד על השני, ולהמשיך את השיח על הנושא שמטריד אתכם בפעם אחרת. השתמשו בשפה מכבדת ונסו לשלוט בהבעות לא מילוליות ובשפת גוף שמראה כעס. אמרו אחד מהמשפטים הבאים כדי לסיים את המריבה: 'שנינו צריכים לקחת הפסקה מהשיחה הזו', 'בוא ניקח נשימה עמוקה, ונירגע', 'אנחנו לא בפוקוס עכשיו. בוא נמשיך את השיחה הזו מחר', 'אני בטוחה שנוכל לפתור את זה בפעם אחרת' - המשפטים הללו יעזרו לכם להוריד את הטמפרטורה מהוויכוח, ולהשאיר מרחב מכבד לבן הזוג", היא מסכמת.

 

תגיות: זוגיותשינה

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}