ברוכים הבאים אל העתיד –הוא מתחיל עכשיו

"לחיות זה אחד הדברים הנדירים. רוב האנשים פשוט קיימים", אמר אוסקר ויילד, וספרו של הרב יוני לביא, 'שיעורים קטנים לחיים גדולים', מסכים לחלוטין עם הציטוט הזה. "זה שהלב שלך דופק – לא אומר שאתה חי", קובע הספר, שמציף שאלות קיומיות באופן נגיש ואטרקטיבי

איך לגלות מה הייעוד שלי בחיים וכיצד להפוך נפילות למקפצות? איך להתמודד מול לחץ חברתי וכיצד לנטרל מריבות וכעסים? מהן חמש הדרכים לפגוש את אלוהים ומהו המתכון לאהבת אמת?

ספרו של הרב יוני לביא "העתיד מתחיל עכשיו" מציף שאלות רבות וחשובות, שאלות קיומיות העוסקות במשמעות החיים, בתוכן ובערכים, אך עושה זאת בנעימות ובקלילות כך שגם התכנים 'הכבדים' נגישים מאד ומצליחים להעביר מסרים יהודיים וחינוכיים באופן אטרקטיבי ומפתה לקריאה, בעיקר לבני נוער.

"לחיות זה אחד הדברים הנדירים. רוב האנשים פשוט קיימים". בפרק הראשון בספר מופיע ציטוט של הסופר האירי המפורסם, אוסקר ויילד, והרב מפרשו בהתאם לרעיון השזור לכל אורך הספר: "והוא (א. ויילד) צדק. זה שהלב שלך דופק – לא אומר שאתה חי. זה רק אומר שאתה קיים. גם החליפה היוקרתית, הטלפון החדשני ומספר האפסים בחשבון הבנק אינם מעידים בהכרח שהאדם חי. 'לחיות' באמת הוא דבר עמוק יותר ונובע מהתוכן שאדם יוצק לתוך חייו ומהערכים שאותם הוא מגשים."

בהתאם להכרזה הזו, הספר, כאמור, מוסר מעין 'שיעורים' על החיים, על אהבה, יחסים עם ההורים, וגם אמונה ואלוקים - נושאים רציניים מאד לכל הדעות, בפורמט של ספר עיון קצר וקולע, נעים ועדין, כשהנושאים מתומצתים ומתובלים באנקדוטות, משלים, סיפורים עממיים וסיפורים מהעת הזאת. מוצגות גם דוגמאות מחייהם של אישים מפורסמים, ומקרים שהרב לביא נתקל בהם בעצמו בחייו או שפנו אליו בעניינם.

העיצוב הגרפי הוא חלק דומיננטי בספר ומקנה לתוכן עטיפה עדכנית ומושכת, עם רקעים בצבעים שונים, פונטים בסגנון, גודל וצבע שונה, איורים צבעוניים בסגנון קומיקס (של נדב נחמני) ואף אפשרות בסוף של כל שיעור לסרוק קוד QR לסרטון באתר "מילה טובה", המרחיב עוד על תוכן הפרק. כל שיעור כולל בסופו תרגיל קטן, כדי להפוך את הרעיונות התיאורטיים לפרקטיקה. כך למשל בסוף שיעור 5, שכותרתו: "בא לי או נכון לי" מופיע התרגיל הבא: "היזכרו בפעם האחרונה שהתחשק לכם לעשות משהו אבל התגברתם... מהם הקולות הסותרים שהתרוצצו לכם בראש באותו רגע? מה אמרתם לעצמכם שנתן לכם את הכוח להתגבר ולהמתין?"

הספר כולל מעין עשרה שיעורים קצרים מגוונים, הנוגעים לכל תחומי החיים, ובעיקר לאלו בהם מתחבטים בני נוער: משמעות החיים ("חיים ששווה לחיות אותם"), היכולות שלנו ("למה אני מסוגל"), הקשר להורים ("אני וההורים – למה אנחנו לא מסתדרים?") אהבה וזוגיות ("מפתח הלב – המתכון לאהבה") וגם אמונה ואלוקים. אלו בהחלט נושאים שמעניינים מתבגרים, שמגששים את דרכם בעולם ומתמודדים מול ההורים, לחץ חברתי ושאלות קיומיות כמו גם אהבות ראשונות. חלק מהשיעורים מתאימים גם לנוער צעיר, כמו הפרק הראשון שמדבר על חיים ששווה לחיות אותם, אבל חלק מהשיעורים מתאימים יותר לנוער בוגר, כמו השיעור על אהבה, ושאלות באמונה.

כמו שכותב המחבר: "לספר יש  מטרה אחת: אם יום יבוא והחיים יחלפו לנו מול העיניים כמו סרט – שהם יהיו שווים צפייה! מי שיחכה שדברים 'יקרו' עלול לגלות יום אחד שהחיים הסתיימו והוא עדיין בהמתנה. לכל יום ולכל רגע יש תפקיד משלו... בבקשה אל תחכו עוד שנה, גם לא למחר. העתיד מתחיל עכשיו."

 

הרב יוני לביא הוא איש חינוך עתיר ניסיון וממקימי הקו החם לנוער "חברים מקשיבים". הוא משמש כתובת לאלפי פניות של בני נוער, הורים ואנשי חינוך, מגיש תכנית שבועית ברדיו ומרצה לקהלים מגוונים. זהו ספרו הרביעי.

הספר יצא לאור בהוצאת "ידיעות אחרונות – ספרי חמד" ב-2023
 

תגיות: ייעודסקירת ספראורח חיים

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}