פוגשים אדם שונה לגמרי מכם? חווים משבר? היהדות מציעה לכם זווית ראיה אחרת

במבוא לספרו שואל הרב זקס: "מהי יהדות?" ועונה: "היא דרך חשיבה... היהדות מכילה רעיונות משני חיים... היהדות הייתה ועודנה דרך מקורית להפליא לחשוב על החיים". בספרו "רעיונות משני-חיים" הוא מלקט עשרות רעיונות כאלה, שמלמדים אותנו להסתכל באור חדש על המציאות

קריאה מעמיקה בספרו של הרב לורד יונתן זקס "רעיונות משני-חיים", היא אירוע משנה-חיים. בכל פרק בספר מובא רעיון יהודי מופלא ופורץ דרך, תובנה רבת השראה בעקבות פרשות השבוע, המוצגות על פי סדרן בחמשת החומשים. בסוף כל פרק מופיעה תמצית הרעיון ב-2-3 שורות. מומלץ לשננה או להעתיקה על פתק ולתלות במקום ראוי בבית, כסוג של 'סלוגן' חשוב ומאיר עיניים שכדאי לכל בני המשפחה לא לפספס. והנה עצה למורים ולאנשי טיפול – העתיקו מן הספר שורה של תובנות, שהן לא פחות ממדהימות, והקריאו אותן לתלמידים או לאנשים הזקוקים לעזרה; הן יגרמו להם לחשוב אחרת ולהרגיש אחרת, ואולי אפילו ישנו להם את החיים.

במבוא לספרו שואל הרב זקס: "מהי יהדות?" ועונה: "היא דרך חשיבה, משזר של רעיונות: דרך להבנת העולם ומקומנו בו. היהדות מכילה רעיונות משני חיים... היהדות הייתה ועודנה דרך מקורית להפליא לחשוב על החיים". לדבריו, מעבר להגדרות של היהדות כדת, כמערכת של אמונות, כאוסף של מצוות או כתרבות – למרות שהן כולן נכונות, היהדות היא הרחק מעבר לכך. הוא מאמין כי אם נצליח לשנות את דרך החשיבה שלנו בעקבות רעיונות משני-חיים, נוכל להניע שרשרת של שינוי, אשר בעקבותיו ישתנה האופן שבו אנו מרגישים, ובעקבות זאת האופן שבו אנו מתנהגים. כך, נצליח להיות בני אדם שונים וטובים יותר. "רעיונות גדולים מובילים אותנו לאומץ, לאושר ולחיים ברוכים".

כריכת הספר רעיונות משני-חייםכריכת הספר רעיונות משני-חיים

הרב זקס מעיד על עצמו כי חייו שלו השתנו בעקבות רעיונות ששמע. אחת הדוגמאות שנתן, משכה את תשומת ליבנו במיוחד, משום שהיא נוגעת דווקא לחייו האישיים ולא לעניינים ברומו של עולם, כמו אמונה, תרבות, אידיאולוגיות פוליטיות וחברתיות וכדומה. הוא מספר כי הוא סובל מאינסומניה, נדודי שינה, אך כשהתלונן על כך באוזני אחד ממוריו, תגובתו הייתה – 'אולי אתה יכול ללמד אותי איך מקבלים אינסומניה'... רבו אמר כי הוא ישמח להיות מסוגל לא לישון, משום שעל ידי כך, יוכל להרוויח עוד כמה שעות לימוד. מאז אותה שיחה, השתנתה דרך החשיבה של הרב זקס. לא עוד מפגע – אלא הזדמנות. אם ישנים פחות – אפשר ללמוד יותר. הוא אמנם לא נפטר מנדודי השינה שלו, אבל למד להתייחס אליהם באור חדש.

קשה מאד ועד בלתי אפשרי, לבחור מתוך הרעיונות המהפכניים המוצגים בספר, רעיון אחד להתמקד בו. הנה שלושה שמצאנו לנכון להביא, בהיותם אקטואליים מאד לימינו (למרות שכולם כאלה...):

"בפעם הבאה שתפגשו אדם השונה מכם תכלית שוני, נסו לראות בשוני הזה לא איום אלא מתנה שמגדילה אתכם ויוצרת לכם אפשרויות חדשות".

הפרק העוסק בפרשת נוח נקרא "חותמו של אלוהים". בסיפור המבול מציע הרב זקס רעיון משנה חיים: אחרי המבול הקב"ה לימד את נוח, ודרכו את כל האנושות, לתפוס כ'צלם אלוהים' לא את עצמנו אלא את זולתנו. כלומר, האתגר הגדול ביותר הוא להתייחס בכבוד גם לאדם שהצבע, המעמד, התרבות או האמונה שלו שונים משלי. בדרך כלל, אנשים חוששים מאנשים השונים מהם והפחד הזה הוא המקור לאלימות. הזר, הנוכרי, מי שבא מן החוץ, נתפס תמיד כאיום. אבל אפשר גם לסגל חשיבה אחרת – אולי דווקא מי ששונה ממני יכול להרחיב את עולמי ולא להחריבו?

"המשברים העמוקים בחייכם מתגלים לפעמים כזמנים שפוגשים בהם את העמוקות שבאמיתות ורוכשים את הגדולות שבנקודות החוזק שלכם".

בפרשת ויצא, כאשר יעקב עומד לפני המפגש עם עשיו, בשיא הפחד שלו מפני מה שעלול לעולל לו אחיו, הוא חולם על הסולם שראשו בשמיים, וחווה התגלות רוחנית.
ניצולים מהטבח בעוטף סיפרו כי 'הרגישו שמישהו שומר עליהם' דווקא בלב האימה, באפילה הגמורה, כפי שקורא דוד במזמוריו: "ממעמקים קראתיך ה'" (תהילים, קל, א). במקום הכי נחות, בסכנת חיים ממש, מתוך המעמקים - אפשר להגיע לפסגה. דווקא בזמן משבר, אנו מגלים את החוזק הטמון בנו ומבינים אמת גדולה שעד עתה הייתה נסתרת מעינינו.

"כשאנו לומדים להקשיב לדעות שונות משלנו, ולהבין שהדבר אינו מצמצם אותנו אלא מגדיל אותנו, אנו מגלים רעיון משנה חיים: הרעיון של מחלוקת לשם שמיים".

בפרשת שמות, משה מתווכח עם ה'. בפעם הראשונה הוא עושה זאת כבר בפגישתם הראשונה, מול הסנה הבוער, ולאחר מכן, בארבע פעמים שונות, הוא הודף בטענות שונות את קריאתו של ה' להוציא את בני ישראל לחופשי. "אלוהים אוהב את אלה המתווכחים אתו", אומר הרב זקס. דווקא האנשים שבהם בחר להיות שליחיו, הם אלה שהיו מוכנים לקיים מחלוקת לשם שמיים, אפילו עם השמיים עצמם – למען הצדק והאמת.


הרב לורד יונתן ז"ל ( 1948-2020) היה רבה הראשי של בריטניה בין השנים 1991-2013 וזכה בפרס טמפלטון לשנת 2016. עשרות ספריו ומאמריו הקנו לו מעמד של הוגה דעות ומנהיג רוחני המשמיע את קולה של היהדות בשיח העולמי.

הספר נכתב במקור באנגלית ותורגם לעברית. יצא לאור בהוצאת קורן, ספרי מגיד.

תגיות: יהדותהשראהחכמה יהודית

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}