פשטידת ברוקולי, בשר ופטריות של דודה רינה משנחאי

פשטידה טובה היא כזו שכל נגיסה בה היא סוג של תעלומה הדורשת פיצוח. הפשטידה הבשרית הנהדרת של רינה גימפל ז"ל עומדת באתגר הזה בכבוד

יש משהו מיוחד בפשטידות. באופן די פלאי הן הופכות לקט רכיבים די פשוט ליצירה שמתעלה על סך רכיביה, ומספקת ביס שהוא תמיד סוג של תעלומה שדורשת פיצוח. פשטידה היא מעבר ל"עוגה בחושה מלוחה". בגלל החופש היצירתי שהיא מאפשרת, יש בפשטידה משהו שמאפשר טביעת יד קולינרית. אמירה אישית. אין פשטידה דומה לחברתה.

את המתכון לפשטידה שאתן היום קיבלתי מרבקה אלדר, שקיבלה אותה מהדודה שלה. אני אוהבת אותו כי הוא בשרי, בניגוד להרבה פשטידות אחרות, והוא קלאסי לארוחת שבת שמחפשים בה טוויסט ייחודי. הוא נוסטלגי (באיזה מתכון מודרני תמצאו שימורי פטריות?), גם כי הוא מחביא בתוכו סיפור קטן. וכך היא מספרת:

"סבא שלי הגיע מעירק לשנחאי. הוא לחם במלחמת העולם הראשונה עם הצבא הסיני, ונשאר שם כמעט 50 שנה. שם נולדו אבי, דודתי רינה, ושאר המשפחה. למעשה, יש מעל 200 אלף 'סינים יהודים' שחיו במושבה הבריטית בשנחאי ולאחר מכן עלו לארץ. סבתא שלי היא בורמזית, כלומר יהודיה שנולדה בבורמה, כך שמשפחתו של סבי הכילה שילוב מעניין: התרבות היא בריטית כולל שפת האם והמבטא, והאוכל הוא לגמרי מזרח רחוק (סיני, גם תאילנדי, גם בורמזי). כל ההשפעות מעורבבות עם השפעות בריטיות. והיה כמובן גם אוכל עיראקי.

הפשטידה ורינה גימפל ז"להפשטידה ורינה גימפל ז"ל

את פשטידת הברוקולי, הבשר והפטריות למדתי מדודתי האהובה רינה גימפל ז"ל, שנולדה בשנחאי וגדלה כאמור במושבה הבריטית אבל בשל בעל הונגרי הפכה לאשכנזיה מן המניין ולמדה לבשל עבורו את כל הקלאסיקות, עם טוויסט משלה. בזכותה, לא גדלתי עם סטיגמה על אוכל אשכנזי אפור וחסר טעם. 

היו לה ידי זהב שבכל פעם שאני רוצה לזכור אותה כראוי (היא נפטרה מסרטן המח), אני מבשלת עוד מתכון שלה מגפילטע פיש ועד עוף מטוגן עם פטריות ועוד מאכלים רבים, ביניהם פשטידת הברוקולי הכל כך נהדרת שלה"

רכיבים לפשטידה משפחתית גדולה של 8 אנשים
(אפשר לחתוך בחצי את כל הכמויות)

4 בצלים גדולים לבנים, קצוצים גס

2 קופסאות שימורי פטריות חתוכות (או שתי סלסלות טריות של פטריות)

1 שקית גדולה של פרחי ברוקולי קפואים (או טריים)

1 קילו בשר בקר טחון

1 כף מיונז

3 ביצים

1 כף שטוחה סודה לשתיה

1/2 כפית כורכום

1/2 כפית כמון

1/2 כפית מלח (לטעום בסוף את התערובת. לפני התנור ולהוסיף בהתאם לצורך)

1/2  כפית פלפל שחור גרוס

קמח שקדים או כל קמח אחר. או לחילופין פירורי לחם רגילים או פירורי לחם ללא גלוטן.

3/4 כוס צנוברים קלויים. 

הוראות הכנה

1. לטגן את הפטריות עם הבצלים הקצוצים עד להזהבה, להוסיף את התבלינים ,לערבב, להוריד מהאש. 

2. להשרות את הברוקולי הקפוא במים רותחים (אם השתמשתם בטריים - תנו להם כמה דקות קלות של בישול). לסנן ולקצץ במערבל מזון בפולסים לחיתוך גס.

3. לערבב את השניים הראשונים יחד עם הבשר והצנוברים.

4. להוסיף לתערובת את הביצים, את המיונז ואת הסודה לשתיה בהדרגה. להוסיף כל קמח רצוי (רבקה מוסיפה שקדים אבל אפשר קמח לבן, כוסמין, מה שהכי אוהבים) עד לקבלת עיסה שמתאימה לפשטידה (לא דלילה מידי אלא צמיגית).

5. להכניס לתנור מחומם מראש על  אפייה 180 למשך 50 דקות, בתבנית שמכוסה בנייר אפיה ונייר כסף.

6. אחרי 50 דקות להוריד את הכיסוי. לשפוך קצת מהנוזלים והשמן שמצטברים מסביב  ולהחזיר לתנור. להעביר לגריל של 180 מעלות ולהשחים עוד 7-10 דקות.

 

תגיות: מתכוניםמתכון לנשמהפשטידת ברוקולי

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}