יויו שאפשר לאכול: עוגיות טוניסאיות למשלוח המנות

במשלוחי המנות של ילדותי בשכונה בבאר שבע לא היו תועפות ממתקים קנויים וחלילה לא עוגות או עוגיות תוצרת מפעל. כל המשלוחים הכילו עוגיות טעימות להפליא עבודת יד, שכל השכנות שלחו אחת לשניה בצלחות חד פעמיות

מי זוכר את משלוחי המנות כשהיינו ילדים? היה בהם פחות צלופנים, פחות נייר גרוס, פחות עטיפות מרשרשות, פחות רעיונות קונספטואליים והרבה יותר טעם של בית.

במשלוחי המנות של ילדותי בשכונה בבאר שבע לא היו תועפות ממתקים קנויים וחלילה לא עוגות או עוגיות תוצרת מפעל. כל המשלוחים הכילו עוגיות טעימות להפליא עבודת יד, שכל השכנות שלחו אחת לשניה בצלחות חד פעמיות.

כמה ימים לפני פורים התחיל הטקס. כל יום אמא הכינה עוגיה אחרת, בהתחלה היו אלה אוזני המן ועוגיות מגולגלות במלית תמרים ואגוזים, אחריהן עוגיות קוקוס ובטנים במנז'טים קטנטנים עם סוכריות צבעוניות מעל או רוגלך של בצק פריך עם רחת לקום בתוכו, יום לאחר מכן ריבועי שומשום עם קרמל תוצרת בית, ולבסוף תפארת המטבח הטוניסאי, מבחר עוגיות מטוגנות טבולות בסירופ סוכר לימוני. בראשן היויו, עוגיה עגולה שנראית כמו דונאטס, אבל מוצקה, המקרוד, עוגיה העשויה מבצק סולת, והדבלה, שמורכבת מבצק מטוגן דק דק ועדין, שנטבל בדבש וסיגרים מגולגלים במלית אגוזית או קרם שקדים.

את חטאי אני מזכירה היום. משלוחי המנות שלי עברו גם הם טרנפורמציה ויכילו בדרך כלל יין טוב וגבינות מהמעדניה. אזני המן שאני מכינה לילדים שלי עשויים בכלל בצק כוסמין ושמן קוקוס במקום מרגרינה (אני בלתי נסבלת לפעמים). אבל אין אדר שאני לא מתפתה לגנוב ביס מזכרונות ילדותי.

ומי שאני גונבת ממנה ביסים היא בת דודתי, זהר כהן, בעלת ידי הזהב שהפכה את הזכרונות הקולינאריים הללו לעסק קטן שמציע עוגות ועוגיות לחינות ואירועים, והיא גם זו שנתנה לי את המתכונים הבאים ליויו ולמקרוד לטובת הטור. בשבוע הבא נגיע לדבלה. יש למה לחכות.

עוגיות יויו

רכיבים:

4 ביצים

כוס מיץ תפוזים

כוס שמן

כוס סוכר

גרידת תפוז

1 ק"ג קמח פחות כוס קמח.

סירופ ליויו:

1 ק"ג סוכר

2 כוסות מים

מיץ וגרידת לימון מחצי לימון

אופן הכנה:

מאחדים את כל הרכיבים לבצק.

מרדדים לעובי 4 ס"מ.

קורצים עיגולים עם כוס רחבה מעט (לא כוס ארוכה וצרה. כוס קלאסית עם ידית תהיה סבבה), כאשר בתוך העיגולים קורצים חור עם פקק. המטרה היא להגיע לצורה של דונאטס.

מטגנים בשמן עמוק בחום בינוני.

מבשלים את מרכיבי הסירופ בסיר נפרד בין 15-20 דקות לקבלת סירופ סמיך וטובלים.

עוגיות מקרוד

רכיבים:

בצק

1 ק"ג סולת 

חצי כוס קמח

כוס שמן חם (לחמם דקה במיקרו)

2 כוסות מים חמימים

למילוי:

1 חבילת תמרים ואקום

גרידת תפוז

קצת זנגביל

כפית קינמון

אופן הכנה:

שמים בקערה את הסולת והקמח, מוסיפים את השמן, מערבבים בכף עץ ואז מוסיפים את המים, מערבבים שוב ולשים את כל מרכיבי הבצק לקבלת בצק אחיד ודביק מעט. משהים אותו לשעה כדי שיהיה גמיש ונח לעבודה ובינתיים מכינים את המלית. 

הכנת המלית: לוקחים את התמרים מכניסים לקערת זכוכית ומכניסים ל-30 שניות במיקרו להתרככות (לחילופין, ניתן לחמם במחבת). מוסיפים את שאר המרכיבים ומערבבים עד לקבלת תערובת אחידה. 

לאחר ההשהייה מחלקים את הבצק לכדורים. כל כדור מרדדים לשכבה דקה בין שתי שכבות של נייר פרגמנט מרוסס קלות בשמן (הבצק עצמו שומני דיו). מורחים את המלית ומגלגלים לרולדה. חותכים לעוגיות ומטגנים אותן בשמן עמוק עד להזהבה.

לאחר הטיגון טובלים בין 10-20 שניות בדבש שהכנו ליויו.

וכן, אפשר לאפות את המקרוד במקום לטגן ואז לטבול בסירופ. אבל הגרסה המטוגנת טעימה יותר.

שימו לב: כמות העוגיות במתכון זו גדולה, ניתן להכין חצי כמות לפי אותה פרופורציה.

תגיות: מתכון לנשמהמשלוח מנות

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}