מימין לשמאל: ד"ר חיים נריה, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, הוריו של איל, שמעיה וריקי ברקוביץ', ומיכל אלמנתו.   צילום: מוטי דהאן. מימין לשמאל: ד"ר חיים נריה, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, הוריו של איל, שמעיה וריקי ברקוביץ', ומיכל אלמנתו. צילום: מוטי דהאן.

ספר המשניות של איל ברקוביץ הי"ד, שנפל בעזה, נתרם לספריה הלאומית

איל ברקוביץ, שנפל בעזה ערב נר ראשון של חנוכה, השאיר ספר משניות שנהג ללמוד עם הערות מילוליות ומאוירות שלו על דברי המשנה. משפחתו החליטה לתרום את הספר לספריה הלאומית

חודשיים לאחר שעדן זכריה בת ה-28 נחטפה לעזה כשניסתה להימלט ממסיבת הנובה וזיו דדו מגדוד 51 של גולני נרצח בהיתקלות עם מחבלים ב-7 באוקטובר וגופתו נחטפה על ידי החמאס, יצאו חיילים מגדוד 699 של "עוצבת חיצי האש" – חטיבת הקומנדו במילואים – לחלץ את גופותיהם ממנהרה באזור ג'באליה בעקבות מידע מודיעיני. בדרך לשם הופעל מטען צד על החיילים, ובפיצוץ נהרגו שני חיילי המילואים, שהיו גם חברים טובים עוד מהמסלול: איל מאיר ברקוביץ', בן 28 מירושלים, וגל מאיר איזנקוט, בן 25 מהרצליה, בנו של הרמטכ"ל לשעבר והשר גדי איזנקוט. בפעולה נפצעו לוחמים נוספים. בסופו של המבצע, חולצו גופותיהם של עדן וזיו לשטח ישראל, והם הובאו לקבורה ראויה בקבר ישראל.


איל ברקוביץ' נפל כמה שעות לפני הדלקת נר ראשון של חנוכה, בכ"ד כסלו תשפ"ד, ה-7 בדצמבר 2023. 

איל גדל ביישוב סוסיא שבהר חברון. את לימודיו התיכוניים עשה בישיבת בני עקיבא לחינוך סביבתי ביישוב ועם סיום התיכון עבר לישיבה הגבוהה "בני דוד" בעלי. בזמן לימודיו בעלי הצטרף לקבוצה של לומדי משניות. את המשנה למד ושינן מתוך מהדורה בפורמט קטן שהודפסה בהוצאת "משנה סדורה". במהלך כל תקופת הלימוד, נהג איל לכתוב הערות קצרות כמעט לכל משנה. לצד ההערות המילוליות, הוסיף לעתים גם איורים קטנים. הוריו מספרים שכבר מגיל קטן איל בלט בכישרון הציור שלו, וכך 'הסביר' את המשנה לא רק במילים אלא גם בצורה ויזואלית. ההערות של איל הן קצרות, אך בתמציתיות רבה הוא הצליח להסביר את כוונת המשנה במקומות שבהם היא איננה נדיבה בפרטים. 

לאחר שלוש שנים בישיבה בעלי, ב-2016, איל התגייס לצבא. בתחילה שירת בסיירת מטכ"ל ומשם המשיך למגלן. ב- 2022 התחתן עם מיכל והזוג התגורר בירושלים, שם התחיל איל לימודי רפואה באוניברסיטה העברית. הוא הספיק לסיים רק את שנה א'.
ב-7 באוקטובר שהו איל ומיכל בבית הוריו בסוסיא. בשעות הבוקר איל גויס מיד למילואים, ולאחר תחילת התמרון הקרקעי מצא את עצמו בלחימה בעזה. כמה שבועות לאחר שאיל נהרג, פנתה משפחתו מיוזמתה לספרייה הלאומית, בהצעה לתרום את ספר המשניות של איל עם ההערות בכתב ידו ולסרוק את הכרך לקטלוג הספרייה.

בטקס שנערך לפני מספר ימים בספרייה, בנוכחות בני משפחה רבים וחברים, אמר אביו של אייל, שמעיה ברקוביץ', כי מסירת ספר המשניות של איל לאוסף כתבי היד של הספרייה מבטאת את היותו חלק משרשרת הדורות של העם היהודי. אוצר אוסף ישראל בספרייה הלאומית, ד"ר חיים נריה, אמר בטקס: "אנו גאים לצרף לאוצרות שלנו גם את ספר המשניות של איל, שהצליח במילים בודדות ובשפה מודרנית, לפעמים אפילו משעשעת, להאיר את דברי המשנה. ניכר שבהערותיו יש עומק, כישרון ומחשבה." 


 

מה הן משניות?

 

משניות, הנקראות גם "שישה סדרי משנה", הם עיקרי התורה שבעל-פה, הביאור כיצד מקיימים את מצוות התורה, והן חלק מהתורה שבעל פה, מסורת שעברה בעל פה ממשה רבנו (שקיבל אותה מאת השם, לפי האמונה היהודית) עד לתנאים. המשניות נוסחו בבית המדרש של התנאים מסוף המאה הראשונה ועד ראשית המאה השלישית על ידי רבי יהודה הנשיא וחכמים נוספים בני דורו. המשנה נחשבת לחיבור חדשני, משום שהיא החיבור הראשון אשר תמלל את התורה שבעל-פה, שנחשבה עד אז אסורה לכתיבה. גם היקפו חסר תקדים מבחינת הכמות (בסך הכול יש 4,192 משניות בכל ששת סדרי המשנה). 

המשנה מחולקת לשישה סדרים (ש"ס) לפי תחומי חיים שונים: סדר זרעים - עוסק בברכות ומצוות התלויות בארץ; סדר מועד - עוסק בשבתות, חגים וצומות; סדר נשים - עוסק בנישואין, גירושין וכדומה; סדר נזיקין - עוסק בדיני ממונות ובכללי משפט; סדר קדשים - עוסק בבית המקדש ובקורבנות; סדר טהרות - עוסק בסוגי טומאה וטהרתם.

(התמונה הראשית: קרדיט צילום מוטי דהאן. שאר התמונות באדיבות משפחת ברקוביץ).

 

 
תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}