גם טוניסאים יכולים לאכול חלבי! או: בלינצ'ס לשבועות

בלינצ'ס לא היה מאכל שגדלתי עליו, ולמרות זאת הוא הפך לקלאסיקת שבועות אהובה במשפחה הגרעינית הנוכחית שלי. כי קלאסיקה, כמו קלאסיקה אמיתית, לא תמיד צריכה להיות גורל מוכתב מראש או מתכון שעובר מאם לבת

הנה משהו שאתם לא יודעים על טוניסאים שורשיים: הם לא אוכלים מאכלי חלב. בכלל. כלי החלב שלהם מסתכמים בכמה ספלים לקפה, וכף וקערה כדי להכין בה עוגת ביסקוויטים לשבועות. ולמרות שכך היה נראה הבית בו גדלתי, רק בגיל התיכון הבנתי שזו לא רק אמא ואבא שלי שלא אוהבים גבינות, אלא כל הדודים שלי והמשפחה המורחבת. אני ממש זוכרת את היום בו בת דודה שלי שאלה אותי בתדהמה, "מה, עד היום לא הבנת שטוניסאים לא אוכלים מאכלי חלב?", אבל לא, חשבתי שזו סטיה פרטית של המשפחה הגרעינית שלי. 

למה? יש הטוענים שזה מפני שמלאכת גידול הבקר והחליבה היתה בעיקר בידי הגויים בתוניס, והתפשטו בקרב הקהילה שמועות שבמקרה של חוסר בחלב היו הגויים משלימים חלב ממקורות מפוקפקים. טענה אחרת סוברת שאת החלב הרפתנים היו מאחסנים בכלים מעור עיזים (בשריים), ויש בכלל דעות שזה משום שליהודים רבים לא היה ההון הדרוש לרכישת שני מערכות כלים- חלבי ובשרי. כך או כך, תמצאו מעט מאד טוניסאים שורשיים שנהנים מביס איכותי של סנט מור, או אפילו סתם גבנ"צ.

אך מסתבר כי כל הדור הצעיר במשפחה, מרגע שעמד על דעתו, צורך מאכלי חלב בקצב גבוה. כל האחיות והאחים שלי, שבמשך שנים שלמות גדלו על פיצה טונה וראו פיצה גבינה רק בסדרות אמריקאיות, לעולם לא יסרבו ללזניה מוקרמת, מה שמוכיח ששום דבר לא גנטי, והכל שאלה של הטעמים להם אתה נחשף. 

ואת כל זה כתבתי כדי לספר לכם שבלינצ'ס לא היה מאכל שגדלתי עליו, אפילו לא בפורמט הפרווה עם הפירה ורוטב הפטריות (בניגוד, אגב, לקונכיות מבצק עלים עם רוטב פטריות, שהם דווקא כן כיכבו אצלנו בשולחן השבת), ולמרות זאת הוא הפך לקלאסיקת שבועות אהובה במשפחה הגרעינית הנוכחית שלי. כי קלאסיקה, כמו קלאסיקה אמיתית, לא תמיד צריכה להיות גורל מוכתב מראש או מתכון שעובר מאם לבת, היא יכולה להתקבל במתכון מהשכנה או מהטיקטוק, ולככב בפשטותה הנעימה.

אז הנה לכם מתכון קלאסי לבלינצ'ס קלאסי לליל חג השבועות, בשתי גרסאות - מתוקה וחלבית ומלוחה ופרווה. ויש גם טוויסט מדליק בסוף.

 

חומרים לבלילה (בין 8-12 בלינצ'סים, תלוי בקוטר המחבת. כדאי להכפיל כמויות):

2 ביצים 

כוס חלב \ מים, ועוד כף

כוס קמח לבן (לא תופח)

כף חמאה מומסת\שמן

קורט מלח

כפית סוכר (אפשר לוותר אם אתם מתכננים בלינצ'ס מלוח).

 

הוראות הכנה:

טורפים את כל החומרים המטרפה או עם בלנדר מוט, כדי להיפטר מהגושים.
הבלילה אמורה לצאת נוזלית למדי. אם היא סמיכה, הוסיפו עוד כף או שתיים של נוזלים (חלב\מים).


מחממים מחבת נון סטיק על להבה בינונית נמוכה. כשהיא חמה מספיק מוסיפים חצי כפית שמן או קוביית חמאה, ומעליה - מצקת אחת מהבלילה, אותה משטחים מהר מהר על כל שטח המחבת.

שימו לב: הבלינצ'ס הראשון תמיד ייצא גרוע. חוק טבע. השאר אמורים לצאת סבבה.

אין צורך קולינרי להפוך, אבל אפשר אם אתם מרגישים צורך נפשי.

 

מילוי מתוק:

גביע גבינה לבנה 250

2 כפות גדושות פודינג וניל

כף סוכר (או אבקת סוכר) - תלוי כמה מתוק אתם אוהבים. שימו לב שהפודינג כבר מתוק.

כפית גרידת לימון (לחובבי הטעם הלימוני)

צימוקים שחורים (לחובבי המסורת והנוסטלגיה)

לערבב ולמלא.

 

מילוי מלוח:

פירה שהכנתם מ-4 תפוחי אדמה שבישלתם במים מומלחים ומעכתם.

בצל ופטריות מטוגנים בשמן זית עם מעט מלח ופלפל ותבלינים כלבבכם (אפשר להוסיף בשר טחון ולהפוך את התערובת לבשרית).

לערבב ולמלא.

ניתן להגיש עם רוטב פטריות מעל.

 

והבטחתי טוויסט מדליק: החג עבר, נשארו לכם בלינצ'ס קרים במקרר? נסו להחזיר אותם לחיים ע"י טיגון. הבלינצ'ס יקבלו קריספיות טעימה. אם מדובר על בלינצ'ס פרווה במילוי פירה, כדאי להעביר במיקרו לחצי דקה, כדי שיתחמם גם מבפנים. אם על בלינצ'ס חלבי, תעשו טיגון ממש קצרצר, כדי שהמילוי יישאר קריר, ורק המעטפת תהיה חמה ופריכה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}