חיים צינוביץ'. קרדיט: עידו איזק חיים צינוביץ'. קרדיט: עידו איזק

חיים צינוביץ׳: "פעם צחקתי שעל המצבה שלי יכתבו 'ציפיתי ליותר'..."

למה הוא רוצה לפגוש את בר כוכבא, איך ההצלחה הענקית שלו בתור 'השרוף' הוכיחה את עצמה כברכה מעורבת בקללה, ומה הוא היה עושה עם כישורים של טייס קרב: ריאיון מיוחד עם הזמר והשחקן חיים צינוביץ'

אם היית יכול לתאר את עצמך בשתי מילים, מה הן היו?

״כל חיי הייתי חולם, ממציא, אהבתי ללכת במקומות שכף אדם לא דרכה, לעשות דברים שלא עשו. בגיל 21 עשיתי מוסיקה בג'יבריש ואנשים הסתכלו עלי מוזר אבל בסוף הופענו עם זה במשך שלוש שנים עם כ-120 איש על הבמה. גם פרשת ה״שרוף״ (בשנת 2000 התחזה לאמן מזרחי שעבר שריפה, ש.ר)  נגעה בזה כי רציתי לזעזע ולייצר סוג של פיגוע טרור תרבותי. אז אולי אני יכול להגדיר את עצמי כאמיץ אבל באומץ חייב להיות גם סוג של טיפשות, כי אם היינו עוצרים לרגע לחשוב יש מצב שזה היה מרפה את ידינו. אז אולי האמביוולנטיות הזאת בין אמיץ לטיפש״.

אם היית יכול לארח בביתך כל דמות מההיסטוריה היהודית, את מי היית מזמין?

״יש הרבה מאוד דמויות שהתעמקתי בהן ויש לי קשר אליהן, אבל אחת התקופות שאני מאוד מזדהה איתה זו תקופת החשמונאים. אני מוצא הרבה מאוד דמיון שם עם מה שקורה היום, החל מהמשבר הגדול בינינו כעם- המתיוונים מול הקנאים שאולי זה השמאל נגד הימין, המלחמות בפנים ומול אויב מבחוץ, החשמונאים שהיו עושים פיגועי תג מחיר לשלטון הזר. את הדמות של בר כוכבא עדיין לא הצלחתי להבין, האם או גיבור או מגלומן בעל חלומות לא מציאותיים שבסופו של דבר גרמו להרבה מאוד מוות מיותר של יהודים. הייתי רוצה לפגוש אותו ולהבין ממנו מאיזה מניעים הוא פעל באמת״.

אם היית יכול/ לבחור מקצוע חדש ושונה מזה שאתה עוסק בו, מה היית בוחר?

״הייתי יזם כל חיי. אני חתום על חמישה פטנטים והיו לי כל מיני הרפתקאות עסקיות שלא נגעו דווקא בתחום המוסיקה. כולם באו מחשיבה קריאטיבית ויצירתית במטרה לחדש. אז הייתי במקום הזה ונהנתי ממנו מאוד אבל בסופו של דבר הבנתי שאני לא יכול לברוח מהאומנות שלי כי זה מה שאני עושה הכי טוב ומה שמביא לי את הפרנסה הכי טובה״.

אם היית יכול לתת עצה לאדם שמתחיל את הקריירה שלו בתחומך, מה היית אומר לו?

״לא להפסיק אף פעם. ההפסקה היא האויב. וגם תמיד לעבוד עם דד ליין כי בלי זה אתה יכול להימרח בלי סוף״.

אם היית יכול לשנות החלטה אחת שקיבלת בעבר, איזו היית משנה?

״הייתי מאוד עקשן כשהייתי צעיר ורציתי לעשות הכל בדרך שלי. לכן בסופו של דבר חברת התקליטים והסוכנות שלי פלטו אותי. היום אני יודע שאמן לא יכול לנהל את עצמו, הוא חייב תיווך כדי להישאר נקי. אבל אז האמנתי שאוכל לנהל את עצמי וטעיתי. לא השכלתי לשמור על הדברים האלו בחיי״.

אם היית יכול למחוק כישלון אחד מהעבר, מה הוא היה?

״אין דבר כזה כישלון גמור. הרבה פעמים דברים שנראים לנו ככישלונות מתגלים אחרי זמן מה כסוג של ניצחונות. אני אפתיע הרבה אנשים ואודה ש״השרוף״ הוא גם ברכה וגם קללה. האלבום מכר 450 אלף עותקים שזה מספר מטורף בארץ ומיקם אותי בהיכל הכבוד של הרוקנרול הישראלי. זו היתה פעם ראשונה שקיבלתי את ההכרה שרציתי. אבל זו גם הקללה כי קשה לצאת מהמסגרת ומהסיפור שבנית, ואחרי הצלחה בכאלו עוצמות כל מה שתעשה יעמוד בצלה״.

אם היית יכול לגור בכל מקום בארץ, איפה היית בוחר?

״צפון הארץ הוא חלומי, הייתי מחפש מושב או מצפה פסטורלי. אבל מצד שני תמיד כשאני בירושלים אני משתעשע ברעיון של מה היה קורה אם הייתי גר שם. יש לי חיבה לעיר הזאת. משהו שם קצת מכשף אותי וזה מהפנט ומדהים״.

אם היית יכול לחזור לתקופה מסוימת בחיים, איזו תקופה זאת היתה?

״כשהייתי בן 22 חוויתי משבר נפשי וקצת איבדתי את עצמי. הייתי רוצה לחזור לשם להרגיע את הילד ההוא לתת לו יד, לכוון ובעיקר לחבק חזק. נראה לי שחיבוק זה מה שהכי הייתי צריך אז״.

אם היית יכול לקבל מיליון דולר להשקעה במיזם כלשהו, במה היית משקיע?

״הייתי עושה סדרה שיושבת לי בראש הרבה מאוד שנים על תקופת בר כוכבא או החשמונאים״.

אם היית יכול ללמוד כל כישרון חדש תוך יום אחד, מה היית לומד?

״יש לי לא מעט כישורים אבל הייתי רוצה ללמוד להטיס מטוס קרב ולעשות קצת לופים באוויר בשביל הכיף, למרות שעם הגיל אני נהיה קצת יותר חרדתי. אולי כי אני כבר מכיר את החיים ויודע כמה הם שבריריים״.

אם היית יכול לשנות משהו בארץ, מה זה היה?

״להיות יותר בהסכמה בינינו. זה האויב הכי גדול שלנו מעבר לאויבים שבחוץ. היחס שלנו אחד לשני חייב להשתפר. זה לא רק בפוליטיקה, זה יכול לקרות גם בכביש או בתור לרופא וזה יכול לתסכל אותי נורא״.

אם היית יכול לכתוב ספר על חייך, מה היתה הכותרת שלו?

״בעבר כשהיינו משתעשעים על מה יכתבו על המצבה שלי זה היה ״ציפיתי ליותר..״ כי זה מצחיק שלפעמים אנחנו מצפים מהחיים ליותר ובסופו של דבר אלו החיים עם כל הטוב והרע שבהם. או אולי כמו הסרט הזה ״נסיך הגאות והשפל״- פעם למעלה ופעם למטה. יש אנשים שהחיים שלהם יחסית יציבים אבל תמיד הסתכלתי על החיים שלי קצת בחרדה, כי גם כשהייתי בתקופה הכי טובה הפחיד אותי שעכשיו אני בדרך למטה״.

אם היית יכול לבחור לתקן מידה- מה היא היתה?

״עבדתי על מלא מידות לאורך השנים והתנקתי מהרבה תכונות פחות מגניבות שסחבתי, אבל הייתי רוצה להיות יותר אופטימי. לאחרונה איבדתי את שמחת החיים שלי, אבל אולי זה גם קשור למצב הכללי שלנו פה״.

אם היית יכול לבחור לקיים מצווה אחת בשלמות- מה היא היתה?

״הייתי רוצה לשמור שבת לאורך זמן וכמו שצריך. אני מנסה ולא מצליח להתנתק אבל אולי זה גם בגלל שאמא שלי חולת אלצהיימר ואני חייב להיות מחובר מתוך דאגה וכבוד אליה. מקווה שאצליח ביום מן הימים״.

אם היית יכול להתחלף עם מישהו ליום אחד- עם מי היית בוחרת להתחלף?

״לא יכול לחשוב על דמות ספציפית אבל פעם הייתי מטייל הרבה בעולם וזה קצת חסר לי אז הייתי מוכן להתחלף עם מישהו שנמצא עכשיו באיזה מקום עוצר נשימה בעולם״.

אם היית יכול לשנות הרגל אחד איזה הוא היה?

״הייתי ממש ״מאפרה אנושית״. היה לי מאוד קשה להפסיק, נאבקתי בזה רבות, הייתי מתפלל על זה יום יום וגם פגעתי בבריאות שלי. ניסיתי כל מיני דברים וכבר כמעט התייאשתי אבל לפני שנתיים סוף סוף הפסקתי בעזרת שיטת אברמסון ואני כל כך שמח וגאה בעצמי על זה״.

אם היית יכול לבחור בחירה אחת הכי טובה שעשית, מה היא היתה?

״להביא את הילדה שלי ודווקא בגיל מאוחר. אני נער הפוסטר של אבהות מאוחרת וזאת אבהות שמגיעה עם ישוב דעת, שלמות. בבוקר אני קם איתה ובשלוש וחצי עוזב את העבודה כדי להתפנות להיות איתה ושום דבר לא יזיז אותי מזה״.

אם היית יכול למחוק סבל אחד מהעולם מה היית מעלים?

״ילדים חולים במחלות סופניות, זה גומר אותי. הייתי רוצה להעלים את החולי אצל ילדים״.

תגיות: עבודת המידותתרבות

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}