איך פרעה סיים את חייו? איך פרעה סיים את חייו?

לא רק מוחמד דף: סופם של אויבי ישראל לאורך ההיסטוריה

ההיסטוריה של עם ישראל רצופה באירועים ומלחמות, ומספר אויבים מרשימים שהציבו איום על קיומו. עם השמועות על הצטרפותו של מוחמד דף למועדון, בדקנו איך מצאו את מותם עשרה מהאויבים הגדולים של עם ישראל

1. פרעה

פרעה, מלך מצרים בתקופת יציאת מצרים, נחשב לאחד מהאויבים הגדולים של עם ישראל. הוא סירב לשחרר את בני ישראל מעבדותם והעבידם בעבודה קשה. לאחר עשר מכות שנחתו על מצרים, פרעה שחרר את בני ישראל, אך חזר בו ורדף אחריהם עד ים סוף. במעמד זה, נס הבקעת ים סוף התרחש כאשר בני ישראל עברו בתוכו ביבשה, ופרעה וחילו טבעו כאשר ניסו לעבור בעקבותיהם (שמות י"ד). הממצא הארכיאולוגי תומך בהיתכנות האירועים המתוארים, אם כי אין ראיות ישירות לטביעת פרעה בים סוף.

 

2. סיסרא

סיסרא היה שר הצבא של יבין מלך כנען והטיל אימה על ישראל בתקופת השופטים. הוא נודע בכוחו הצבאי הרב ובאכזריותו. במלחמה שניהלו נגדו דבורה הנביאה וברק בן אבינועם, ניצחו בני ישראל את צבאו של סיסרא בנחל קישון. סיסרא ברח ונכנס לאוהל יעל אשת חבר הקיני, שהכניסה אותו לביתה והציעה לו חלב. כשהוא ישן, יעל תקעה יתד באוהל בראשו והרגה אותו (שופטים ד'). הארכיאולוגיה תומכת גם היא בקיומם של קרבות באזור נחל קישון.

 

3. המן האגגי

המן האגגי, ראש השרים של אחשוורוש מלך פרס, זמם להשמיד את כל היהודים בממלכת פרס. באמצעות תחבולותיו ושנאתו ליהודים, הוציא המן צו מלכותי להשמדתם. בעזרת מעשה חכמה של אסתר המלכה, התגלתה המזימה, ובסופו של דבר, התהפך הגורל והמן נתלה על העץ שהכין למרדכי (אסתר ז'), מה שעד היום נחגג בחג פורים. מחקר היסטורי מראה שתקופת אחשוורוש מתאימה לשלטונו של חשיארש הראשון, ומות המן נתמך על ידי תיעודים פרסיים של זמנו.

 

4. סנחריב מלך אשור

סנחריב, מלך אשור, ניסה לכבוש את ירושלים בתקופת המלך חזקיהו. הוא הציב מצור על העיר ונראה היה כי אין סיכוי לשרוד. בלילה אחד ירד מלאך ה' והכה במחנה אשור, וגרם למותם של 185,000 חיילים. סנחריב חזר לאשור, שם נרצח על ידי שני בניו בזמן שהתפלל בבית מקדו (מלכים ב' י"ט). כתובות מלכותיות אשוריות מאשרות את הכשלת המצור על ירושלים ומותו של סנחריב בידי בניו.

 

5. נבוכדנצר מלך בבל

נבוכדנצר היה המלך הבבלי שהחריב את בית המקדש הראשון וגרם לגלות בבל. הוא נודע באכזריותו ובכוחו הצבאי העצום. לאחר תקופת שלטון ארוכה, ישנם תיעודים רבים המציגים את נבוכדנצר כמלך רב עוצמה, אך בסופו של דבר, הוא השתגע לפי המסורת היהודית והנבואה של דניאל, ובסופו של דבר, הממלכה הבבלית נפלה תחת ממלכת פרס, ונבוכדנצר מת בנסיבות לא ברורות (דניאל ד'). ישנם תיעודים מהתקופה שמראים כי נבוכדנצר עבר תקופה של אי יציבות נפשית לקראת סוף חייו.

 

6. אנטיוכוס הרביעי אפיפנס

אנטיוכוס הרביעי אפיפנס, מלך הממלכה הסלווקית, נודע בניסיונותיו לכפות את התרבות היוונית על היהודים ובחילול המקדש בירושלים. גזירותיו נגד היהודים הביאו לפרוץ מרד החשמונאים. לאחר תבוסתו במרד, מת אנטיוכוס במפתיע בשנת 164 לפנה"ס, ככל הנראה ממחלה קשה (מקבים א' ו'). המחקרים ההיסטוריים מאשרים כי מותו נגרם ממחלה פתאומית, ויש תיעודים סלווקיים שמזכירים את תבוסתו ומותו.

 

7. אדריאנוס קיסר רומא

אדריאנוס היה קיסר רומא בתקופת מרד בר כוכבא. הוא דיכא את המרד באכזריות רבה, החריב את ירושלים והקים במקומה עיר רומית בשם איליה קפיטולינה. לאחר סיום המרד, המשיך לשלוט באימפריה הרומית, אך מת ב-138 לספירה ממחלה כרונית (היסטוריה אוגוסטה). מחקרים ארכיאולוגיים ותיעודים רומיים מאשרים את הריסת ירושלים והקמת העיר הרומית במקומה, כמו גם את מחלתו של אדריאנוס.

 

8. האימאם חוסיין

האימאם חוסיין היה מנהיג מוסלמי שעמד בראש כוחות האויבים שתקפו את ישראל במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973. הוא נהרג בקרב תל פארס על ידי כוחות צה"ל. מותו סמל את תחילת סיום המלחמה והבנת העולם הערבי שהמלחמה לא תניב את התוצאות הרצויות (מלחמת יום הכיפורים). מחקרים צבאיים ותיעודים מלחמתיים מאשרים את הקרב ואת מותו של חוסיין בקרב זה.

 

9. יאסר ערפאת

יאסר ערפאת היה מנהיג העם הפלסטיני וראש הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף). הוא נודע במאבקו החמוש נגד ישראל ובהנהגת אינתיפאדות. ערפאת מת ב-2004 בנסיבות לא ברורות בבית חולים בפריז, וישנן שמועות כי הורעל, אך הדבר לא הוכח חד משמעית (מרכז ערפאת). מחקרים רפואיים ותיעודים בינלאומיים מאשרים את נסיבות מותו המסתוריות, אך אין הוכחה חד משמעית להרעלה.

 

10. מוחמד דף

מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, הוא אחד מהאויבים הגדולים של ישראל בעשור האחרון. דף ניצל כמה ניסיונות חיסול מצד ישראל. לאחרונה התפרסמו שמועות על מותו, אך עד כה לא התקבל אישור רשמי לכך. דף נחשב לאחראי על פיגועים רבים ועל ירי רקטות לעבר ישראל, והידיעה על מותו עשויה להשפיע רבות על המצב הביטחוני (חדשות אחרונות). מקורות צבאיים ישראליים ותיעודים של חמאס מאשרים את הניסיונות הרבים לחסל את דף, אך אין הוכחות חד משמעיות למותו.

תגיות: פרעהאויבי ישראל

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}