צילום: ליז טיאר צילום: ליז טיאר

"גם במלחמה, היהודים אמורים ללמד את העולם מוסר – ולא להפך"

ד"ר אלעד בן אלול, תלמידו של הרב מאניס פרידמן ששובר את הרשתות החברתיות עם מיליוני צפיות, השיק יחד עימו בחודשים האחרונים את הספר "לנצח מלחמה בדרך יהודית". במוקד: התעמקות בסוגיות מוסריות על בסיס חכמת היהדות וחתירה ללקיחת אחריות כאור לגויים

אנו חיים בעידן של רשתות חברתיות. ויראליות ונראות במרחב הדיגיטלי נחשבות שלא בכדי למרכיבים בעלי חשיבות מכרעת, במטרה להיחשף בפני קהלים רבים ומגוונים. אחד מהמצטיינים בתחום הזה הוא הרב מאניס פרידמן, המחזיק בתואר הנחשק בתור 'הרב הנצפה ביותר ביוטיוב'. לשם המחשה, הרב המעביר שיעורי יהדות ממשכנו שבניו-יורק, מחזיק ביותר מ-480 אלף מנויים בעמוד היוטיוב שלו, ובלמעלה מ-70 מיליון משתמשים שהספיקו לצפות בסרטונים שלו עד היום, והיד עודנה נטויה.

בין אלו שהתחקו אחר שיעוריו של הרב הוא ד"ר אלעד בן אלול, דוקטור לאנתרופלוגיה, ויליד ירושלים. הוא לא רק התחבר עמוקות להגיגיו של הרב, אלא אף יצר איתו שיתוף פעולה שהבשיל לכדי כתיבת שני ספרים משותפים שקרמו עור וגידים בחודשים האחרונים.

בן אלול אשר גדל במשפחה מסורתית, אך צמח דווקא במסגרות ליברליות ופתוחות יותר, מספר על התהליך שעבר בהשראת הרב בדרך לחיבור עמוק אל חוכמת היהדות, שפתחה בפניו צוהר להשקפות עולם חדשות. "האמת שנחשפתי לסרטונים של הרב בהתחלה ממש במקרה. זה היה תוך כדי עבודת המחקר שלי שערכתי באפריקה. דווקא שם, במקום הכי רחוק שיש מישראל, הבנתי שאני מעוניין להעמיק ביהדות שלי. מהר מאוד מצאתי את עצמי נשאב לתכנים היהודים שריתקו אותי בצורה בלתי רגילה. עד אותו הרגע בעצם הייתה אצלי סתירה בין הדת היהודית שנתפסה בעיניי כשמרנית ומקובעת, לבין עולם הערכים שלי שהוא הרבה יותר חופשי, אוניברסלי וכזה שחושב מחוץ לקופסה. לאט לאט ירדו אצלי עוד ועוד אסימונים. הרגשתי כמו מצפן שמנווט אותי לדרך הנכונה".

איך יצרת קשר עם רב שנחשב לסלב ברשתות?

"האמת שלא חשבתי על זה יותר מדי. החלטתי פשוט להרים את הכפפה ולפנות אליו. יצרתי קשר, יחד עם הבמאי והעורך יוסף בראומן, עם הבן של הרב. הצענו את עצמנו כמי שיכולים לסייע בתרגום הסרטונים שלו לעברית, במטרה לעזור לחשוף את התכנים שלו גם בפני הקהלים היהודיים בארץ. מכאן הדברים התפתחו לשיעורי זום משותפים שהייתי מארגן עבורו לקהלים בישראל, כחלק כחלק מהשליחות המשותפת שעיצבנו בישראל".

צילום: יוסף בראומןצילום: יוסף בראומן

 

"האור ינצח את החושך"

שיתוף הפעולה הייחודי שנרקם בין בן אלול לרב פרידמן הוביל תוך פרק זמן קצר למיזם מעורר השראה. במוקד: כתיבת שני ספרים המבוססים על הגותו של הרב, אשר זכו לביקורות מופלאות.

הראשון שבהם יצא לפני שלוש שנים ונקרא 'לא ביקשתי לבוא לעולם'. הספר כבר הספיק לזכות לאות ספר הזהב של איגוד המו"לים. "הספר עוסק במשמעות החיים. מדוע  הגענו לעולם ומהי התכלית של הפעולות שאנו עושים. הוא עוסק בתפיסות יהודיות וכיצד ניתן ליישם אותן על כל חלק בחיים, החל מחיי הזוגיות, המשפחה, תעסוקה ועוד. הוא מדבר על המקום שבו עלינו לשנות את התפיסה לפיה אנחנו מצויים 'במרכז העולם', אלא ללכת אחורה ולהבין שהשם הוא זה שברא אותנו. כלומר, אנחנו לא ביקשנו להיברא, ומכאן שאנחנו חלק מדבר הרבה יותר גדול. מרגע שמבינים זאת לעומק, ניתן לשנות דפוסי פעולה ופרספקטיבות בחיינו".

כ-150 עותקים של הספר חולקו בחודשים האחרונים לניצולי הנובה, כמו גם לחיילים ולפצועים שחזרו מקרבות המלחמה בגזרות השונות. "הספר הזה הפך לאמצעי מעצים שיש בו בכדי לתת מענה לכל מי שמעוניין בחיפוש רוחני ובחיבור ליהדות בצורה נגישה", מוסיף בן אלול.

הוצאת הספר הזה גיבשה סביבו קהילה ענפה והכינה את הקרקע לקראת שני הספרים הנוספים שיצאו השנה, וביניהם: "לנצח מלחמה בדרך יהודית", שיצא בהשראת האירועים הטראגיים של השביעי באוקטובר, והגיע עד לרמת מקבלי ההחלטות החשובים בישראל, ביניהם הרמטכ"ל וראשי מערכת הביטחון.

מאין נולד הרעיון לספר?

"אחרי האירועים הקשים, כשכולם עוד היו בבתים ושרויים בהלם הראשוני, פתחנו זום משותף יחד עם הרב מאניס. הרעיון היה ליצור שיח ולנסות להבין לעומקם של דברים מה התרחש כאן. הייתה סדרה של שיעורים מיוחדים מאוד, שממש החזיקה הרבה מאוד אנשים במשך התקופה המורכבת. במקביל, הבן של הרב פרידמן סיפר לי שהיהודים בארצות הברית מאוד מבולבלים. שהם בעצם לא יודעים מי צודק, לאור מה שהם רואים בטלוויזיה על המתרחש ברצועת עזה שאינו מתכתב עם המציאות, שהאנטישמיות גוברת ושהרבה יהודים חשים במבוכה נוכח המצב. על רקע המצב הזה, החלטנו להוציא ספר שיתבסס על השיעורים והחומר שהעביר הרב באותה תקופה, במטרה להנגיש אותו עבור עם ישראל. בין אם לחיילים ולמפקדים בשטח, לפוליטיקאים, משפיענים על דעת הקהל, ובכלל עבור כל מי שרוצה להבין טוב יותר את הסכסוך והמלחמה דרך הפן היהודי".

הספר שהושק לפני מספר חודשים, תחילה בארצות הברית, הפך לרב מכר. לאחר תרגומו לעברית, הוא הועבר להורי חטופים, לחיילים שקראו אותו בין הפוגות הקרב ברצועת עזה ועד לרמטכ"ל שזכה לעותק מיוחד.

במה עוסק הספר?

"מדובר על ספרון קטן יחסית, אבל מאוד מתומצת. השורה התחתונה בו היא ההבנה שמלחמה מתקיימת, כאשר יש צורך בהגברת הטוב על פני הרע, ובשאיפה להוביל לאור שינצח את החושך. הרעיון המרכזי בספר הוא שלא מדובר רק במלחמה צבאית, אלא גם במלחמה הפנימית שכל אדם מנהל בין הכוחות החיוביים והשליליים שבתוכו. למעשה, כל ניסיון לתקן את הרע שבתוכי או בעולם הוא סוג של מלחמה. הרעיון הוא שכאשר נלחמים על משהו טוב, מתחברים אליו באמת ונעשים שותפים לתיקון העולם. לכן גם ארץ ישראל נקנית עבורנו במלחמה. השם רוצה שנבין את השייכות שלנו אליה ואת התפקיד ההיסטורי שקיבלנו בעצם הצורך לשמור עליה. עלינו להבין את האחריות המוטלת עלינו להפוך את הארץ הזו לאור לגויים, מקום שהוא בית לבורא ומשמש כדוגמה ומופת לכל העולם. המלחמה היא למעשה כלי כדי להגשים את היעדים הללו".

צילום: יוסף בראומןצילום: יוסף בראומן

 

לאילו תובנות ניתן להגיע באמצעות קריאת הספר?

"מסר חשוב שהספר מנסה להעביר הוא שעלינו להפסיק לבחון את עצמנו על פי אמות מידה מוסריות של העולם המערבי הלא-יהודי. העם היהודי הוא זה שבאחריותו ללמד את העולם מוסר, ולא להפך.

בתור אחד העמים העתיקים ביותר בעולם, וכמי שהארץ הזו שייכת לו בתוקף אלוקי, עלינו ללמד ולהפיץ את המוסר היהודי, ולא לפחד להבדיל בין אמת לשקר. רק בגישה כזו נוכל להפוך את הקערה על פיה, ודרך התורה, שהינה גוף הידע החשוב בעולם, לספק נימוקים מגובשים לעמדות שלנו. זוהי ההסברה הטובה ביותר שיכולה להיות לעם היהודי, קל וחומר בימי מלחמה".

עם איזה מסר היית רוצה שהקוראים יצאו מהראיון?

"בכל פעם שתוקף את העם היהודי אסון כלשהו אנחנו שומעים סביבנו ובינינו קולות הטפה שטוענים שהגאולה עוד לא הגיעה בגללנו - כי אנחנו עוד לא מספיק טובים חלילה, לא שומרים מספיק מצוות או לא מאוחדים מספיק. האצבע המאשימה תמיד מופנית כלפינו. אני חושב שהגיע הזמן לשנות את השיח הזה, שמגיע לטעמי כתוצאה מתסביך נחיתות שהעם היהודי פיתח בזמן הגלות ארוכת השנים. עלינו להחליף את הביקורת העצמית הבלתי פוסקת במשהו מעצים יותר – משהו שחוגג את הזהות היהודית שלנו ואת ההישגים המדהימים שלנו לאורך השנים. כפי שהצהיר הרבי מלובביץ' שוב ושוב: 'כל יהודי הוא פלא אדיר ואסור לחשוב שהסבל שהוא חווה מגיע לו חלילה'. בסופו של דבר, אחרי כל מה שעברנו – אנחנו עדיין יהודים, עדיין מנסים להיות הכי טובים שאפשר ועדיין מאמינים שהעולם הזה יכול להיות מקום מושלם".

 

לאתר הרשמי של אלעד בן אלול ולהזמנת הספר ״לנצח מלחמה בדרך היהודית״
www.eladbenelul.online

תגיות: השביעי באוקטוברסקירת ספרים

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}