מוסקוביץ' בצעדה במנהטן. צילום: פרטי מוסקוביץ' בצעדה במנהטן. צילום: פרטי

"לצעוד עם כה הרבה אנשים ששואגים 'עם ישראל חי' – תחושה שקשה להסביר"

מושיקו ושמוליק מוסקוביץ הקימו לפני כשנתיים את ארגון "נחמה והצלה" על שם אימם המנוחה במטרה לגייס כספים וציוד רפואי עבור נזקקים. השביעי באוקטובר טרף את הקלפים, ומאז שניהם, במקביל לשירות מילואים, מובילים את אחד החמ"לים הגדולים בארץ לצד מסעות הסברה חובקי עולם למען מדינת ישראל. סיפור על ערבות הדדית, חמלה ואמונה בצדקת הדרך

החל מהשביעי באוקטובר אנו נחשפים שוב ושוב לסיפורים שונים על פרצופו היפה של עם ישראל. חיילים ואזרחים, בעורף ובחזית, אשר לא בחלו באמצעים וכבר מהרגע הראשון לקחו חלק במאמץ המלחמתי. כל אחד על פי יכולותיו.

אולם, מתי בפעם האחרונה שמעתם על לוחמים שמצליחים להימצא בעת ובעונה אחת בשתי חזיתות? הכירו את מושיקו ושמוליק מוסקוביץ. הראשון משרת כלוחם מילואים מאז 'השבת השחורה' בחטיבה הצפונית בעזה, בעוד ששמוליק הינו סא"ל במיל' בפיקוד העורף. לפני כשנתיים ייסדו האחים את ארגון 'נחמה והצלה' על שמם של אימם המנוחה, עובדת סוציאלית ואישה ידועה בחמלתה ומעשיה הטובים, אשר עבדה במשך שנים ארוכות בלשכת הרווחה בעיריית בני-ברק, ועזרה לרבים. בניסיון להנציח את זכרה ולפעול לאור כושר הנתינה בו התאפיינה, הקימו השניים את הארגון, שחרט על דגלו גיוס ציוד רפואי ואמבולנסים עבור נזקקים.

"זה כל כך אירוני, אבל את האמבולנס הראשון שלנו היינו אמורים להשיק ב-10 באוקטובר, מיד לאחר החגים", מספר מושיקו בראיון מיוחד עבור VLU, בו הוא מגולל על ייחודיות הארגון אשר הוביל תחתיו פעילות ענפה ומעוררת השראה מאז התבררו האירועים הטראגיים. "הדבר הראשון שעשינו כשהבנו מה קורה הוא למכור את האמבולנס שתכננו להשיק. את הכסף הסבנו לטובת הפעלת חמ"ל מיוחד ברמת-גן שבהמשך עבר לגבעתיים, ועד לפני חודשיים עוד היה פעיל. לאורך התקופה פעלו בו עשרות מתנדבים, כאשר יחד הצלחנו להזרים כמות חסרת תקדים של ציוד שיועד ללוחמים, למפונים ולכל מי שהזדקק להם. החל מציוד הומניטרי, ציוד עזרה ראשונה וחבישה, מזון ואביזרים לתינוקות, אפודי מגן, קסדות ועוד ועוד. זכינו גם לחיבוק חם של חברות בולטות במשק הישראלי, ששלחו את העובדים שלהן להתנדב אצלנו בחמ"ל. לראות ככה את עם ישראל מתאחד למען מטרה כל כך חשובה, הותיר אותנו פשוט נפעמים".

לשם המחשה, עד כה גייס הארגון מעל לשלושה מיליון שקלים למען ציוד רפואי עבור צה״ל, כוחות הביטחון וכלה באזרחים והמשפחות הרבות שפונו מיישובי עוטף עזה וצפון הארץ, והיד עודנה נטויה.

בתשובה לשאלה איפה היה בשביעי באוקטובר, מספר מושיקו: "אני חובש בהכשרה האזרחית שלי. אחרי שניסיתי להבין מה קורה, החלטתי לרדת עצמאית לדרום בסביבות השעה 11:30, זמן קצר אחרי שהבנתי שרקטה נפלה ממש בסמוך לבית שלי במבשרת ציון. בכלל, אמנם רק בדיעבד הבנתי עד כמה היה זה יום חריג בקנה מידה היסטורי, אבל כמו עוד הרבה אנשים טובים, כאוס כמו שהיה באותה שבת, זה משהו שלא אשכח לעולם. הגעתי לשדרות, שם חשכו עיניי: חיילים מסתובבים עם נשקים שלופים בתוך העיר, רכבים הפוכים, גופות ברחובות. מצאתי את עצמי עוזר לשני פצועים מכביש 232 להגיע לבית החולים, ובהמשך בעוד כמה משימות דחופות. אלו היו שעות בלתי נתפסות שנצרבו אצלי בלב".

איך פגשתי את טראמפ 

לפני כחודש חווה מוסקוביץ את אחד מרגעי השיא במסגרת העשייה החברתית-קהילתית שלו לאורך השנים. היה זה כאשר הצטרף למשלחת ישראלית שלקחה כחלק במסע הסברה וגיוס כספים בארצות הברית וברזיל, במהלכה נפגש עם שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, וכן עם שורה של מנהיגים ובכירים נוספים בעלי השפעה על דעת הקהל העולמית, ביניהם ראש עיריית ניו יורק הפרו-ישראלי, אריק אדמס, ואחרים.

מוסקוביץ גם זכה להיות חלק מהצעדה למען ישראל בשדרה החמישית במנהטן, בה השתתף זו הפעם הרביעית במספר, אליה הוא מתייחס בהתרגשות גדולה. "התחושות היו מטורפות. הייתי שם עם הקונסול הישראלי ועם הדגל שלנו שהתנוסס בגאווה. לצעוד עם כמות כל כך גדולה של אנשים ששואגים 'עם ישראל חי', זו תחושה שפשוט אי אפשר להסביר אותה במילים. השנה, מטבע הדברים הצעדה קיבלה משמעות אחרת. איך שהסתיים המפגש התעמתו איתנו מפגינים פרו-פלסטינים. חלק מהם אף הניפו שלטים עם הכיתוב 'להרוג את כל החטופים'. זה היה פשוט מבחיל".

צילום פרטיצילום פרטי

נשמע כמו סיטואציה מפחידה.

"אנחנו לא נשארנו חייבים והגענו למחות ממש מולם. היה לנו חשוב להראות שעם ישראל עומד עם ראש מורם. אחרי כל מה שעברנו, אנחנו לא מפחדים משום דבר. המציאות הזו שאנו חווים בחודשים האחרונים ברחבי ארצות הברית, בין אם באוניברסיטאות או במקומות אחרים, היא קריאת השכמה ליהודים באמריקה. דגל חיזבאללה שמונף במנהטן מול הקונסוליה, התקפות אנטישמיות על יהודים רק בשל דתם. אלו אירועים שמזכירים לנו ימים אפלים בהיסטוריה שלנו".

היו גם מי שהקשיבו למסרים שלכם?

"עשינו כל שביכולתנו כדי להסביר לאנשים את הגרסה הישראלית. גילינו שיש הרבה מאוד אנשים שפשוט אינם חשופים לאמת. זוהי ההוכחה עד כמה להסברה יש תרומה משמעותית בחוסן הלאומי, כמצרך חובה שחייבים להשקיע בו יותר משאבים. מבחינתי, המלחמה בחזית ההסברה היא לא פחות חשובה מהחזית הצבאית. אני בדעה שכל אדם יכול לתרום את חלקו. יש מי שנלחמים פיזית, ויש גם את מי שתורמים בדרכים אחרות, החל מבישולים לחיילים, העלאת המורל או הסברה. כל אחד צריך לתרום בהתאם ליתרון היחסי שיש לו. זהו סוד הקסם מבחינתי בדרך לניצחון המוחלט".

לקראת סיום הביקור, זכה מוסקוביץ לפגוש בלא אחר מאשר נשיא ארצות הברית לשעבר והמועמד לנשיאות, דונאלד טראמפ, במלון שבבעלותו במיאמי, פלורידה. "זו הייתה פגישה לא רשמית, אבל מאוד התרגשנו מעצם הנוכחות שלו. בפגישה הוא חזר שוב ושוב על המשפט לפיו 'אם הוא היה נשיא ארצות הברית – לא היה שביעי באוקטובר'. הוא הדגיש שבמידה ויבחר הוא יפעל למען ישראל. לשמוע את המילים החמות הללו ממנו על המדינה שלנו, היה בהחלט מרגש. בסיום אפילו זכיתי לסלפי איתו, כולל כובע חתום".

 

פעם שלישית גלידה

כחלק מפעילות ארגון 'נחמה והצלה' אותו מוביל מושיקו כאמור בצוותא עם אחיו, השיק האחרון, בהשראת ימי הקיץ החמים ולאור דרישה שעלתה מצד הלוחמים בשטח, מיזם יצירתי במיוחד: אוטו גלידה.  

"הכל נולד מתוך רעיון שלנו, כמה חבר'ה לוחמים", הוא מספר. "באחת ההפוגות מהפעילויות, דיברנו בינינו לבין עצמנו עד כמה מתחשק לנו גלידה. אחרי שהבנתי את הצורך החלטתי שאני לוקח על עצמי את המשימה כזו כפרויקט. דיברתי עם מספר תורמים שהיו איתי במסע ההסברה בברזיל, וסיפרתי להם על המיזם שיכול להעלות חיוך לחיילים שנלחמים עבור כולנו. לשמחתי, המענה היה מיידי. זכינו לקבל רכב נייד שהגיע כמעט מדי יום לאזור העוטף על מנת לחלק ארטיקים וגלידות לחיילים שיצאו לכמה שעות של התרעננות מהקרבות ומהחום הכבד ששורר ברצועה. חשוב לי לומר, מבחינתנו בארגון זה הרבה מעבר לארטיק או גלידה. עצם המחשבה האישית והרצון להוקיר את אותם לוחמים, שווה עבורם עולם ומלואו. הידיעה שלמישהו אכפת ממה שעובר עליהם, מפיחה בהם המון כוחות לקראת המשך הלחימה".

צילום פרטיצילום פרטי

בחלוף כמעט 10 חודשים מפרוץ המלחמה, מבקש מוסקוביץ להעביר מסר של עוצמה ותקווה עבור תושבי מדינת ישראל. "לאורך ההיסטוריה ניסו להכות בנו אינספור פעמים, אולם פעם אחר פעם הרוח של העם היהודי מוכיחה שהוא עם בלתי מנוצח. אותה רוח חזקה הרבה יותר מכל כלי נשק. לראות את הלוחמים חדורי המטרה שלנו, יחד עם העורף האזרחי שנתרם מהשנייה הראשונה. זוהי מבחינתי שעתו היפה של העם שלנו, עם שמבין את גודל השעה ופשוט נותן מעצמו. ככה נראה ניצחון".

תגיות: השביעי באוקטוברניצחון

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}