טיילור סוויפט. קרדיט: שאוטרסוק, Alexey Fedorenko טיילור סוויפט. קרדיט: שאוטרסוק, Alexey Fedorenko

6 יממות אחרי וטיילור סוויפט עדיין לא התייחסה לביטול הגדול

טיילור סוויפט, אחת מזמרות הפופ הגדולות ביותר שקיימות כיום, ששוויה מוערך בסכום הגבוה ביותר בעולם, נאלצה לבטל 3 הופעות בסוף השבוע שעבר בעקבות איום לפיגוע המוני של ארגון הטרור דאעש. אז למה היא עדיין לא התנצלה?

טיילור סוויפט אמנם רק בת 34 אבל כבר הספיקה להתמקם במקום הגבוה ביותר בעולם מבחינת שוויה הכלכלי. מאמרים רבים ניסו כבר לפתח תיאוריות על סוד הקסם של טיילור ביחס לכל האחרות ומה עושה אותה לתופעה כל-כך יוצאת מן הכלל. בין שלל האבחנות והניתוחים, כמעט כולם חוזרים על הקשר הבלתי אמצעי של טיילור עם הקהל שלה. לטיילור יש עדת מעריצות חזקה ומלוכדת מאוד, עם עמודי מעריצים ברשתות החברתיות בכל שפה בעולם שכוללים בתוכם מיליוני מעריצים.

רק כדי לסבר את האוזן עד כמה ההערצה אליה בלתי נדלית, סיפור אחד עשוי לעזור להבין. בתחילת הקריירה שלה, חתמה סוויפט עם אחת מחברות התקליטים הגדולות שתקבל עליה את כל זכויות היוצרים עבור השירים שלה. השירים של אותם אלבומים, כמו גם כל האלבומים של סוויפט, הצליחו מעבר לכל דימיון. לאחר כמה שנים, כשטיילור הייתה מעוניינת להרוויח מהשירים את הכסף שלה, חברת התקליטים נפנפה אותה והסבירה לה שזה מה שהם חתמו בחוזה. טיילור יצאה מופסדת, אבל בחרה שלא להתייאש: היא נכנסה לאולפן שוב, בהפרש של כמה שנים מהפעם הקודמת, והקליטה את כל שירי האלבום שעליו הייתה המריבה בשנית, ושיחררה אותם לאפליקציות הסטרימניג של המוזיקה בליווי בקשה מעדת מעריציה להאזין מעכשיו רק לביצוע החדש של השירים, כדי שלא לתמוך יותר בהוצאת התקליטים שלוקחת ממנה את כל הזכויות. באותה שנה, שהייתה, כאמור, מספר שנים לאחר יציאת השירים בפעם הראשונה, בעקבות הלהט של המעריצות והמעריצים להאזין שוב לשירים הללו, הם זכו לכבוש את כל המצעדים ולנצח במקום הראשון בהשמעות בספוטיפיי.

בשבוע שעבר, כאמור, בוטלו שלוש הופעות ענקייות של טיילור שהיו אמורות להתקיים בווינה, עקב חשד גדול לפיגוע המוני בחסות ארגון הטרור דאעש. עבור ישראליות וישראלים רבים שנסעו במיוחד להופעה מתוך הערצה לזמרת, ומתוך רצון לברוח מעט מהמציאות הבלתי נתפסת שלנו כאן בישראל, היה זה מפח נפש גדול במיוחד. דווקא על רקע הקשר הבלתי מעורער של סוויפט למעריציה, זה חריג עוד יותר שטיילור עוד לא הביעה שום התנצלות לביטול ההופעות.

יש לא מעט ניסיונות לבאר מה בדיוק הסיבה שבגינה טיילור עוד לא הוציאה שום הודעה רשמית על ביטול ההופעות, כשבראשן עומדת הטענה של ביטחון המידע, כשקו המחשבה שמוביל את הטענה הזו אומר שעדיין אי אפשר לומר יותר מידי מה שלומה של טיילור ושל הצוות שלה, ולכן הם עוד לא יכולים להוציא הודעה בעניין. זו טענה שנשמעת מפוקפקת מעט בהתחשב בנסיבות: צוות היח"צ של טיילור שיחרר בינתים לאפליקציות האודיו הבינלאומיות ארבעה ביצועים מחודשים לשירים שלה, כך שזה באמת לא ברור איך היא עדיין לא הגיבה.

מעריצות ומעריצי טיילור סוויפט, שעם הזמן דבק בהם הכינוי "הסוויפטיז", מישראל, מספרות כי הן ניסו להשיג מהצוות של טיילור אישור לכך שהיא תעלה בהקשר הזה גם את המודעות לחטופים או שתציין באותו עניין גם את שמה של רוני אשל ז"ל, שהייתה תצפיתנית בצבא ונרצחה ביום שמחת תורה והייתה מעריצה גדולה גם היא של הזמרת, אך ללא כל מענה מצד הצוות של סוויפט.

עבורנו הישראלים זה לא ממש חידוש גדול לשמוע על עוד אמן שלא שש להביע דעה נגד פיגועי טרור. אפילו ברונו מארס, שהיה בישראל בעת שפרצה המלחמה, והיה אמור לקיים הופעה ממש בליל השביעי באוקטובר, רק לקח את עצמו והלך ומאז עדיין לא הביע שום התייחסות לנושא. לא רק הוא, ולא רק אמנים, גם רשתות חדשות וגופי שידור רבים נמנעים לא פעם מלגנות בצורה ברורה ארגוני טרור גם לאחר מעשים נוראיים כמו טבח השביעי באוקטובר.

זהו קצה קרחון של מגמה גדולה יותר לפיה אסור להעביר ביקורת ולתפוס צד לעולם בשום דבר, אך כנראה שכאן היא כבר חצתה גבול הגיוני. לגנות ארגון טרור צריך להיות דבר שלא רק שאינו מוקצה, אלא שמי שלא עושה אותו הוא מוקצה. ארגוני טרור נועדו לחבל ולפשוע ולהרוס, ואלו הן פעולות שהגינוי שלהן צריך להיות מקיר לקיר.

במדרש רבה על ספר ויקרא חז"ל מביאים אמירה שהפכה למפורסמת, שקובעת כי: "כל מי שהוא רחמן על האכזרים, סוף שהוא מתאכזר על הרחמנים." הרציונל שעומד מאחורי האמירה הזאת הוא די פשוט: כשמתחילים לטשטש את הגבולות, זה נגמר רע. וכך קורה שמי שמרחם על אכזרים, ובמילים שלנו – מי שלא מגנה ארגוני טרור ומתייחס אליהם בחמלה, סופו שיתאכזר על רחמנים – סופו שיאבד כל שיקול דעת בריא.

 

https://g.kipa.co.il/1187742/l/

תגיות: טיילור סוויפטמוזיקה

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}