יום הולדת פעם בשנה יום הולדת פעם בשנה

מדוע לא יבוא יום הולדת פעמיים בשנה?

בשנים האחרונות התחלתי לציין גם את ימי ההולדת העבריים שלי. בעצם אני חוגגת שני ימי הולדת בשנה, גם בתאריך הלועזי וגם בעברי. אם אפשר להנות פעמיים ממחמאות ומתנות, מי אני שאסרב?

אני יודעת שלא כולם אוהבים לחגוג ימי הולדת אבל אני תמיד מאוד אהבתי אותם. אהבתי את הרעפת השבחים, המחמאות ותשומת הלב שקיבלתי, וכמובן את המתנות. אהבתי את העובדה שכולם היו עוצרים את שטף חייהם העמוס ומתעסקים אך ורק בי. והלוואי וזה היה יכול להיות ככה כל השנה.

רוב חיי ציינתי את ימי ההולדת שלי בתאריך הלועזי שלהם והתעלמתי לגמרי מהתאריך העברי, עד שגיליתי שאני והרבי מלובביץ׳ נולדנו באותו יום, ב-י״א בניסן. יצא לי לקרוא כמה ספרים ולשמוע כמה שיעורים שמספרים על משנתו של הרבי מלובביץ׳ לאורך חיי וככל שהתבגרתי הרגשתי שיש ביננו קשר מיוחד ובלתי מוסבר. הרבי מלובביץ׳ דיבר המון על עניין השליחות והייעוד של כל אדם בחייו, והחתירה להבנה וההוצאה לפועל שלהם כחלק מחיים מלאי שמחה, משמעות ונתינה לאחר. אני זוכרת שגם קראתי פעם על כל מיני פרשנויות מעניינות של הרבי מלובביץ׳ על אירועים שונים מפרשות השבוע ותמיד היה שם חיפוש אחרי השורש הטוב של אותו המקרה, גם את היה מדובר במקרה שהוא לכאורה מאוד שלילי וכואב.

גם אני בשנים האחרונות מוצאת את עצמי מנסה לדייק את השליחות והייעוד שלי בעולם (בתוך ומחוץ לבית) ומחפשת בכל מאודי אחרי השורש הטוב שבכל דבר שקורה לי, מה שחיזק והידק את הקשר הבלתי מוסבר שהרגשתי כלפי הרבי מלובביץ׳. התחושה הזו גרמה לי להתחיל לציין ולהתרגש גם מימי ההולדת העבריים שלי. בעצם אני חוגגת שני ימי הולדת בשנה, גם בתאריך הלועזי וגם בעברי. אם אפשר להנות פעמיים ממחמאות ומתנות, מי אני שאסרב?

אבל מסתבר שימי ההולדת שלנו לא נועדו רק לקבלת מתנות ומחמאות. הספר ״הדרך לחיים של משמעות״ שמבוסס על משנתו של הרבי מלובביץ׳ מתאר משמעויות נוספות ודרכים חשובות בהן עלינו לנקוט ביום ההולדת העברי שלנו.

לפני הכל, טוב שנשאל ונבין למה בכלל נולדנו. הרי העולם הזה בפיהם של חכמינו נקרא ״עלמא-דשקרא״ (עולם שקרי) שבצד הטוב והאור שיש בו, יש בו לצערנו גם הרבה סבל, כאב, מחלות ומלחמות. אז בשביל לבוא לעולם כזה? אם קיימת אפשרות אחרת, עולם אחר בו רק הטוב והאמת שולטים, למה לא להשאר שם? על פי אותו ספר וגם מדבריו של רבי נחמן, ניתן ללמוד שהיום בו נולדנו הוא היום בו העולם הזה לא יכול היה להתקיים יותר בלעדינו. העולם הזה, שהוא לא מושלם בכלל, היה זקוק לאור המיוחד שלנו שיוותסף ויתרבה בו כדי להיות עולם טוב יותר. אבל זה לא עולם פסיבי. אם נולדתי לעולם הזה כדי להרבות בו אור, משמעות הדבר שעליי לפעול בכל יום בחיי כדי לגלות מהו האור הזה שבאתי לתת לאותו היום ולהוציא אותו לפועל. להשפיע טוב לעצמי ולעולם.

 

תדלוק חד-שנתי

מה שמיוחד עוד יותר ביום ההולדת שלנו הוא ש״הזמן דומה לסליל״ (מתוך הכתוב בספר ״הדרך לחיים של משמעות״). בכל שנה מחדש ישנו אור מיוחד וגדול, שער מיוחד בזמן שנפתח במיוחד עבורנו בדיוק ביום בו נולדנו, ואנחנו יכולים לנצל את אותה הזדמנות פז כדי להעלות הילוך בכל הנוגע למשמעות והשפע שאנחנו מבקשים ומחפשים בחיינו. אותו שער שנפתח הופך גם את התפילות שלנו על עצמנו ועל אחרים לכל כך גבוהות, כאלה שמסוגלות לפעול ולהתגשם בעוצמה רבה. אפשר לדמות את זה לתחנת דלק שעומדת לה בצד הכביש ופתוחה עבורנו לתדלוק רוחני, תודעתי וגשמי, בדיוק ביום ההולדת העברי שלנו. היא עומדת שם בצד ועליה שלט: ״יום הולדת שמח יצירה מיוחדת וחד פעמית שאת! בואי תכנסי, תבקשי ותקחי מה שאת רוצה, כמה שאת רוצה, את לא צריכה לשלם שקל, רק אל תשכחי להשתמש בזה בחכמה ולהיטיב עם זה גם לאחרים״.

ביום הולדת 31 שלי הייתי רווקה וגרתי בדירת מרתף שלא נכנסה אליה קרן שמש בראשון לציון. וירוס הקורונה השתולל בעולם והיה סגר כך שנאלצתי לחגוג את יום הולדתי לבד. אני זוכרת שקניתי לעצמי זיקוק מבעוד מועד והזמנתי לי הביתה המבורגר. תקעתי את הזיקוק בתוך ההמבורגר, צילמתי את עצמי איתו והעליתי את התמונה לרשת החברתית בצירוף המילים: ״השנה אני בת ל״א ואני מאחלת לעצמי שהשנה הזו תביא איתה הרבה כ.ן. לחיי ובמיוחד ״כן״ אחד יחיד ומיוחד״. את אותו היום ניצלתי לתפילות על הזיווג ההגון שאני כל כך מחכה לו ובעיקר על כך שאאמין שהוא קרוב ושאני ראויה לו (כי זה לא היה נראה באופק בכלל), התפללתי גם על חברותיי ומשפחתי לזיווג הגון, לשלום בית, לבריאות ולפרי בטן וחיפשתי הזדמנויות לעשות מעשים טובים מהבית, בתנאי הסגר והקורונה. מיום הולדת שהיה אמור להיות ולהרגיש מאוד עצוב ובודד, הצלחתי לארגן לעצמי יום מלא בשמחה, אור ומשמעות. שלושה חודשים מאוחר יותר הכרתי את צחי, בעלי.

ביום הולדתו ה-90 של הרבי מלובביץ׳ נשאל הרבי על ידי סופר איזה מסר הוא היה רוצה להעביר לקראת יום הולדתו והרבי אמר: ״על כולנו להשתדל בכל יום להיות טובים יותר משהיינו אתמול ויחד עם זה עלינו להתכונן למחר טוב יותר״. יום ההולדת שלנו הוא ההזדמנות היקרה מפז עבורנו להתחבר למקור הטוב והשפע הגדול ביותר בעולם ולבקש להפוך לצינור נקי וזך, כזה שפתוח מצד אחד לקבל את אותו שפע ומצד שני גם להשפיע ולהעביר הלאה ממנו לאחרים. זו הדרך לחיות באמת חיים מלאי שמחה, אור ומשמעות. לא משנה כמה קשה השנה שעברה עלינו, טוב שיש יום הולדת כדי לעזור לעשות את הריסטרט הזה, להטען מחדש בתחנת הדלק המיוחדת ביותר בעולם, ולפתוח את הצינור שלנו משני צדדיו.

השנה הזו במיוחד, בצל המלחמה, שנזכה לנצל את יום ההולדת שלנו להרבות באור ובתפילות שעולמנו יהפוך להיות עולם מואר ושמח יותר, עולם של גאולה שלמה.

יום הולדת שמח!

 

תגיות: יום הולדתהרבי מלובביץ'

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}