וואטסאפ וואטסאפ

אוהבים לתקשר דרך הווטסאפ? תהיו מוכנים לדרמות במערכות היחסים שלכם

לאחרונה אני חושבת הרבה על אתגרי הווטסאפ. מאז אותה הקלטת וואטסאפ מחברה שנפגעה שלא עניתי לה מיד, אני חושבת עליהם אפילו יותר. יש בעיות שהוואטסאפ לא פותר אלא יוצר

זו כבר פעם שלישית שנוצר ויכוח ביני לבין חברה טובה כזו או אחרת שלי תוך כדי התכתבות וואטסאפ. את מספר הויכוחים, אי ההבנות והקצרים בתקשורת שנוצרו לי עם בני המין השני (בעלי ולפניו בחורים שיצאתי איתם) בוואטסאפ, אני בכלל לא יכולה לספור.

מה קרה הפעם? ובכן, לפני כמה ימים קיבלתי הקלטת וואטסאפ באורך של 7 דקות מחברה מאוד טובה שלי ובה היא מטיחה בי בכאב שכבר כמה חודשים שאני לא מתייחסת בתשומת הלב הראויה להקלטות ולהודעות שהיא שולחת לי, שלוקח לי המון זמן לענות, וכשאני עונה זו בדר״כ תגובה קצרה ולא מעמיקה. המילה ״זלזול״ נאמרה באותה הקלטה שלה פעמיים וכשאני שמעתי אותה התמלאתי בצער, ובו זמנית גם לא הצלחתי לשמוע אף מילה אחרת שהיא הקליטה לי שם.

הפיתוח הטכנולוגי המדהים הזה שנקרא ״וואטסאפ״ ללא ספק שינה לכולנו את החיים. כשאני צריכה ביצים מהשכנה, כבר אין צורך שאטרח לצעוד לביתה, אני יכולה לשלוח לה הודעה או הקלטה (שהיא תקשיב לה בהילוך מהיר במיוחד) ולשאול אותה אם יש לה ביצים ואם יש טעם לבוא. באותה ההזדמנות כשהיא תענה לי, היא גם תשתף אותי שהילדים שלה מתגעגעים לילדים שלנו ואם מתאים לנו שהם יבואו אלינו לשחק קצת. ככה כל אחת ״תתפור״ פיתרון מושלם לצרכים שלה ממש בכמה שניות ובכלל מבלי לצאת מהבית. אם היו מספרים לדורות שלפנינו על פיתוח טכנולוגי כזה שפותר בעיות ממש בקלות ובמהירות וכמעט באפס מאמץ, הם בטח היו צוחקים מרוב שזה היה נשמע להם מופרך.

מצד שני, לאחרונה אני חושבת הרבה על אתגרי הווטסאפ, ומאז אותה הקלטת וואטסאפ מהחברה שנפגעה ממני, אני חושבת עליהם אפילו יותר. יש בעיות שהוואטסאפ לא פותר אלא יוצר. גם כשליוויתי רווקות בתהליכי אימון למציאת זוגיות, אני זוכרת שהן סיפרו לי על המון אי הבנות וקצרים בתקשורת שנוצרו בגלל הוואטסאפ. ״אני שלחתי לו הודעה ארוכה, הוא היה מחובר וראה את ההודעות אבל לא ענה. רק אחרי שעתיים הוא ענה לי הודעה מאוד קצרה. ככה הסקתי שהוא לא בעניין שלי בכלל. חבל שהוא לא יכול היה להגיד לי את זה באופן ישיר...״. ככה שיתפה אותי אחת המתאמנות שלי, וככה גם אני נשמעתי כשהתחלתי לצאת עם בעלי ומה שלגמרי פספסתי זה שהוא בהחלט בעניין שלי. ״למה בוואטסאפ?״ שאלתי אותה. ״למה לא לדבר בטלפון או לקבוע להפגש ולדבר על זה פנים מול פנים?״ והיא ענתה: ״כי בוואטסאפ זה יותר נוח ואולי גם קצת יותר מוגן מאחורי המסך…״. אבל האמת היא שאני לא בטוחה שזה כל כך נוח וגם לא בטוחה שזה כל כך מוגן.

בספר משלי כתוב: ״דאגה בלב איש ישיחנה״, וזה מה שאני והחברות שלי עושות לרוב דרך הוואטסאפ. מקליטות באריכות אחת לשנייה את הטרדות והדאגות שלנו ומחכות למענה בצורת הקלטה ארוכה שתגיע מתישהו בעוד כמה שעות או כמה ימים. אבל אני לא חושבת שחז״ל התכוונו שאת הדאגה בלב האיש: ״יקליטנה בוואטסאפ״. לחלופין, כששאלו את הרבי מלובביץ׳ מה גישתו לגבי פיתוחי הטכנולוגיה ההולכים והמתגברים, הוא אמר שכל דבר שהבורא ברא הוא לטובתו ושימושו של האדם, רק שעלינו האחריות לוודא שאנחנו עושים באותה טכנולוגיה שימוש נכון ובריא שמיטיב לנו.

 

תיאום ציפיות, והתאמת ערוצי תקשורת

המסקנה שלי מכל אותן אי הבנות, ריבים וקצרים בתקשורת שנוצרו בחיי עד כה בעקבות הוואטסאפ היא - תיאום ציפיות בהיר וברור. אם מדובר במערכות יחסים קרובות בחיינו בהן יש לנו ציפייה לתקשורת במינון ובאיכות מסוימת, כדאי שנשקף לצד השני מהי אותה הציפייה. למשל, לחברה שלי יש ציפייה שאני אענה לה באותה זמינות ומהירות שהיא עונה לי בוואטסאפ, אבל לצערי אני בתקופה שממש אין לי את היכולת הזו. לאחר שיחה ביננו (שבחרנו הפעם לקיים בטלפון ולא בוואטסאפ) סיכמנו שאם היא צריכה ממני משהו חשוב ודחוף, היא תתקשר אליי ולא תשלח הודעה. אם היא שולחת הקלטה (במיוחד אם היא ארוכה) שתצפה למענה תוך 30 ימי עסקים (בצחוק וגם קצת לא בצחוק?).

כשמדובר במערכות יחסים חדשות, במיוחד היכרויות חדשות עם בני המין השני, ההמלצה שלי היא לא לצפות כל כך מהר שהצד השני יתקשר איתנו בדיוק באופן שבו אנחנו מתקשרים, וגם לא לקפוץ כל כך מהר למסקנות. בתחילת הקשר שלי עם בעלי אני מאוד אהבתי להתכתב בוואטסאפ והוא לא. הוא העדיף להשאיר את השיחות שלנו למפגשים במציאות, רק שהפרידו ביננו 120 ק״מ וזו הייתה תקופה קורונה שבה קצת היה קשה להפגש. זה אכן הקשה על התקשורת בינינו בתחילת הקשר אבל גישרנו על הפער והצלחנו לתאם ציפיות בעדינות ובהתאם לתחילתו של קשר, בשיחות טלפון שעשינו.

לסיום, העצה הטובה ביותר שלי היא ששום טכנולוגיה מפותחת לעולם לא תנצח את המפגש האישי של זוג עיניים אחד מול זוג עיניים שני בלי שאף מסך מפריד ביניהם. אם יש משהו שחשוב לכם במיוחד, דעתי היא שעדיף להציג אותו במפגש אישי פנים מול פנים מול הצד השני או לפחות בשיחת טלפון. יש משהו בשליחת הודעת וואטסאפ לאדם אחר שעלול, באופן בלתי מודע, לשדר לו: ״הכל בסדר. זה יכול לחכות. תענה לי כשתתפנה מכל העיסוקים שלך..״. אם זה מאוד חשוב או לא יכול לחכות, אני מציעה להשתמש בפלטפורמה אחרת.

עכשיו, כשסיימתי לכתוב את המאמר הזה שאולי גם אותו תפגשו דרך קישור בוואטסאפ, אתפנה לענות ל-56 הודעות הוואטסאפ שמחכות לי כבר תקופה. אני מקווה שאף אחד מהשולחים לא נפגע כי לוקח לי כה הרבה זמן לענות לו...

תגיות: וואטסאפתקשורת

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}