5 התבלינים הכי בריאים

תבלינים מהווים חלק חשוב ומרכזי במטבח, ומשמשים כמשדרגי טעם למנות רבות, אך מלבד הטעם שהם מציעים, כדאי לדעת שיש להם גם סגולות בריאותיות רבות שלא כולם מכירים. קבלו סקירה על 5 תבלינים בריאים במיוחד

כורכום – מרפא דלקות ומשכך כאבים

נראה שאין תבלין שקיבל במה גדולה ומכובדת כמו הכורכום, ובצדק. הוא מסייע בכל כך הרבה תחומים, שאכן מגיע לו כל הטררם שעשו סביבו. 

הדבר הראשון שכדאי לדעת על הכורכום, שהוא אנטי דלקתי ועשיר מאד בנוגדי חמצון, ולכן יעיל מאד בריפוי דלקות ממינים וסוגים שונים. בנוסף, הוא עוזר בניקוי רעלים מהכבד, מונע את הצמדות טסיות הדם, ובכך מפחית את הסיכון להיווצרות קרישי דם, התפתחות טרשת עורקים ומחלת לב כלליות. עוד, הוא מוריד כולסטרול ומפחית את רמות השומן בדם, ובכך מסייע לחיזוק משמעותי של המערכת החיסונית.  

כורכומין, שהוא החומר הפעיל בכורכום, נמצא כיעיל בדיכוי גידולים סרטניים, ולקיחתו על בסיס קבוע עשויה להיטיב את המצב, ואף למנוע את התפתחות המחלה. עוד, הוא נמצא יעיל מאד כמשכך כאבים וכמסייע במחלת הקרוהן, דלקת מפרקים שגרונית ואלצהיימר.

עם זאת, חשוב לדעת שכורכום הוא חומר חזק, לכן לא מומלץ לצרוך ממנו הרבה מידי. במחקרים שנעשו התברר, כי אכילת כמויות גדולות, או לקיחת תוסף מעל גרם ביום, עשויים להחריף אנמיה, לגרום לבחילות, לשלשולים או לחוסר נוחות במערכת העיכול. גם בטיפולים אנטי-סרטניים מסוימים, תוסף כורכום עשוי להפריע למהלך הטיפול, לכן מומלץ להתייעץ לפני שמתחילים.

בגדול, כדאי פשוט להוסיף אותו לתבשילים ומרקים על בסיס קבוע, וכך לצרוך אותו בצורה מאוזנת ומבוקרת.

 

קינמון – מחזק תפקוד מוחי ומוריד את הכרס

קינמון הוא אחד התבלינים הנפוצים במטבח, ומשמש הן למאכלים מתוקים והן מלוחים. 

במשך שנים שימש הקינמון כתרופה טבעית, אך רק בעשורים האחרונים נעשו מחקרים שגילו את סגולותיו המדהימות לשמירה על גוף בריא וצעיר, ונתנו המלצה להכניסו למטבח כתבלין ולא כתרופה. בדומה לכורכום, גם הקינמון, עשיר בנוגדי חמצון, ובכך מסייע בריפוי דלקות, בהפחתת כולסטרול ובחיזוק הלב. עוד, הוא עוזר בדיכוי תאים סרטניים ובחיזוק המערכת החיסונית.

אחת המעלות הגדולות של התבלין, שהתגלתה רק לפני מספר שנים, היא סיועו בהורדת שומן בטני. השומן המצטבר בבטן הינו שומן דלקתי, הפוגע בכלי הדם, בלב ובמערכות אחרות בגוף. כאשר נוצרת עמידות לאינסולין, עקב ריבוי באכילת סוכר, האינסולין אינו מצליח להכניס את הסוכר לתאים, ונשאר בדם. התוצאה היא צמיחת כרס שהולכת ותופחת. הקינמון מאזן את רמות הסוכר בגוף, גורם לקיבה להתרוקן לאט יותר, ובכך מסייע לאינסולין להכניס את הסוכר לתאים ולא לדם. עוד, הוא אף מסייע במצבי סכרת או טרום סכרת.

במחקר חדש שנערך באוניברסיטת "רוש" בשיקגו, התברר כי קינמון מסייע בשיפור הזיכרון וחיזוק יכולות הלמידה. מסתבר שאף הרחת קינמון בלבד יכולה לשפר את פעילות המוח. בניסוי, נתנו לנבדקים להריח קינמון, ומצאו שהשיגו ציונים גבוהים יותר במבחני קשב וזיכרון, בעוד שריחות אחרים לא גרמו לאותה השפעה.

כדאי להוסיף קינמון למאפים, לערבב עם יוגורט, לבזוק על פירות, להוסיף לקפה, ולמי שאוהב – להוסיף לתבשילים בשריים (טעים מאד, חייבים לנסות).

 

זעפרן - משפר את מצב-הרוח ומסייע בנדודי שינה

לא לחינם הזעפרן נחשב לתבלין היקר בעולם.

לזעפרן סגולות ריפוי רבות. הוא מכיל חומר הנקרא קרוטן, המעכב התפתחות של תאים סרטניים, וכן מכיל מינרלים ותרכובות אורגניות שונות, המסייעות לגוף לשאוב סידן ממזונות שונים בצורה מיטבית, ואף למנוע מחלות הקשורות בגיל המעבר. בנוסף, הוא מכיל כמות גבוהה של ויטמיןB , המסייע לתפקוד מערכת העצבים וחיזוק העיניים. מריחת זעפרן על המצח מסייעת בהורדת חום.

הזעפרן ידוע גם בתור תבלין קוסמטיקה טבעית פופולארי. הרכיבים שבו מועילים מאוד לעור ולשיער. הוא מעשיר ומטפח את העור, מחזק את שורשי השיער, ונלחם במספר מחלות עור. כיום הוא מהווה חלק בלתי נפרד מתחום הקוסמטיקה הטבעית.

גולת הכותרת של הזעפרן, היא יכולתו להעלות את רמת הסרטונין בגוף (הורמון השמחה). מחקרים שנעשו בשנים האחרונות, גילו כי הוא מסייע במצבי דיכאון וחרדות, ואף עוזר לנדודי שינה. כל זאת באופן טבעי ומאוזן, שאינו מזיק לגוף.

ניתן לשים ממנו מעט בכוס מים חמים.

 

ג'ינג'ר – מקל כאבי גרון ומחזק את מערכת העיכול

נדמה שאין מי שלא פגש את הג'ינג'ר כשהיה חולה. אכן הג'ינג'ר מחזק מאד את המערכת החיסונית, וניתן להשתמש בו כתרופה טבעית לטיפול בצינון ושפעת. הוא מכיל רכיבים אנטי-נגיפיים, אנטי-פטרייתיים ונוגדי רעלים. כן הוא גם משכך כאבים טבעי, ומסייע מאד בהקלת כאבי גרון, בהפחתת שיעול הנגרם מצינון, בהרגעת כאבי מחזור, ובהקלה על מגרנות.

אחת הסגולות המשמעותיות של הג'ינג'ר היא הקלה על כאבי בטן והרגעת מערכת העיכול. הוא מעולה נגד בחילות, ויעיל במיוחד לנשים בהיריון בשליש הראשון. הרכיבים המצויים בג'ינג'ר מפחיתים היווצרות גזים בקיבה, מסייעים בהרגעת קלקול קיבה, ובהרפיית שרירי המעיים, ולכן מונעים גזים, התכווצויות ונפיחות בבטן.

כדי ליהנות מיתרונות הרבים, עדיף להשתמש בו בצורתו הגולמית הטרייה.

כמון – מעודד ירידה במשקל ומסייע בריפוי טחורים

כמון הוא אחד התבלינים הנפוצים במטבח, אשר התברך בסגולות ריפוי רבות, ביניהן בעיות עיכול שונות, הפחתת גזים ונפיחויות בבטן, שיפור חילוף החומרים, ניקוי רעלים מהכבד, חיזוק המערכת החיסונית, הקלה על הצטננות ועוד.

הכמון מהווה מקור טוב למינרלים שונים, ובמיוחד לברזל, ולכן מומלץ מאד לנשים הרות ומניקות. בהיותו מכיל סיבים ותרכובות נוגדות זיהומים ונוגדות בקטריות, הוא משמש, למעשה, כמרכך צואה, ובכך מקל מאד בריפוי ואף במניעת עצירות וטחורים. עוד, הוא עשיר בויטמין C, ולכן משמש כחומר מחטא המסייע להפטר מזיהומים שונים.

מחקרים בשנים האחרונות גילו שאחת מתרומותיו הגדולות של הכמון, היא סיוע בהורדה במשקל. באחד המחקרים שנעשו לאחרונה באוניברסיטה באירן, נתגלה כי צריכת כפית של כמון מדי יום, מפחיתה באופן משמעותי את כמות השומן המזיק בדם, ומאיצה את תהליך חילוף החומרים בגוף. במחקר השתתפו נשים בגילאים שונים, הסובלות מעודף משקל, אשר התחלקו לשתי קבוצות. החוקרים הזינו את הקבוצות במזון בריא, שכלל עד 500 קלוריות ליום, באופן שווה לחלוטין, אולם רק אחת הקבוצות התבקשה להוסיף לתפריט גם כמון. 

הקבוצה הראשונה התבקשה לאכול, מדי בוקר על קיבה ריקה, יוגורט שמעורבב עם כפית כמון. הקבוצה השנייה אף היא נתבקשה לאכול יוגורט, אך ללא תוספת כמון. התוצאות היו מרחיקות לכת: לאחר כחודש בלבד הצליחו משתתפי הקבוצה הראשונה להשיל ממשקל גופם 14 ק"ג, בעוד הקבוצה השנייה הורידה כמחצית.

לא רק זאת, אלא שגם מבחינת הפחתת אחוזי השומן - הקבוצה הראשונה הצליחה הרבה יותר, והורידה כ-14.5% שומן, בהשוואה ל-4.5% שהורידה הקבוצה השנייה, שלא צרכה את הכמון.

תגיות: תבליניםג'ינג'רכמוןזעפרןקינמוןכורכוםTOP 5

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}