כך מוביל מתח כרוני - למערכת עצבים מבולבלת ולכאב

מתח רב וארוך טווח מעורר תפקוד לקוי של מערכת העצבים. התופעה הנוצרת היא רגישות עצבית - רגישות הנובעת מהפרעות באופן שבו אותות כאב מעובדים ונתפסים במוח ובעצבים

מיגרנות כרוניות, כאבי גב ותסמונת המעי הרגיז, הם סוגים של תסמונות רגישות מרכזיות, המשפיעות על למעלה מ-30 מיליון מבוגרים בארצות הברית.

האם ייתכן שהכאב הזה, התסמונות הללו, נובעים בעצם מבלבול במערכת העצבים, ממתח ומחרדות, שנמשכים לאורך זמן? רופאה אמריקנית בשם שאנה ג'ונסון טוענת שכן. "עקומת ירקס-דודסון מראה את הקשר בין מתח וחרדות לאורך זמן, לבין כאבים כרוניים", היא מסבירה. "כאשר רמת הלחץ מסלימה ומחריפה, ואתם מגיעים לרמות בלתי ניתנות לניהול, שמובילות לעומס יתר ושחיקה - זה בעצם מה שאני מכנה 'האזור האדום'.

"כאן אתם בעצם חווים תשישות, חרדות, כעסים, פחדים או שילוב בין מצבים שונים שקשורים ללחץ. כשאתם חיים באזור האדום למשך זמן רב מדי, החוליה החלשה ביותר של הגוף עלולה להישבר ומכאן לכאבים פיזיים ממשיים, הדרך קצרה. מתח שובר את החוליות החלשות בגופנו".

לדבריה, במהלך מחקר קליני שביצעה, ראתה עשרות אנשים שחיו יותר מדי זמן באזור האדום ופיתחו הפרעות שקשורות ללחץ. "כאבי ראש וסחרחורות, כאבי גב וכתפיים, בעיות עיכול מביכות, כאב משתק בשלפוחית השתן - מה החוט המשותף שחיבר ביניהם? ניחשתם נכון: הסטרס.

"בין המחקר והתצפיות שלי, גיליתי שמתח רב וארוך טווח מעורר תפקוד לקוי של מערכת העצבים. ההפרעות חולקות סוג של בעיה במערכת העצבים הנקראת רגישות עצבית - רגישות הנובעת מהפרעות באופן שבו אותות כאב מעובדים ונתפסים במוח ובעצבים. זה הופך את העצבים ליותר רגישים ותגובתיים לגירויים, מה שמגביר את רמות הכאב. תבינו משהו, הגוף שלכם לא תוכנן לחיות כל יום בהתמודדות עם פנקס הצ'קים להישרדות. עם הזמן, תגובות של לחץ מעמיסות על מערכת העצבים שלכם עד שהיא נשברת כמו נתיך. הנתיך הזה הוא הכאבים המתפרצים שאתם מרגישים בגוף, בעוד שהבעיה עשויה להיות במערכת העצבים בעקבות אותה רגישות", היא מסכמת.

תגיות: חרדהלחץמתחכאבמערכת העצבים

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}