פאי רועים של פלטה

כולנו יודעים שיש מאכלים שהחימום על הפלטה די הורס (צ'יפס, מישהו?) אבל יש גם מאכלים שמוגשים מהפלטה טריים ומעולים כאילו הרגע בושלו. פאי הרועים שלפניכם משתייך לז'אנר השני הזה

יש ז'אנר שלם של מאכלים שמקוטלגים אצלי תחת הכותרת 'מאכלי פלטה'. עבור רוב האנשים, כשאומרים "מאכל פלטה" מתכוונים אוטומטית לחמין, והוא באמת נחשב למלך מלכי המלכים של מאכלי הפלטה בגזרת הבישול הארוך. אבל יש ענף נוסף של מאכלי פלטה שבצורה הכי פשוטה נגדיר כ"טעימים לכתחילה גם בחימום מחודש", שהוא עיקרון קולינרי מהותי בשבת היהודית. והאמת שזו חכמה גדולה, כי לא כל המאכלים כאלה. יש מאכלים שטעים לאכול אך ורק באותו הרגע. כדורי פלאפל וצ'יפס למשל. באמת לא משנה עד כמה אתם אוהבים לזלול אותם בימי שגרה, בשבת - זה פשוט לא יעבוד. יש מאכלים שיכולים לעבוד, אבל בצורה צולעת. שניצל למשל, שעבור הרבה משפחות שומרות שבת הוא חלק בסיסי מהתפריט (גם אצלנו, אגב), אבל כולם יודעים ששניצל מהפלטה הוא סוג של פשרה. זה פשוט מאכל כל כך טעים שלמרות כל ההתעללות, ולמרות שהוא מתייבש שם עד מוות, הוא עדיין נשאר אכיל. עוף צלוי עובד על פלטה, הוא פשוט מאבד את הקריספי סקין שלו. אבל יש מאכלים שהם פלטה לכתחילה. למשל סיר קציצות, תבשילי עוף וירקות, או קדירות בשר עמוקות טעמים.

פאי רועים הוא פלטה כמעט-לכתחילה, יש לו נקודת חולשה אחת שאם שמים אליה לב אפשר להתגבר עליה, אבל הוא נהדר בכל שאר הפרמטרים.

פאי רועים, או "שפרד פאי" הוא מאכל בריטי שמורכב משכבות של פירה ובשר טחון עם ירקות. זו מנה מנחמת ומספקת שמהווה ארוחה של ממש, והשיחוק הגדול- אפשר לקחת את השאריות לעבודה ביום ראשון ולחמם במיקרו.

את פאי הרועים שלי אני אוהבת בשילוב אקסטרה ירקות, וכך הוא הופך לארוחה המושלמת.

 

רכיבים

לתערובת הבשר:

שמן זית

בצל גדול

גזר גדול

2 ענפי סלרי

קישוא

אפונה

כפית שום כתוש

חצי קילו בשר טחון

כף רסק עגבניות

כפית סילאן

כפית פפריקה

חצי כפית בהרט/ ראס אל חנות (לבחירה)

מלח לפי הטעם

פחית עגבניות מרוסקות, ועוד קצת מים (כחצי כוס)

מלח לפי הטעם

לפירה:

כ-5 תפוחי אדמה בינוניים (או ארבעה גדולים) 

ביצה

כפית קמח

מלח

שמן זית לפי הצורך.

ניתן להוסיף תבלינים נוספים לפי הטעם: אבקת שום, אבקת בצל, פפריקה מעושנת (הופכת את הפירה למעט אדמדם) או כורכום לצהבהבות.

 

הוראות הכנה:

מקלפים וקוצצים את הירקות לקוביות. מטגנים בשלב הראשון את הבצל, הסלרי והגזר ובשלב השני את הקישוא (את האפונה אני אוהבת להוסיף בסוף), לאחר מכן מוסיפים את הבשר (מטגנים אותו עד שהוא נצרב), התבלינים, העגבניות והאפונה, מבשלים כחצי שעה עד לקבלת מעין רוטב בולונז.

יש לבשל את תפוחי האדמה עד לרכות, להוציא מהסיר, למעוך לפירה ולקרר מעט. רק לאחר מכן להוסיף את הביצה (כדי שלא התהפוך לחביתה), הקמח והתבלינים. אם הפירה "קשה" ניתן להוסיף מעט שמן זית או כף מיונז, כדי לרכך (וכך יהיה קל יותר לשטח על התבנית).

מניחים את תערובת הבשר שהצטננה מעט בתבנית בגודל 20*30 (מומלצת תבנית פיירקס) ומעליה בזהירות את הפירה. בשלב הזה יש לכם הזדמנות לייצר טקס משפחתי חמוד בו תוכלי לייצר יחד על הפירה או לכתוב הקדשה כמו על עוגת יומולדת. ואם לא, סתם לחרוש תלמים עם מזלג.

אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות, בין 30-40 דקות עד שמזהיב מלמעלה. מוציאים מהתנור.

 

ועכשיו, שימו לב: אחד הדברים שהכי מחרבים פאי רועים שהוכן מראש לארוחה בהמשך, הוא לכסות אותו לפני שהוא הצטנן לחלוטין. הפאי מעלה אדים שחוזרים כטיפות מים לשכבה העליונה והזהובה ומרטיבים אותה. לכן יש לצנן אותו כ-20 דקות מחוץ לתנור ואז להכניס למקרר ללא כיסוי עד הצטננות מלאה ורק לאחר מכן לכסות!

לחימום בשבת: יש להניח על הפלטה כ-40 דקות לפני הארוחה (משתנה בין חורף לקיץ, בין פלטה עם כיסוי או לא. כל אחד יודע כמה זמן באמת הוא צריך...).

תגיות: מתכוניםפאי רועים

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}