כל התכנים של קן ספירו

יהושע כובש את הארץ המובטחת

לאחר מות משה, עם ישראל בהנהגת יהושע נכנס לארץ ישראל, כובש אותה, ומחלק אותה לנחלות בין השבטים השונים. אולם חייהם בארץ המובטחת רחוקים מלהתנהל על מי מנוחות

נסיך מצרים: משה רבנו גדל בארמון פרעה

איך קרה שמושיעם של ישראל, שעתיד להוציאם ממצרים, גדל דווקא בארמונו של פרעה, שדיכא את עם ישראל באכזריות? ומה גרם לו לברוח למדין בבגרותו ולהפוך לרועה צאן?

רבותי ההיסטוריה חוזרת: הדפוסים בהיסטוריה היהודית מתגלים בחיי יצחק ויעקב

כבר בשלב היסטורי מוקדם מתגלה דפוס התנהגות בסיסי שאותו נזהה שוב ושוב ביחסי הגומלין בין יהודים ללא יהודים לאורך ההיסטוריה: מדינה מסוימת מזמינה את היהודים להתיישב בקרבה, היא משגשגת להפליא כתוצאה מתרומתם, ואז מחליטה לגרש אותם

אוהל יצחק: השורשים למאבק בין ישראל ורומי

יעקב, המייצג את כוח הרוח המשמעותי ביותר בהיסטוריה האנושית, אומר לעשיו, מייצגו של הכוח הפיזי: "אני אניח לך ללכת בראש ולשלוט פיזית בהיסטוריה האנושית, אבל אי שם בעתיד הרחוק, אנו עוד ניפגש, ואז הקערה תתהפך על פיה". להלן פרק חמישי במדור ההיסטוריה של VLU

היריבות היהודית-ערבית נולדת במאהל אברהם אבינו

ארץ ישראל היא מעין מעבדת ייצור שאברהם ומשפחתו קיבלו על מנת ליצור בתוכה עם שישמש מופת עבור העולם כולו. שם נולדו גם שני בניו של אברהם, שצאצאיהם יהיו יריבים לימים ויטענו כל אחד לזכות על אותה חלקת אדמה

שחר ההיסטוריה היהודית: תקופת הברונזה במסופוטמיה

על פי הכרונולוגיה התנ"כית, אלוהים הסיר את שעונו לפני כ-5,780 שנים. אם נקביל תאריך זה לספירה המקובלת בעולם המערבי, נמצא שמדובר בזמנו של שחר הציוויליזציה. על פי רוב האסכולות בקהילה האקדמית, התרבויות העתיקות בעולם החלו אז את דרכן במזרח התיכון

מה חשיבותו של התנ"ך לחקר ההיסטוריה היהודית?

הארכיאולוגיה אינה מסוגלת לספק הוכחה מוחלטת לאמיתות ההיסטורית של התנ"ך, ואינה מפריכה אותה, אבל בפועל, ככל שמתרבים ונערמים הממצאים הארכיאולוגיים, אנו נוכחים יותר ויותר לדעת כי הטקסט התנ"כי מהימן מבחינה היסטורית

ראשית המאה ה-19: נפוליאון מעניק שיוויון זכויות ליהודים, אך האנטישמיות רק משנה צורה

200 שנה אחורה: היהודים מקבלים, לראשונה מזה שנים ארוכות, שיוויון זכויות מנפוליאון, שמבטיח להם, שאם ישילו את מראם היהודי, וידמו בהתנהגותם ליתר שאר העמים שסביבם, יוכלו להשתלב בחברה. אך האנטישמיות אינה פוסקת, אלא רק משנה צורתה

   1 2 > >>