מאסון המרגלים ועד מותו של המנהיג היהודי הגדול ביותר
על עם ישראל נגזר לנדוד במדבר ארבעים שנה במקום להיכנס לארץ. כשיגיע זמנם לעבור סוף סוף את הירדן, ימות גם מנהיגם שהוציאם ממצרים: משה רבנו, גדול הנביאים
על עם ישראל נגזר לנדוד במדבר ארבעים שנה במקום להיכנס לארץ. כשיגיע זמנם לעבור סוף סוף את הירדן, ימות גם מנהיגם שהוציאם ממצרים: משה רבנו, גדול הנביאים
לאחר מות משה, עם ישראל בהנהגת יהושע נכנס לארץ ישראל, כובש אותה, ומחלק אותה לנחלות בין השבטים השונים. אולם חייהם בארץ המובטחת רחוקים מלהתנהל על מי מנוחות
בהר סיני הוטלה על כתפי העם היהודי האחריות לגורלו המוסרי של העולם. העקרונות הללו מסבירים את הביקורת שאותה מפנה הבורא לעבר עמו, ומדוע היא כה קיצונית בחומרתה
למרגלות הר סיני הפכו צאצאי יעקב ו-12 בניו – שיצאו מעבדות מצרים, ושכונוּ עד אותה עת "עברים" או "בני ישראל" - לעם. שוב מדובר באירוע יחיד במינו, שאפשר ללמוד ממנו רבות על טיבו של עם ישראל
למרגלות הר סיני הפכו צאצאי יעקב ו-12 בניו – שיצאו מעבדות מצרים, ושכונוּ עד אותה עת "עברים" או "בני ישראל" - לעם. שוב מדובר באירוע יחיד במינו, שאפשר ללמוד ממנו רבות על טיבו של עם ישראל
למה נדרש תהליך ארוך של שנה ועשר מכות כדי להוציא את עם ישראל ממצרים, ומה הדפוס ההיסטורי שנלמד מכך?
איך קרה שמושיעם של ישראל, שעתיד להוציאם ממצרים, גדל דווקא בארמונו של פרעה, שדיכא את עם ישראל באכזריות? ומה גרם לו לברוח למדין בבגרותו ולהפוך לרועה צאן?
מה אפשר ללמוד מכך שהתורה עוצרת בסיפור עלילות יוסף כדי לספר על יהודה וכלתו תמר, וכיצד מתאחד יוסף עם משפחתו אחרי 22 שנים של פרידה?
יוסף מנותק מההשפעות הדתיות של משפחתו ומן החינוך שספג מגיל צעיר. הוא נמכר לעבד כשהיה בסך הכול בן 17 עם מעלה משמעותית שהופכת לחיסרון גדול עבור מי שנאלץ לחיות בחברה מופקרת: הוא גבר יפה תואר
כבר בשלב היסטורי מוקדם מתגלה דפוס התנהגות בסיסי שאותו נזהה שוב ושוב ביחסי הגומלין בין יהודים ללא יהודים לאורך ההיסטוריה: מדינה מסוימת מזמינה את היהודים להתיישב בקרבה, היא משגשגת להפליא כתוצאה מתרומתם, ואז מחליטה לגרש אותם
אין תייר שהגיע לאיטליה ולא עבר ליד המגדל כדי לעשות תמונה עם מה שהפך לסמל בינלאומי. המגדל העקום המפורסם ביותר זוכה להיות עבורנו לסמל ליכולת להתמודד עם כישלונות שלנו.
יהודה הופך לאדם הראשון שמקבל אחריות על חטאו מרצונו החופשי, והרעב הגדול שולח את אחי יוסף למצרים וסולל את הדרך לאיחודה מחדש של המשפחה
כך הופך יוסף בגיל שלושים למשנה למלך - האדם החזק ביותר בניהול התשתית הארגונית של הממלכה המצרית, האימפריה החזקה ביותר באותה עת. זה מה שמכוּנה "קידום" – ממעמד של אסיר למשׂרת משנה למלך
יעקב, המייצג את כוח הרוח המשמעותי ביותר בהיסטוריה האנושית, אומר לעשיו, מייצגו של הכוח הפיזי: "אני אניח לך ללכת בראש ולשלוט פיזית בהיסטוריה האנושית, אבל אי שם בעתיד הרחוק, אנו עוד ניפגש, ואז הקערה תתהפך על פיה". להלן פרק חמישי במדור ההיסטוריה של VLU
ארץ ישראל היא מעין מעבדת ייצור שאברהם ומשפחתו קיבלו על מנת ליצור בתוכה עם שישמש מופת עבור העולם כולו. שם נולדו גם שני בניו של אברהם, שצאצאיהם יהיו יריבים לימים ויטענו כל אחד לזכות על אותה חלקת אדמה
שליחותם הערכית של היהודים החלה כאשר דיבר אלוהים אל אברהם (כאשר שמו עדיין היה אברם) ושלח אותו למסע שיימשך לאורך כל שנות חייו – מסע שצאצאיו ממשיכים עד עצם היום הזה
על פי הכרונולוגיה התנ"כית, אלוהים הסיר את שעונו לפני כ-5,780 שנים. אם נקביל תאריך זה לספירה המקובלת בעולם המערבי, נמצא שמדובר בזמנו של שחר הציוויליזציה. על פי רוב האסכולות בקהילה האקדמית, התרבויות העתיקות בעולם החלו אז את דרכן במזרח התיכון
הארכיאולוגיה אינה מסוגלת לספק הוכחה מוחלטת לאמיתות ההיסטורית של התנ"ך, ואינה מפריכה אותה, אבל בפועל, ככל שמתרבים ונערמים הממצאים הארכיאולוגיים, אנו נוכחים יותר ויותר לדעת כי הטקסט התנ"כי מהימן מבחינה היסטורית
הנאורות הייתה תקופת זמן שאופיינה בפריצות דרך מחשבתיות, אשר הרחיקו את העולם מן הדת, ומשכו אותו לעבר החילוניות, ההומניזם והחשיבה העצמאית. אולם, למרות הרעיונות הנאורים, הבעיות שבהשקפה זו צפו על פני השטח תוך זמן קצר
200 שנה אחורה: היהודים מקבלים, לראשונה מזה שנים ארוכות, שיוויון זכויות מנפוליאון, שמבטיח להם, שאם ישילו את מראם היהודי, וידמו בהתנהגותם ליתר שאר העמים שסביבם, יוכלו להשתלב בחברה. אך האנטישמיות אינה פוסקת, אלא רק משנה צורתה