האם אפשר לשנות את דעתו של מישהו המחזיק בדעה קיצונית?

המומחה לתקשורת ד"ר ניק מורגן מציע דרך מעניינת לשנות את דעתו של מי שחושב אחרת ממכם: התחילו באימוץ העמדה הקיצונית שלו

ויכוחים תמיד היו, וכנראה הם כאן כדי להישאר. אין אדם שלא אוהב לנצח בוויכוח, גם אם זה על נושא פעוט וכלל לא חשוב. עצם ההרגשה שאני 'צודק', היא הרגשה שכולנו, כיחידים וכחברה, שואפים אליה.

האם אפשר להתווכח עם הצד השני בצורה פרודוקטיבית? ואם לא, אם הוויכוח מגיע למבוי סתום - האם ישנה אפשרות לשנות את דעתם של אנשים אחרים, באמצעות טיעון כלשהו?

יועץ התקשורת האמריקאי הנודע ד"ר ניק מורגן אומר שמחקרים מצאו כי: "אפשר לשכנע אנשים, אפילו אלה שמחזיקים מאוד בדעותיהם - לשקול מחדש את העקרונות שלהם, גם אם הם נטועים עמוק באדמת האישיות שלהם". הדרך לעשות זאת? "הסוד הוא לא להתווכח - אלא להסכים. קחו את הגרסה הקיצונית ביותר של ההשקפה שחברך מחזיק בה, ואמצו אותה. ואז, תגידו להם שאתם מסכימים איתם".

כדוגמה לגישה הזו מביא מורגן את הנשיא ניקסון, שהיה ליברלי אך שידר לאויב הסיני הקומוניסטי, שהוא מסכים איתו. "הוא אפילו נסע לסין כדי להגיד לו את זה", אומר מורגן.

"קודם כל תאמצו את הקיצוניות, ורק לאחר מכן, נסו להחזיר את הוויכוח מהתהום", הוא מציע, אבל מבהיר שיש פה גם בעייתיות מסוימת. "אם אתה יכול לגרום לקהל שלך לראות את האופי הקיצוני של הדעות שלהם ולא לבקר אותם, אז זה הצעד הראשון לקראת לגרום להם לשנות את הדעות הללו. הבעיה עם הפער התרבותי שלנו היום, היא שהוא 'נירמל' את הקיצוניות, והוביל אנשים להאמין שהאמונות שהם מחזיקים - אינן מטורפות. אימוץ ה'טירוף' במקום להתפרץ כנגדו, עשוי להיות הצעד הראשון בכיוון הנכון".

 

תגיות: עוצרים את השיח המפלג

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}