ולי יש רק מילים פשוטות – אז מה זו בכלל אהבה?

מהי אהבה? מהי קנאה? מהו טוב? מהם חברים? בספר יוצא דופן יוצא הרב שטיינזלץ במסע להתחקות אחר מילים פשוטות שאנו מרבים להשתמש בהן – אבל לא בהכרח זוכרים את משמעותן האמיתית

"ולי יש רק מילים פשוטות לדבר איתך,
כי דלותי מאד.
ולפעמים גם אין לי מילים,
לא אין לי כלים,
לתאר את כל הטוב..."

כך כתב ישי ריבו בשיר המתאר את התחושה של אדם המתפעל מטוב הבריאה אך אינו מוצא את המילים להביעה. "מילים פשוטות" הוא גם שם ספרו של הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ, ספר עיון המעלה מגוון שאלות מדעיות, דתיות, פסיכולוגיות ותרבותיות הנדונות יחד, אך בדרך מיוחדת במינה. הספר נכתב במקור באנגלית, בשנת 1993 ורק לאחרונה תורגם לעברית (לאחר מות המחבר) עם שינויים והתאמות לקורא הישראלי.

הרב שטיינזַלץ (1937-2020) היה סופר ומחנך, ונחשב לאחד מגדולי הרבנים והמלומדים בני זמננו. עיקר פרסומו הגיע מ"התלמוד המבואר" שכתב – פירוש ותרגום לעברית לתלמוד הבבלי. את המהדורה הזו, בת 44 כרכים, כתב עם צוות של תלמידי חכמים וחוקרים. הכרך הראשון "מסכת ברכות" יצא לאור ב-1967 ובסך הכול נכתבו כל ביאורי המסכתות עד שנת 2010. הרב שטיינזלץ הוציא לאור גם את ביאורו לתנ"ך בסדרת התנ"ך המבואר, ביאורו לרמב"ם, ביאור לתני"א וביאורו למשנה, וכן ספרי הגות שתורגמו לשפות שונות: "שלושה עשר עלי השושנה", "נשמה" ועוד. הוא הקים בישראל את "המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים", וכתב ופרסם יותר מ-300 כותרים ומאות רבות של מאמרים במגוון נושאים: תלמוד, קבלה, מחשבת היהדות, סוציולוגיה, ביוגרפיות היסטוריות, פילוסופיה ועוד. את כל חייו הקדיש לפעילות חינוכית חובקת עולם לחיזוק הזהות היהודית ולהעמקת הקשר בין עם ישראל למורשתו.

כריכת הספר ''מילים פשוטות'' מאת הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץכריכת הספר ''מילים פשוטות'' מאת הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ

בהשוואה למפעלי המופת העצומים של הרב, "מילים פשוטות" הוא ספר קטן בהיקפו (186 עמודים בסך הכול) וכאמור, יוצא דופן בתוכנו. מטרתו, לדברי עורכיו, "פתיחת דלתות ההגות היהודית בפני כל". בכל אחד מ-13 הפרקים שבו, מנתח הרב שטיינזלץ, באיזמל מנתחים ממש, מילים פשוטות שכולנו משתמשים בהן, כמו "טבע", "טוב", "קנאה", "חברים", "משפחה", "אהבה", "מוות" -  אך בדרך ייחודית, המקלפת את השכבות המתוחכמות שהתלבשו על שפת היומיום, ומחזירה למילים את משמעותן הפשוטה והאינטואיטיבית.

בהקדמה למהדורה העברית כותב הרב, כי הספר ישיג את מטרתו אם בסיום הקריאה הקוראים ירגישו שמה שקראו היה כבר ידוע להם. כלומר, הוא אינו מנסה לחדש אלא להחזיר לאנשים את היכולת לחשוב ולהתבטא במונחים ראשוניים ולדבר, כשהם חשים בכוח המילים. כפי שהוא עצמו מיטיב לנסח: "אם ניטיב להבין את המילים הפשוטות, ישתנו לא רק דיבורנו, אלא גם צורת החשיבה שלנו ורגשותינו הבסיסיים. אם נלמד להכיר את המילים שלנו, נהפוך לאנשים שונים, ניברֵא מחדש."

מה שצד את עינינו בספר זה, הוא היכולת של הרב שטיינזלץ להעביר רעיונות עמוקים ופילוסופיים בצמצום חד, כשהוא אינו מכוון את הקורא למסקנה כלשהי אלא פורש דיון שלם במילה, כשיש לכך מטרה חינוכית - ללמד את הקורא כיצד הוא צריך לעשות דיון כזה עם עצמו. בחרנו בפרק העוסק במילה "טוב" כדי להדגים למה הכוונה.

הדיון נפתח בהצגת שלושה מובנים למילה 'טוב' שהיו נהוגים בימי הביניים: הנעים, המועיל והמוסרי. על אדם יפה תואר אנחנו אומרים שהוא 'טוב מראה', ועל אוכל ערב לחיך אנחנו אומרים שיש לו 'טעם טוב'. אבל, לא כל מה שנעים הוא מועיל או מוסרי. כלומר, בין שלוש המשמעויות אין קשרי גומלין. למשל, פטריות רעילות הן יפות למראה הרבה יותר מפטריות אכילות אך הן מסוכנות, ואדם מכוער אינו יפה אך יכול להיות צדיק גמור.

הפרק בוחר להתעכב על הטוב המוסרי, ולא דן בנעים ובמועיל. הקושי הוא לדעת מה פירוש הטוב המוסרי, למרות שלאמיתו של דבר, כל אחד מאתנו מכריע בין טוב לרע פעמים רבות ביום. גם החוקים של כל אומה, שכביכול נחקקו כדי לסייע לנו להבחין מהו הטוב המוסרי, אינם עוזרים בכך מפני שמעשה הגון במדינה אחת, עלול להיחשב לפשע במדינה אחרת. נוסף לכך, אפשר בקלות להיות אדם שומר חוק ועדיין לא להיות מוסרי. גם התחושה הפנימית שלנו בנוגע למה מוסרי או לא, משתנה בין תרבויות, וכך אנו מגלים שהמוסר הוא עניין יחסי, תלוי מקום, זמן ונסיבות. והנה דוגמה מהספר: "במלחמת העולם השנייה, ילדים למדו שאסור שהאור הדולק בתוך הבית ייראה בחוץ (כדי שהאויב לא יזהה את יעדי התקיפה, ד.ש). לאחר סיום המלחמה, ראו הילדים את הוריהם פותחים את התריסים בלילה והזדעזעו מהמעשה ה'בלתי מוסרי'."

אז מהו, אם כן, הטוב המוסרי? הנה מה שמציע הרב: "הצעד הראשון בבקשת הטוב הוא היפטרות מהפסולת – מהרעש התרבותי, מהשקפות עולם בנות חלוף... הצעד הבא... הוא בניית סולם ערכים: קביעת סדר עדיפויות ודרגות של טוב ורע שיהיה יציב ובר-קיימא ויוכל לעמוד בלא תלות במקום או בזמן." הדיון ממשיך ואז מסכם הרב בשאלה: "האם קל להשיג טוב רב-ממדי שכזה? ככל הנראה לא, אבל בזכות בקשתו נוכל להיות אנשים טובים יותר”.

הדיון בכל מילה ומילה מותיר את הקורא מהורהר, שואל שאלות ומחפש אחר תשובות. יש לו עוד עבודה לעשות וזה בדיוק מה שהרב רצה שיקרה בעקבות הקריאה בספרו. בעיניו, תהליך החיפוש עצמו הוא זה שמרומם את האדם.

הספר "מילים פשוטות" יצא לאור בהוצאת קורן-מגיד בשנת 2023
 

תגיות: ביקורת ספריםמילים פשוטותהרב שטיינזַלץ

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}