תמונת אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק תמונת אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

כל הדרכים לזהות מנהל רעיל שימרר לכם את החיים

הוא מעיר גם כשאין צורך, מרכל על עובדיו, לוקח את הקרדיט או סתם מקטין ומשפיל. קבלו קווים לדמותו של המנהל המתעמר, שאף עובד לא רוצה לעבוד מתחתיו. ויש גם מה ללמוד ממשה רבנו

"במשך חמש שנים עבדתי תחת מנהל שהצליח לגרום לי להרגיש אפס", נזכר שלומי (שם בדוי, כמו כל השמות המופיעים בכתבה). "ממש האמנתי שאני לא יכול, לא יודע, לא מוצלח. הוא היה קורא לי מדי יום למשרד, שואל שאלות על עניינים נקודתיים שהתרחשו בצוות ואז מסביר לי למה מה שעשיתי הוא תקלה, גרוע או לא הגיוני. אם הייתי עונה, היה רע. אם הייתי שותק, הוא היה שואל למה אני שותק ואיך זה שאין לי מה להגיד. בסוף עזבתי אבל לקח לי עוד חודשים להבין שאני דווקא ממש בסדר".

שלומי לא לבד. ספרי הניהול מלאים בהגדרות למנהלים רעילים או מתעמרים. כאלה שדורשים מהעובד תפוקה ושעות ארוכות, אך אינם יודעים לתת לו את כל מה שהוא מחפש באמת: הקשבה, חמלה, תגמול, כבוד ותחושת ערך. מנהל רעיל או מתעמר יהיה כזה שלא ייתן לעובדים להעלות נושאים יצירתיים וידאג שרק הנושאים שהוא מציע יקודמו, הוא עלול לעשות איפה ואיפה בין עובדים, ולבקש מעובדיו ביצועים בלי להבהיר בצורה ברורה מה הוא בכלל רוצה.

מנהל רעיל כושל בכל הדברים שמנהל טוב אמור לעשות: ניהול מערכת יחסים חיובית עם העובדים הכפופים לו, הכולל השקעת זמן ומשאבים, הקשבה, והקפדה על תגמול במידת האפשר. כתוצאה מכך, הוא יבנה סביבו צוות עובדים שאינם מרגישים מוערכים, כאלה שיתקשו לפתח זהות עם הארגון שבו הם עובדים, יעבדו פחות, יהיו יצירתיים פחות ויתנו תפוקות נמוכות משמעותית.

אז איך תזהו מנהל גרוע, כזה שתסבלו מתחתיו? יש כמה דרכים:  

ריאיון העבודה: אורית, כיום בכירה במערכת בנקאית מובילה, הגיעה לראיון לפני שנתיים. "קבעו איתי ב-14:00 אבל בבוקר הריאיון התקשרו וביקשו שאקדים. הגעתי בזמן שביקשו ובכל זאת חיכיתי בחוץ שעה וחצי, עד שהמנהלת יצאה מפגישה אחרת. כשהיא חזרה, היא היתה עייפה ועצבנית, הקשיבה בפיזור דעת. בשיא הריאיון ענתה לשיחת טלפון מאמא שלה וגם עצרה אותי "כי היא נזכרה במשהו", ואז התקשרה לעובדת שלה ונתנה לה הוראות. יצאתי משם ולא חזרתי".

אם המנהל שמראיין אתכם מפגין חוסר נימוס כלפיכם, מאחר, אינו מרוכז, מדבר הרבה על עצמו או שאינו טרח להעמיק בקורות החיים ששלחתם – ייתכן שלא נפלתם על יום רע שלו, אלא על מנהל רעיל או מתעמר.

מה עושים? מבררים מראש על הארגון והתרבות הארגונית הקיימת בו, על האווירה במשרד ואם אפשר, גם על המנהל עצמו.

חלוקת הקרדיט:  מנהל שמשקר, מרכל, עושה מיקרו-ניהול או פשוט לוקח את הקרדיט לרעיונות טובים שהבאתם, הוא כנראה מנהל רעיל.

מה עושים? כמה אפשרויות: לצמצם פגישות איתו למינימום כדי שלא לעמוד מול ההתנהגות הבעייתית שלו, ולהגיב על מיילים באופן ענייני ככל האפשר, ועם זאת - להימנע מזלזול בו ובסגנון הניהול שלו. ואף פעם לא לזלזל בסמכותו.

גבולות: אם המנהל שולח מיילים בשעות הערב ללא סיבה, דורש עמידה בלוחות זמנים בלתי סבירים או מדבר אל העובדים בחוסר כבוד, הוא כנראה שייך למנהלים הרעילים.

מה עושים? מציבים גבולות. מדגישים בצורה שקטה ובטוחה שאתם לא מוכנים שידברו אליכם ככה, או שאתם עומדים לשירותו בשעות העבודה או במקרים דחופים מחוץ לשעות העבודה.

יעדים: מנהל רעיל רוצה בדרך כלל להגיע ליעדים שלו, בכל מחיר. העובדים עשויים לשמש עבור מנהלים כאלה ככלי להגשמת מטרותיהם. לעיתים המנהל בכלל לא מבין שהתנהגותו אינה לגיטימית.

מה עושים? בהנחה שמחליטים להישאר לעבוד עם המנהל מהסוג הזה, אפשר להתלונן במשאבי האנוש או אצל ההנהלה הבכירה בארגון. לעיתים המנהל אינו מודע להתנהגותו וסיוע מקצועי יוכל לסייע לו. לעיתים ההנהלה תבחר להיפרד מהמנהל כדי להעביר מסר לכל העובדים שהתנהגות מכבדת הינה ערך בארגון. ואם לא, אז תבינו את הרמז ולכו. פשוט לכו. שום מקום עבודה לא שווה את בריאותכם הנפשית.

ואחרי הכל, איך נדע מתי עומד לפנינו מנהל טוב? נלמד ממשה רבנו. ככל הנראה משה לא היה הופך למנהל בעידן המודרני. הוא כבד פה, המנהיגות נכפתה עליו, והוא בכלל איש צנוע שלא מפסיק להתלונן על כך שניהול העם קשה עליו מאוד. ובכל זאת, יש הרבה מה ללמוד ממשה רבנו על ניהול מיטבי. משה שקוע במנהיגות ואיכפת לו מהעם, הוא קשוב לצרכים שלהם, דורש מההנהלה הבכירה (הקב"ה) פתרונות, וגם מארגן לצידו צוות שמסייע לו בניהול השוטף. הפרקים הראשונים בספר שמות הם מופת לחינוך למנהיגות איכותית, מוסרית וערכית. משה רואה את אחיו, נרתם גם במקרים שבהם יכול היה להעלים עין ומול ריבונו של עולם הוא אומר "הנני". הכתוב מספר על יכולות הניהול הבסיסיות איתן נולד, אך גם על התפתחותו כמנהל, ועל היכולות שהוא מגדל ומפתח כדי להשתפר ולהתקדם למען המטרה.

מה עושים? מנסים למצוא מנהלים כמו משה ולהשתלב בארגונים שבהם השיח נעים, המנהלים מסייעים ותומכים והצוות עובד יחד למען המטרה המשותפת.

תגיות: הצלחהעסקים

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}