האם המשפחה היהודית תשרוד את התמורות שעוברות על המשפחה המערבית?

מדוע האידיאל הרומנטי של החברה המערבית אינו מקדם נישואים טובים יותר? אילו תפקידים חברתיים ממלא מוסד המשפחה? האם ישנם הבדלים מהותיים בין גברים לנשים? שאלות אלה ועוד נידונות בספר 'שיעורי בית' מאת הרב חיים נבון, המציג את משנתו של הרב י"ד סולובייציק בכל הקשור לזוגיות, מיניות ומשפחה

"הספר הזה נולד מתוך שתי אהבות... אהבתי הגדולה להגותו של הרב סולוביצ'יק, ואהבתי הגדולה הרבה יותר לבני משפחתי". כך פותח הרב חיים נבון את ספרו "שיעורי בית", הפורש את משנתו של הרב י"ד סולוביצ'יק (הגרי"ד), מחשובי הרבנים והאינטלקטואלים היהודיים שפעלו בארה"ב במאה הקודמת, בכל הקשור לזוגיות, מיניות ומשפחה. מתוך עיון בעשרות ספרים ומאמרים של הגרי"ד, מציג נבון הצדקה מסודרת ומבוססת למודל המשפחה היהודי, תוך הדגשת יתרונותיו הדתיים, הנפשיים והחברתיים.

הספר טווה מארג של מושגים הניצבים זה על גבי זה: ראשית, עוסק נבון בבדידות, חווית היסוד האנושית בהגותו של הרב סולוביצ'יק, בה דן באריכות בחיבורו הידוע "איש האמונה הבודד". על תחושה זו אמר הגרי"ד: "הבדידות איננה עובדה פיזית, גם לא מצב פסיכולוגי מכאיב עד מאד. היא הרבה יותר מאלה; הבדידות היא מצב רוחני אנושי". משם ממשיך הספר לסקור את משנתו של הרב סולוביצ'יק בנוגע לזוגיות, נישואין, מיניות והורות. הספר נחתם בפרק רחב יריעה המתמקד בתופעה המדאיגה של קריסת מוסד המשפחה בעולם המערבי (אם כי בישראל הנתונים מעודדים יותר), כאשר מולה עומדת תפיסתו של הרב סולוביצ'יק את מוסד הנישואין, המציבה בחדות את החלופה היהודית: משפחה שאינה רק הסדר ארעי אלא ברית.

במבוא לספר מצוינים חלק מהנתונים שגרמו לרב נבון להחליט להתמקד בנושא זה: "בארצות הברית של ימינו, יותר מ-40 אחוזים מהילדים נולדים מחוץ לנישואין. רק מיעוט מהילדים באמריקה יזכו לעבור את שנות ילדותם והתבגרותם ברצף עם שני הוריהם. תופעות דומות מתרחשות בעולם המערבי כולו". אמנם המצב בישראל טוב הרבה יותר והמשפחה הישראלית היא עדיין האיתנה ביותר בעולם המפותח, אך לדברי נבון, התהליכים שהחריבו את משפחות המערב מתחילים לחלחל גם לישראל: "בנו תלוי הדבר: האם החברה הישראלית תידרדר בעקבות שאר העולם המערבי, או תמשיך לשמור על העקרונות הנצחיים של המשפחה היהודית, שהבטיחו בעבר את איתנותה".

במאמר מוסגר נאמר, כי הספר יצא לאור בשנת 2016, טרם מגיפת הקורונה העולמית והמלחמה בישראל, אך מעניין לחשוב מה תהיה ההשפעה של אירועים מכוננים אלה על מוסד המשפחה בישראל - האם תרמו לחיזוקו או דווקא להפך. ההשערה שלנו היא, כי הבידוד הביתי הכפוי בתקופת הקורונה והאיום על ביטחון המשפחה וחייה בעקבות אירועי 7 באוקטובר, יתגלו דווקא כמחזקים ומייצבים את המודל המשפחתי בחברה בישראל.

ראוי לציין, כי נבון יוצא במוצהר נגד מוסכמות חברתיות בענייני מגדר ורומנטיקה שבחלק מהן הוא מוצא את הסיבות להתערערות המשפחה בימינו. כך למשל הוא מצדד, בעקבות הרב סולוביצ'יק, בזכות ההכרה בהבדלים המהותיים שבין הגבר והאישה – שטשטושם מוביל לרידוד החוויה הזוגית. במקום אחר הוא תוקף את בלעדיותו של האידיאל הרומנטי בחברה המערבית, המעמיד את רגשות האהבה במוקד, ובמקומו מתאר את החלופה מבית מדרשו של הגרי"ד: מושג ה"ברית", הקושר בין ההיבטים הרגשיים של הקשר הזוגי ובין היותה של המשפחה מוסד חברתי ראשון במעלה, שיש לו מטרות ויעדים החורגים מסיפוק תשוקותיהם ההדדיות של בני הזוג.

הפרק האחרון דן בהרחבה במושגים כמו 'חובה וייעוד' לפני 'סיפוק' בקשר להורות, 'נאמנות' כיסוד לאהבה – בין אישה ואישה ובין הורים לילדיהם, ו'צמצום לפני מימוש עצמי' בכל מערכות היחסים של האדם ובעיקר במשפחה: "מהרב סולוביצ'יק למדנו שמוסד המשפחה הצליח לשרוד ולשגשג במשך שנים רבות כל כך, משום שהוא מכנס למבנה חברתי אחד משיכה גופנית, אהבה זוגית, אהבת הורים לילדיהם והזדקקות הילדים להוריהם". וגם: מוסד הנישואין צריך להיות מבוסס על "התקשרות מרצון של איש ואישה, היוצרת מעגל זהות חדש-ישן. זוהי משפחה שחבריה לא רק אוהבים זה את זה, אלא גם שייכים זה לזה ונאמנים זה לזה".

כריכה הספר "שיעורי בית" מאת חיים נבוןכריכה הספר "שיעורי בית" מאת חיים נבון

שם הספר "שיעורי בית" רומז ללקחים שעלינו להפיק בכל הקשור למתרחש בבתינו אנו, והוא מציג בלשון קולחת ומרתקת את הגותו של אחד מגדולי הרבנים וההוגים של המאה העשרים. נבון מצליח להסביר בצורה בהירה נושאים מורכבים, תוך בקיאות רחבה וניתוח מעמיק. בפרקי הספר שזורות פה ושם אנקדוטות משעשעות, המוסיפות לחוויית הקריאה.

הרב סולוביצ'יק כתב על בדידות ועל יחד, על איש ועל אישה, על זוגיות ועל מיניות, על אהבה ועל משפחה מתוך יראת אלוהים מלאת ענווה לצד הבנה עמוקה של נפש האדם; ממבט-על הסוקר את הציוויליזציה האנושית אך גם יורד לפרטי המציאות, ובאומץ אינטלקטואלי, שאינו פוגם בדבקותו במוסר ובהלכה של היהדות. הרב נבון מנתח את כל אלו בעדינות ובדייקנות ומתוך נאמנות ואהבה רבה לגרי"ד.

 

חיים נבון הוא רב, סופר ופובליציסט. הוא פרסם שני ספרי פרוזה ושמונה ספרים בענייני יהדות. זהו ספרו ה-11.

הספר "שיעורי בית" יצא לאור בהוצאת "ידיעות אחרונות – ספרי חמד".

תגיות: חיים נבוןמשפחהחוכמה יהודית

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}