ניסיונות התנקשות מכל הזמנים ניסיונות התנקשות מכל הזמנים

לא רק טרמאפ: ניסיונות ההתנקשות הגדולים בהיסטוריה שהצליחו ושכשלו

ניסיונות התנקשות מאז ומתמיד היוו חלק מההיסטוריה האנושית והשפיעו פוליטית. בעוד חלקם הצליחו והובילו לשינויים מהותיים במהלכים ההיסטוריים, אחרים נכשלו אך עדיין הותירו חותם משמעותי

יוליוס קיסר

יוליוס קיסר, דיקטטור רומי רב עוצמה, נרצח בשנת 44 לפנה"ס על ידי קבוצה של סנאטורים רומיים, כולל חברו הטוב ברוטוס. הקושרים טענו כי רצח קיסר נועד להציל את הרפובליקה הרומית מהפיכתו לדיקטטור לכל חייו. האירוע התרחש במרחק של כמה צעדים מפסל פומפיוס, שם קיסר נדקר למוות במכות סכין רבות. מותו של קיסר הוביל לתקופת מלחמות אזרחים שסיימו את הרפובליקה והקימו את האימפריה הרומית. האירוע נחשב לאחד מרגעי השיא בהיסטוריה הרומית, והוא מתואר רבות ביצירות אמנות וספרות.

פרנץ פרדיננד

הרצח של הארכידוכס פרנץ פרדיננד מאוסטריה בשנת 1914 על ידי הלאומני הסרבי גברילו פרינציפ הוא אחד האירועים הידועים ביותר שהובילו לפרוץ מלחמת העולם הראשונה. פרינציפ, בן ה-19, ירה בפרדיננד ואשתו סופיה במהלך ביקורם בסרייבו, מה שהוביל להתלקחות קונפליקט עולמי שהרג מיליונים. ההתנקשות היוותה את ה"קש האחרון" שהוביל למערכת הבריתות האירופית להיכנס לפעולה ולהתחיל את המלחמה. האירוע מסמל את ההתדרדרות הלאומנית והמתחים האתניים ששררו באירופה של התקופה.

אברהם לינקולן

הנשיא ה-16 של ארצות הברית, אברהם לינקולן, נרצח בשנת 1865 על ידי ג'ון וילקס בות', שחקן תיאטרון ותומך בקונפדרציה. הרצח התרחש בתיאטרון פורד בוושינגטון די.סי, והותיר את האומה האמריקאית באבל ובשוק. בות' קיווה שהרצח יגרום לערעור הממשלה הפדרלית ולהחזרת שליטת הקונפדרציה. מותו של לינקולן סימן את סיום מלחמת האזרחים האמריקאית והתחלת תקופת השיקום. האירוע נחשב לנקודת מפנה בהיסטוריה האמריקאית והשפעתו ניכרת עד היום.

 אדולף היטלר

אחד מניסיונות ההתנקשות הידועים ביותר שנכשלו הוא הניסיון לחסל את אדולף היטלר, מנהיג גרמניה הנאצית, במהלך מבצע ואלקירי בשנת 1944. קולונל קלאוס שנק פון שטאופנברג והקושרים ניסו להרוג את היטלר באמצעות פצצה שהונחה בתיק בחדר ישיבות. היטלר נפצע קלות בלבד והקושרים הוצאו להורג. הניסיון נכשל אך סימן את ההתנגדות הפנימית לגרמניה הנאצית ואת המורכבות הפוליטית בתוך המדינה.

מהטמה גנדי

מהטמה גנדי, מנהיג התנועה הלאומית ההודית ותומך בשיטות מחאה לא-אלימות, נרצח בשנת 1948 על ידי נאתורם גודסה, לאומן הינדי שהתנגד לגישתו של גנדי כלפי המוסלמים. הרצח התרחש בניו דלהי, והשאיר את הודו באבל עמוק על אובדן המנהיג הגדול שלה. גודסה טען כי גנדי "בגד" בהודו בכך שתמך בפיוס עם המוסלמים. מותו של גנדי הוביל להתגברות המתחים הדתיים בהודו והתחזקות הרגשות הלאומניים.

ג'ון פ. קנדי

נשיא ארצות הברית ג'ון פ. קנדי נרצח בשנת 1963 בזמן נסיעה במכונית פתוחה בדאלאס, טקסס. לי הארווי אוסוולד נחשב לרוצחו, אך נסיבות הרצח והקונספירציות שסבבו אותו ממשיכות להעסיק חוקרים ואזרחים עד היום. מותו של קנדי הוביל לזעזוע עמוק בארצות הברית ובעולם כולו. האירוע נחשב לאחד המסתוריים ביותר בהיסטוריה האמריקאית, והשפעתו ניכרת על הפוליטיקה והחברה האמריקאית עד היום.

מרטין לותר קינג ג'וניור

מרטין לותר קינג ג'וניור, מנהיג התנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, נרצח בשנת 1968 על ידי ג'יימס ארל ריי בממפיס, טנסי. מותו של קינג זעזע את האומה והוביל להמשך המאבק למען שוויון זכויות לשחורים בארצות הברית. קינג, שהוביל מחאות בלתי-אלימות והשפיע רבות על השיח החברתי בארצות הברית, נותר דמות חשובה בהיסטוריה האמריקאית. הרצח גרם להתגברות המחאות ולדרישה לשינויים חברתיים ופוליטיים.

7. אינדירה גנדי

ראש ממשלת הודו אינדירה גנדי נרצחה בשנת 1984 על ידי שניים משומרי הראש הסיקים שלה, ביאנט סינג וסאטוואנט סינג. הרצח התרחש כתוצאה ממבצע בלוסטאר, בו צבא הודו תקף את המקדש הסיקי הקדוש ביותר באמריצר. מותה הוביל לאלימות נרחבת בין הינדים לסיקים בהודו. האירוע הותיר את הודו באבל ושינה את המפה הפוליטית במדינה. ההתנקשות עוררה דיון על יחסי הינדים-סיקים והשפעתם על הפוליטיקה ההודית.

פידל קסטרו

פידל קסטרו, מנהיג קובה, שרד מאות ניסיונות התנקשות במהלך כהונתו. אחד מהניסיונות הידועים היה תכנית ה-CIA להרעלתו באמצעות סיגרים מורעלים בשנת 1960. הניסיון נכשל וקסטרו נותר בשלטון עד לשנת 2008. ההתנקשויות הרבות מראות את העוצמה והסיכון שבמנהיגות הפוליטית.

יצחק רבין

ראש ממשלת ישראל יצחק רבין נרצח בשנת 1995 על ידי יגאל עמיר, קיצוני יהודי שהתנגד לתהליך השלום עם הפלסטינים. הרצח התרחש במהלך עצרת שלום בתל אביב והותיר את ישראל המומה ומזועזעת מהתנקשות פוליטית חמורה זו. מותו של רבין הוביל להמשך המחלוקות הפוליטיות והחברתיות בישראל. האירוע נחשב לנקודת מפנה בהיסטוריה הישראלית והשפעתו מורגשת עד היום במישור הפוליטי והחברתי.

אנואר סאדאת

נשיא מצרים אנואר סאדאת נרצח בשנת 1981 על ידי קבוצת קיצוניים איסלמיסטים במהלך מצעד צבאי בקהיר. סאדאת, שחתם על הסכם השלום עם ישראל, נחשב לבוגד בעיני הקיצוניים ונרצח לעיני הציבור הרחב. מותו של סאדאת הוביל לשינויים פוליטיים במצרים ולהתחזקות הזרמים האיסלאמיים הקיצוניים. האירוע סימן את המשבר הפוליטי במצרים ואת השפעתו על המזרח התיכון.

בנזיר בוטו

בנזיר בוטו, ראש ממשלת פקיסטן לשעבר, נרצחה בשנת 2007 בפיגוע התאבדות ברוואלפינדי. בוטו, שהייתה האישה הראשונה לעמוד בראש ממשלה של מדינה מוסלמית, נרצחה בעקבות התנגדות פוליטית עזה ובמאבקי כוח פנימיים במדינה. מותה של בוטו הוביל לזעזועים פוליטיים בפקיסטן ולהתגברות האלימות במדינה. האירוע נחשב לאחת ההתנקשויות הפוליטיות הגדולות בהיסטוריה המודרנית.

תגיות: ניסיון התנקשותטראמפ

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}