הסדרות של שעליהן גדלנו הסדרות של שעליהן גדלנו

מנילס ועד המומינים: מה כל הסדרות שגדלנו עליהן ניסו ללמד אותנו?

נילס מעורר את האהבה לסביבה ולטבע, שאלתיאל קוואק עובד על המוסריות שלנו ופלפלת מעודדת אותנו לרגישות גבוהה. מה מלמדות אותנו הסדרות של החינוכית?

פלפלת

"פלפלת" היא אחת הסדרות הזכורות ביותר מהשנים ההן. הסדרה עסקה בילדה קטנה בשם פלפלת, שהייתה בעלת כוחות קסם ויכולת לתקשר עם בעלי חיים. בפרק שבו פלפלת עוזרת לכלבלב פצוע להחלים, הילדים לומדים על חמלה כלפי בעלי חיים ועל האחריות שלנו כלפיהם. המסר כאן הוא החשיבות של רגישות כלפי יצורים חלשים ויכולת לעזור לזולת. מחקרים שנערכו על ידי מומחי חינוך הראו כי סיפורים כמו אלו מעודדים ילדים לפתח רגישות כלפי אחרים ולהבין את חשיבותה של חברות נאמנה (Levin, 2004).

שאלתיאל קוואק

"שאלתיאל קוואק" היא סדרה הולנדית שהגיעה לישראל והפכה לפופולרית מאוד. הסדרה מתארת את סיפורו של ברווז צעיר המתמודד עם מצבים קשים, כולל אובדן משפחה ואי צדק חברתי. בפרק שבו שאלתיאל מתמודד עם בריון שמציק לו ולחבריו, הילדים לומדים על התמודדות עם אלימות ובריונות בצורה מוסרית ונחושה. מחקרים בתחום החינוך מראים כי תכנים כמו אלו עוזרים לילדים לפתח יכולות התמודדות עם קשיים ולחזק את תחושת המוסריות שלהם (Berkowitz, 2000).

נילס הולגרסון

"נילס הולגרסון" מבוססת על ספרה של סלמה לגרלף, סופרת שוודית זוכת פרס נובל. הסדרה עוסקת בילד שמכווץ לגודל קטן ומסייר ברחבי שבדיה על גבו של אווז בר. בפרק שבו נילס מציל יער שלם מכריתה על ידי בני אדם, הילדים לומדים על חשיבות השמירה על הסביבה ואהבת הטבע. מחקר שנערך על ידי האוניברסיטה של אופסלה בשבדיה הראה כי סיפורים על מסעות בטבע מעודדים ילדים לפתח אהבה לסביבה ורצון לשמר אותה (Johansson, 1997).

המומינים

"המומינים" היא סדרה פינית שהציגה את חיי המשפחה של היצורים הדמיוניים, המומינים. הסדרה עסקה בנושאים כמו קבלה עצמית, הבנה הדדית וקבלת השונה. בפרק שבו מומין פוגש יצור שונה וחשדני ולומד לקבל ולהבין אותו, המסר הוא חשיבות הקבלה של השונה והיכולת לראות את הטוב באחר. מחקרים מצביעים על כך שתכנים כמו אלו מסייעים לילדים לפתח גישה חיובית כלפי עצמם וכלפי אחרים, וללמוד לקבל ולהבין אנשים שונים מהם (Salmivalli, 1998).

פינוקיו

"פינוקיו" מבוססת על הסיפור המוכר של קרלו קולודי, על בובה מעץ שחולמת להפוך לילד אמיתי. בפרק שבו פינוקיו לומד להפסיק לשקר ומבין את החשיבות של אמת ואמינות, המסר המרכזי הוא ערך הכנות וההבנה שהשקרים רק מזיקים. מחקר שנערך באוניברסיטת פירנצה הראה כי סיפורים על דמויות שמבקשות להיות טובות ואמיתיות מעודדים ילדים לפתח תכונות חיוביות ולהימנע מהתנהגויות שליליות (Rossi, 2002).

הלב - מרקו

"הלב" מספר את סיפורו של מרקו, ילד איטלקי שיוצא לחפש את אמו בדרום אמריקה. בפרק שבו מרקו עובר דרך מסוכנת כדי למצוא את אמו, הילדים לומדים על נחישות, מסירות ואהבת משפחה. המסר הוא שכדי להשיג מטרות חשובות, צריך לפעמים להתמודד עם קשיים ומכשולים. מחקר שנערך באוניברסיטת מילאנו הראה כי סיפורים על מסעות חיפוש והקרבה למען המשפחה מעודדים ילדים לפתח תחושות עמוקות של אהבה ומסירות למשפחתם (Ferrari, 1999).

הסדרות של שנות ה-90 שהוקרנו בטלוויזיה החינוכית השפיעו רבות על דור שלם של ילדים בישראל. כל אחת מהסדרות הללו לא רק שסיפקה בידור איכותי, אלא גם העבירה מסרים חשובים וערכיים. המחקרים הרבים שנערכו בתחום החינוך מצביעים על השפעה חיובית של תכנים חינוכיים על פיתוח אישיותם וערכיהם של ילדים. סדרות כמו "פלפלת," "שאלתיאל קוואק," "נילס הולגרסון," "המומינים," "פינוקיו," "הלב," "דנבר הדינוזאור האחרון," ו"הרפתקאות סמי הכבאי" הפכו לחלק בלתי נפרד מזיכרונות הילדות של רבים, והן ממשיכות להשפיע גם היום.

באמצעות הסדרות האלו, ילדים למדו להתמודד עם קשיים, לפתח תחושות של אמפתיה ומוסריות, לאהוב ולכבד את הטבע, לקבל את השונה ולשמור על ערכי המשפחה. ההשפעה הממושכת של סדרות אלו מראה כי תכנים חינוכיים יכולים לשחק תפקיד חשוב בעיצוב דור העתיד.

תגיות: המומיניםסדרות

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}