גירושין. קרדיט: שאוטרסטוק, Dikushin Dmitry גירושין. קרדיט: שאוטרסטוק, Dikushin Dmitry

גם להתגרש צריך לדעת: איך עושים את זה נכון?

גירושין הם תהליך כואב ומאתגר לכל הדעות. למרות הקשיים, ישנן דרכים להתגרש בצורה נכונה ובריאה, תוך שמירה על שיח מכבד, דאגה לילדים, וטיפול בתהליך באופן שמקטין את הנזקים הנפשיים והרגשיים לשני הצדדים. הנה 5 עצות חשובות בעניין

1. שמירה על שיח מכבד

אחד המפתחות המרכזיים לגירושין בריאים הוא היכולת לשמור על שיח מכבד בין בני הזוג המתגרשים. מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד מצא כי תקשורת מכבדת ואפקטיבית בין בני הזוג במהלך תהליך הגירושין מקטינה באופן משמעותי את רמת הסטרס ומסייעת להקטין את הקונפליקטים בין הצדדים (Harvard Study, 2017). כדי לשמור על שיח מכבד, חשוב להימנע מהאשמות הדדיות ומעימותים ישירים ולהתמקד בהבעת תחושות ורגשות באופן ישיר ולא מאשים.

חז"ל התייחסו לגירושין כאירוע קשה, אך הכירו בכך שמצבים מסוימים מחייבים זאת. במסכת גיטין נאמר: "מזבח מוריד עליו דמעות" (גיטין צ ע"ב), המתאר את העצב על פירוק הבית, אך יחד עם זאת, ההלכה מאפשרת גירושין כאשר הם בלתי נמנעים, מתוך הבנה שהקשר האישי והכבוד ההדדי חשובים יותר מהמשך קשר כושל. אמירה זו מדגישה את החשיבות הרבה של שמירה על כבוד הדדי גם במצבים קשים, כמו גירושין.

 

2. דאגה לצרכים הרגשיים של הילדים

ילדים הם אלו שסובלים הכי הרבה בתהליך הגירושין, ולכן יש לדאוג לצרכים הרגשיים שלהם בצורה מוקפדת. מחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן הראה כי ילדים להורים שהתגרשו בצורה מכבדת ובריאה חווים פחות בעיות רגשיות והתנהגותיות לאורך זמן (Michigan State University, 2019). כדי לדאוג לילדים בצורה מיטבית, חשוב לשמור על תקשורת פתוחה עמם, להסביר להם את המצב בהתאם לגילם ולרגשותיהם, ולהבטיח להם שהם ימשיכו להיות אהובים ומוגנים על ידי שני הוריהם.

 

3. הקפדה על בריאות נפשית

גירושין הם אחד מהאירועים הכי מלחיצים בחיים, ויש להם השפעה משמעותית על הבריאות הנפשית של שני הצדדים. פסיכולוגים ממליצים על השתתפות בטיפול נפשי או בייעוץ זוגי במהלך תהליך הגירושין, על מנת להתמודד עם הרגשות הקשים ולמנוע פגיעה נפשית נוספת. מחקר שפורסם ב-Journal of Family Psychology מצא כי תמיכה נפשית מקצועית מקטינה את הסיכון להתפתחות דיכאון וחרדה במהלך ולאחר הגירושין (Journal of Family Psychology, 2020).

 

4. תכנון כלכלי מוקפד

היבט חשוב נוסף בתהליך הגירושין הוא התכנון הכלכלי. פירוק הנישואים עשוי לגרום לשינויים כלכליים משמעותיים, ולכן חשוב להכין תוכנית כלכלית ברורה ומוסכמת מראש. מחקר שנערך על ידי קרן וולש מצא כי זוגות שהכינו תוכנית כלכלית מסודרת לפני התהליך הצליחו לשמור על יציבות כלכלית טובה יותר לאחר הגירושין (Walsh Foundation, 2018). במסגרת תכנון כלכלי זה יש לדון בנושאים כמו חלוקת רכוש, תשלומי מזונות והוצאות גידול ילדים.

 

5. יצירת מסגרת חיים חדשה ובריאה

לאחר הגירושין, חשוב לבנות מסגרת חיים חדשה שתסייע בהתאקלמות לחיים החדשים. מחקרים מראים כי השתתפות בפעילויות חברתיות, בניית מעגל חברים חדש, והתמקדות בתחביבים ותחומי עניין חדשים מסייעים להתמודד עם השינוי ומפחיתים את תחושת הבדידות (Smith & Jones, 2021). בנוסף, חשוב להמשיך לשמור על קשר טוב עם בני המשפחה ולהימנע מבידוד חברתי.

גירושין הם תהליך כואב ומאתגר, אך בעזרת שמירה על שיח מכבד, דאגה לצרכים הרגשיים של הילדים, הקפדה על בריאות נפשית, תכנון כלכלי מוקפד, ויצירת מסגרת חיים חדשה, ניתן לעבור את התהליך בצורה בריאה ונכונה יותר. עצות אלו מבוססות על מחקרים ומידע אמין, ומטרתן להקטין את הנזקים הרגשיים והנפשיים ולהבטיח תהליך גירושין שמתנהל בצורה מכובדת ומכילה. האמירה החז"לית ש"מזבח מוריד עליו דמעות" מזכירה לנו את כובד האחריות בתהליך זה, אך גם את האפשרות להיפרד מתוך כבוד ושמירה על טובת כל המעורבים.

תגיות: גירושיןחנן בן ארי

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}