5 דברים שלא ידעתם על יום הכיפורים

יום כיפור ממש מעבר לפינה, ובעוד שרובנו מכירים אותו של צום ותפילה, ישנן עובדות מעניינות נוספות ופחות ידועות על היום הקדוש

יום כיפור ממש מעבר לפינה, ובעוד שרובנו מכירים אותו כיום שבו אנשים רעבים, צמאים ומתפללים שעות ארוכות בכוונה רבה, ישנן עובדות מעניינות נוספות ופחות ידועות על היום הקדוש. אז בואו נתבונן בחמישה דברים שכנראה לא ידעתם על יום הכיפורים.

 

א. מה זה כיפורים?

כשנטע ברזילאי צעקה "כפרה עליכם!" לקהל שהריע לה בגמר הארוויזיון לפני ארבע שנים בפורטוגל – מה היא בעצם רצתה להגיד להם? שימחלו להם על העוונות? המילה 'כפרה', על הטיותיה השונות, מופיעה פעמים רבות בתורה, ויש לה פירושים שונים. לפי פירוש אחד, משמעות המונח הוא הסרה או ניקוי. כשיעקב מתכונן למפגש עם אחיו עשו אחרי 21 שנה שלא התראו, הוא מפחד שעשו עלול לנטור לו טינה מהעבר ולפגוע בו. יעקב אומר שהוא ישלח לעשו מתנות לפני המפגש וכך "אֲכַפְּרָה פָנָיו". המפרשים מסבירים שהכוונה שהוא "ינקה" ו"ינגב" את הכעס מעל פניו של עשו באמצעות המתנות האלו. אם כן, פירוש אחד של המילה כפרה היא מלשון ניקיון. פירוש אחר הוא מלשון כיסוי והסתרה.

משני פירושים אלו הושאלה המילה הזו לכפרת עוונות – אנחנו מנקים את עצמנו מהעוונות, או, לחילופין, מסתירים ומעלימים אותם מעברנו. הביטוי "כפרה עליך" מקורו ביהדות מרוקו, שהשתמשה בו ככינוי חיבה, שפירושו: אני אהיה כפרה עליך. כלומר: אני מוכן להקריב את עצמי למענך – כדי שתתכפר על ידי הקורבן הזה. משם היגר הביטוי לישראל עם עליית יהודי מרוקו, ומשם גם לליסבון הרחוקה, מול הקהל המריע לנטע שלנו.

 

ב. למה בכלל צמים?

מצוות הצום נאמרה עוד בתורה במילים "ועיניתם את נפשותיכם", אבל מטרתו לא מפורשת שם באופן ברור. כמו כל מצווה ביהדות, ניתנו לה טעמים שונים ורבים במשך הדורות על ידי חכמים ולמדנים. טעם אחד הוא בניסיון להידמות למלאכי השרת. כל השנה אנחנו בני אדם, אבל ישנו יום אחד שבו אנחנו דומים למלאכים, שוכחים מהצרכים הפיזיים של אכילה ושתייה, ומתמקדים רק ברוחניות. פירוש אחר קיים בקטע מספר ישעיהו, אותו קוראים בבית הכנסת ביום הכיפורים. מהקטע עולה, שמטרת הצום היא לגרום לנו לחוש רעב וצמא, על מנת להזדהות עם הרעבים והצמאים, להיות יותר ערים למצבם הקשה ולהושיט להם עזרה:

"הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת כִּי תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם" (ישעיהו נח, ז).

 

ג. יום הריקודים והשידוכים

מלבד הצומות, התפילות, התשובה והכפרה, יש עוד מנהג עתיק שהיה נהוג ביום כיפור בימי התנ"ך:

"אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁבָּהֶן בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִין, שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לו [...] וּבְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹת בַּכְּרָמִים.

וּמֶה הָיוּ אוֹמְרוֹת? "בָּחוּר, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מָה אַתָּה בוֹרֵר לָךְ. אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַּנּוֹי, תֵּן עֵינֶיךָ בַּמִּשְׁפָּחָה [...]" (משנה, תענית, ד).

ביום זה היו בנות ירושלים יוצאות במחול בין ענבי הכרם, והייתה מתקיימת מעין מערכת של שידוכים וזיווגים שפרטיה לא נמסרו. מה הקשר בין יום הכיפורים ובין שידוכים? הסבר אחד גורס, שיום הכיפורים זה יום של סליחה וכפרה, ולכן זה יום של שמחה גדולה. יום כזה של שמחה, הוא זמן טוב להנכיח בו גם את שמחת הנישואין.

הסבר נוסף לחיבור זה קשור לסיפור קבלת לוחות הברית. על פי המסופר, כשירד משה מהר סיני לראשונה עם לוחות הברית, ראה את בני ישראל חוטאים בחטא העגל, ולכן שבר את הלוחות. יום כיפור הוא היום בו על פי המסורת, סלח האל לבני ישראל על אותו החטא, ונתן להם את לוחות הברית השניים. האיחוד המחודש בין האל ועם ישראל הוא גם הזדמנות לאיחוד בין חתן וכלה.

 

ד. הכי הרבה לייקים

החברה הישראלית מורכבת מרצף של זהויות שונות, ואורחות חיים מגוונים. בין שומרי מצוות ואלה שאינם יש טווח רחב של מסורתיות. המצווה הפופולרית ביותר בישראל, שנשמרת על ידי הכי הרבה אנשים – היא יום הכיפורים. בין אם זה בהליכה לבית הכנסת ובין אם זה בצום, ליום זה יש בישראל הכי הרבה אנשים המקיימים אותו וחשים זיקה אליו. מפתיע לגלות, שדווקא המצוה שהכי קשה לביצוע, שכוללת צום ושביתה ממלאכה – הכי תפסה למרות זאת. דבר זה מלמד על המשמעות המיוחדת של היום הזה בעיני ישראלים רבים.

 

ה. בגדים לבנים

כבר הזכרנו שאחת ממטרות הצום היא להידמות למלאכים. כבר הזכרנו גם את בגדי הלבן שהיו לובשות הבנות שהיו רוקדות בכרמים. מנהג נוסף, שמחבר את שני אלה הוא המנהג הרווח ללבוש בגדי לבן ביום הזה, בפרט בהליכה לבית הכנסת ובתפילות. הלבן הוא הצבע המייצג את הזוך והטוהר של המלאכים, ולכן זה הלבוש המקובל ביום הזה. ציינו גם ש'כפרה' זה מלשון ניקיון. הבגדים הלבנים מייצגים את הכפרה והניקיון של הלב ביום זה. הקשר בין לבן וכפרת עוונות מופיע בדברי הנביא שמבטיח מחילה למי שיחזור בו ממעשיו הרעים:

"... אִם־יִהְי֨וּ חֲטָאֵיכֶ֤ם כַּשָּׁנִים֙ כַּשֶּׁ֣לֶג יַלְבִּ֔ינוּ ...".

 

אז הנה לכם 5 דברים שאולי לא ידעתם על יום כיפורים. יום של מלאכים, בגדים חגיגיים, צום, שמחה וריקודים. צום קל לכל הצמים!

תגיות: יום כיפורTOP 5

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}