כיצד ניתן לעזור לילדים להתמודד עם התקפי זעם ותסכול?

ילדים רבים חווים התקפי זעם מפעם לפעם, במיוחד בתקופות מאתגרות. אולם, התפרצויות אלה מעניקות להורים הזדמנות ללמד את הילדים כיצד לווסת רגשות – וכיצד להביע אותם

התקפי זעם הם חלק נורמלי מהחיים, והם מתרחשים אצל כל הילדים. התפרצויות זעם יכולות לבוא לידי ביטוי בהשלכת חפצים, בטריקת דלתות, בצעקות ובהתנהגות לא מקובלת - שלרוב תבוא לידי ביטוי היות וילדים מתקשים להביע במילים או בכישורים חברתיים, את מה שהם מרגישים וצריכים.

בעוד שהורים רבים נבהלים מההתנהגויות הללו, פסיכולוגים מלמדים כי "התפרצויות אלו נותנות להורים הזדמנות ללמד ילדים כיצד להביע ולווסת את רגשותיהם", מסבירה הפסיכולוגית ג'ורדן טראוורס. לדבריה, מחקר פסיכולוג מראה שילדים עשויים להיכנס למצבים כאלה כאשר אחד מבני המשפחה חולה למשל, או לאחר שהוריהם התגרשו.

"ההתפרצות מעידה לא פעם על סימני לחץ ומצוקה של הילד, שלא באמת יודע איך להגיד 'עצוב לי', 'קשה לי', 'הייתי רוצה שהמצב יהיה קצת אחר'.  עם זאת, זהו זמן קריטי להתמודדות עם שליטה עצמית, כדי להבטיח התפתחות בריאה, וכדי לעזור להם להצליח מאוחר יותר בחיים", כך מסביר קנת דודג', פרופ' לפסיכולוגיה ומדעי המוח באוניברסיטת דיוק, שחוקר מזה שנים את ההתנהגויות התוקפניות, התפתחותן ומניעתן.

"בעיות התנהגות שאינן מטופלות כראוי בילדות, יכולות להגביר את הסיכון לבעיות נפשיות בבגרות, ולעתים להביא אף למחלות גופניות", אומר פרופ' דודג'.

 

אז איך אפשר לעזור לילדים להבין ולנהל את הרגשות שלהם טוב יותר?

העצה הבסיסית היא ללמד את הילדים איך להירגע. "אמרו להם: 'אני מבין שאתה מרגיש קצת כועס עכשיו, וגם אני. בוא ניקח כמה נשימות עמוקות כדי לעזור לנו להירגע, כדי שנוכל להבין מה קורה'. נשמו עמוק, ואז למדו את הילד להרגיש שהוא יכול להתגבר על התסכול שלו על ידי שימוש במשפטים כמו: 'אני יכול לעשות את זה. אני יכול להישאר רגוע וסבלני'".

מה שהכי חשוב לזכור הוא להשתמש אך ורק בדימויים חיוביים, ועל ידי משחק וחוויה. "אתם יכולים, למשל, להשתמש במדחום לצורך כך, וללמד את הילדים שלכם 'להוריד את הטמפרטורה הרגשית' שלהם מאדום לכחול.

המשחק יעזור להם להתגבר על הבעיה מתוך משחק, שזה כל העולם שלהם, וככה העולם שלנו מובן להם".

תגיות: התקפי זעםקושי רגשיהורות וחינוך

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}