איך נוכל לגרום לילדים להבין עד כמה אנחנו רוצים בטובתם?

כאשר אנו מנסים לעזור לילדים להתמודד עם סיטואציה כלשהי, חשוב שנזכור שהם לא בהכרח מבינים את הכוונות מאחורי ההתנהגות שלנו, אלא רואים רק את ההתנהגות עצמה

כהורים, לא פעם אנחנו עומדים נבוכים כשאנחנו מנסים להבין איך אפשר לרצות את הילדים שלנו. לא פעם קורה, שלמרות הניסיונות לעצב את חוויותיהם ולהשפיע עליהן שיהיו טובות בלבד - לעולם איננו יכולים לדעת עד הסוף את ההשפעות האולטימטיביות של המעשים שלנו על הילדים שלנו בטווח הרחוק. "מה שאנחנו כן יכולים לעשות הוא לעצב בצורה הטובה ביותר את המצב המיידי", כך לפי הפסיכולוג, הסופר והמטפל המשפחתי רוברט טייבי.

אם נניח שאחרים רואים רק את ההתנהגות שלנו, ולא את הכוונות שמאחורי ההתנהגות הזאת – נהיה חכמים יותר. "אם אתם מנסים לתמוך בבת המתבגרת שלכם, שנאבקת על איזו משימה בבית ספר, אבל מכם היא שומעת רק ביקורת או עונשים, כמובן שמבחינתכם אתם מנסים לעזור לה כמיטב יכולתכם, אבל התגובה הזו תירשם אצלה כמשהו שלילי, וסביר להניח שהיא לא תרצה לזכור את העצות שלכם כשהיא תתבגר.

"כשיש פער בין הכוונות שלנו כהורים לבין מה שהילדים שלנו שומעים ומבינים, זה הזמן לתקן ולהבהיר. זה הזמן להתנצל על כך שאתם נשמעים ביקורתיים או שתלטניים. הצהירו על כוונותיכם באוזני הילדים. אמור לבתך המתבגרת שאתה רוצה שהיא תצליח בלימודים, מבלי להיות קשה עם עצמה. דברו על רגשות רכים כמו דאגה ואהבה, ולא על רגשות קשים כמו תסכול, כעס ועצבנות. ציינו את כוונותיכם באמצעות הצהרות כמו 'הנה מה שאני מודאג לגביו', אך אז - כמעט באותה נשימה, הגבירו את הנקודות החיוביות, כדי לקזז את השליליות.

"מחקרים מעידים, כי כמנגנון הישרדות הכרחי, המוח שלנו עדיין מחובר באופן טבעי לשמוע את השלילי ולא את החיובי. מחקר שערך עמיתי ג'ון גוטמן טען שזוגות שמחמיאים יותר זה לזה, ומתעלמים מהדברים השליליים בבן זוגם, מצליחים יותר בחיי הנישואין שלהם. זה בדיוק אותו הדבר כשזה מגיע לילדים שלכם. טענו את המסרים שלכם במסרים חיוביים, והתמקדו כמה שיותר במה שהילדים שלכם עושים נכון, מאשר במה שהם עושים לא נכון", הוא מסכם.

תגיות: הורות נכונהגיל ההתבגרות

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}