מפחדים מאינטימיות? אולי זה קשור לדפוסי ההתקשרות שלכם

אם אתם מוצאים את עצמכם מתחילים להתרחק במסגרת כל קשר שנהיה קרוב, ייתכן שזה קשור לדפוסי ההתקשרות שלכם שנוצרו בילדותכם. מודעות יכולה בהחלט לעזור

לעתים קרובות אנחנו מגלים את עצמנו מחדש סביב מערכת יחסים שרק החלה להתהוות. "האם האדם הזה מתאים לי? מה הוא חושב עליי? איך הוא מרגיש כלפיי? מה הוא מחפש?", שאלות רבות מנקרות במוחנו עם תחילתו של קשר חדש. 

אחד הדברים שסביבם יש מסתורין רב הוא האינטימיות במערכת יחסים, שממנה חוששים גם הגברים וגם הנשים. "לא פעם אנחנו יכולים לגלות שהתעלומות הגדולות סביב מערכת יחסים תלויה דווקא בנו וקשורה אלינו - איך אנחנו מרגישים, מה אנחנו רוצים, האם אנחנו באמת מעוניינים ועושים את מה שטוב לנו", מסבירה הפסיכולוגית ד"ר ליסה פיירסטון. 

לדבריה, דווקא כשהקשר מתחיל לקבל 'צורה', והופך למעט יותר אינטימי - רובנו נרתעים אחורנית. "השאלה היא מדוע אנחנו מתחילים להתרחק מאנשים שאנחנו אוהבים או ממצבים שנראים רצויים. ההימנעות הזו יכולה ללבוש צורה של פחד, אובדן עניין, שעמום או תחושה שכל ה'נוצץ' בקשר - נמוג כלא היה. לאחר מכן אנחנו עשויים לנקוט בצעדים חריפים כדי ליצור מרחק בינינו לבין בן הזוג. 

"אם אתם מוצאים את עצמכם נופלים ללא הרף לתוך הדפוס הזה, אולי הגיע הזמן להבין שאתם אכן נמנעים מאינטימיות ושיש לכם מספר עכבות פסיכולוגיות שיושבות על המקום הזה. אחת ההשפעות העמוקות ביותר שמביאות לשם היא דפוסי ההתקשרות שלכם, ודפוסים שראיתם בילדותכם. הדפוסים הללו ממשיכים לשמש כמודלים לאופן שבו אנו מצפים מאנשים וממערכות יחסים לעבוד, והם משפיעים על האופן שבו אנחנו מתייחסים לאנשים הקרובים אלינו".

 אז איך זה בא לידי ביטוי בזוגיות? "אנשים שחוו התקשרות בטוחה והיו להם הורים שנתנו להם קרקע יציבה וחופשיות להתבטא, מסוגלים להרגיש בטוחים יותר במערכת היחסים שלהם, גם כאשר היא מתקרבת לאינטימיות", היא אומרת. 

לעומת זאת, אנשים שחוו דפוס התקשרות 'חרד' כילדים, מאמצים בבגרותם תחושה של חוסר ביטחון וחוסר וודאות עם בן הזוג שלהם. ויש גם את הקיצון - אדם שמחובר בחרדה לבן הזוג שלו, עד כדי כך שהוא תמיד יהיה ה'רודף' במערכת היחסים. "אנשים אלו נוטים להתנהגות שלמעשה יוצרת מידה מסוימת של סערה רגשית וריחוק, ומשחזרים את חוסר העקביות של הוריהם, שהיו זמינים רק לסירוגין בילדות. לפעמים נותנים להם את מה שהם צריכים אבל הרבה ויותר מדי פעמים, הילדים הללו רעבים 'רגשית', וזה גם מה שמלווה אותם אל בגרותם", היא מסכמת. 

תגיות: פחד מאינטימיותהימנעותזוגיות

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}