יושבים הרבה? תשכחו מתפוח. התעמלו 22 דקות ביום - ותנו לרופא לנוח

אורח חיים יושבני נפוץ היום יותר מאי פעם. למרות הסיכונים הידועים שלו, מחקר חדש חולק בשורה מעודדת: גם פחות מחצי שעה של ספורט אינטנסיבי מידי יום יכולה לאזן את הנזק שנגרם

עובדים בישיבה ויושבים שעות רבות מול המחשב מדי יום? כדאי שתשמעו על מחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בכתב עת בריטי לרפואת ספורט, שמצא כי עיסוק בפעילות גופנית מתונה עד נמרצת למשך 22 דקות בכל יום – עשוי להפחית משמעותית את הסיכון ללקות במחלות שונות שנגרמות כתוצאה מישיבה ממושכת, ויכולה להציל אפילו ממוות.

את המחקר הוביל בין היתר ד"ר קרל צ'ירינו, מנתח אורטופדי בבית החולים לניתוחים מיוחדים בניו יורק, והוא כלל ניתוח נתונים של 11,989 משתתפים מרחבי ארה"ב, שוודיה ונורווגיה.

"כולנו חיים חיים עמוסים, ועברנו מאורח החיים הנוודי של ציידים-לקטים למגורים בדירות ובבתים נחמדים עם אורות וחשמל, ואתם יודעים, כל המותרות שאנחנו לא צריכים משכיחים מאיתנו את מה שידענו בעבר: להיות פעילים.

"הגוף שלנו ידע לעבוד קשה בלי להרגיש כאב. הוא ידע להיות פעיל במשך הרבה שעות ביום מבלי להתלונן על עייפות, וחשוב לצאת ולתרגל את המיומנות הזו, במיוחד אם אתם חיים אורח חיים 'ישיבתי', שכולל שעות ישיבה רבות ביום", אמר צ'ירינו. "המחקר הזה מגדיר כמה זה מועיל לאנשים וכמה זה עוזר להם אפילו בהפחתת סיכוני התמותה שלהם לחזור להיות תחת משטר של פעילות גופנית קבועה ויומיומית".

החוקרים מצאו שגם יעד של פחות מ-22 דקות ובלבד שיש זמן קבוע ויומיומי להתעמלות, תרם משמעותית לבריאות של הנבדקים. "גם אלו שעשו 10 דקות פעילות גופנית ביום אחרי שישבו שש שעות מול המחשב, הראו ירידה של 32% בסיכון לתמותה", אומר ד"ר צ'ירינו.

קולגה שלו, ד"ר טרייסי זסלו שמה, רופאה לרפואת ספורט ראשונית, אומרת שלמחקר הזה עשויה להיות השפעה מרחיקת לכת גם עבור ספורטאים צעירים. "אני חושבת שזו תזכורת לספורטאים הצעירים שלנו, שזה באמת חשוב להם לבנות כוח בשרירים אך מצד שני הם צריכים גם להקפיד על בריאות הלב וכלי הדם. ככל שהבסיס הזה של 22 דקות חזק יותר, כך יהיה להם קל יותר לשמור עליו כשהם כבר מבוגרים", סיכמה.

תגיות: כושר

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}