מבעירים את האש הפנימית: כיצד נעורר את המוטיבציה מחדש?

כולנו חווים רגעים שבהם ההתלהבות שלנו דועכת, ה"דרייב" שלנו הולך ומתפוגג, ואנו מוצאים את עצמנו שקועים באדישות. כיצד נוכל להתגבר על מצב של חוסר מוטיבציה ולהצית מחדש את האש הפנימית שבנו?

מוטיבציה, אותו כוח חמקמק שדוחף אותנו קדימה לעבר המטרות והשאיפות שלנו, יכולה לפעמים להיראות כמו זיכרון ישן. כולנו חווים רגעים שבהם ההתלהבות שלנו דועכת, הדחף שלנו הולך ומתפוגג, ואנו מוצאים את עצמנו שקועים במצב של אדישות. בין אם זה בגלל שחיקה, כישלון או פשוט המונוטוניות של חיי היומיום, מצב של חוסר מוטיבציה יכול להשאיר אותנו תקועים וחסרי כיוון. אבל אל דאגה, ישנן דרכים להצית מחדש את האש הפנימית שבכם ולהתחבר שוב למטרות שלכם מתוך מקום של תשוקה.

בראש ובראשונה, רצוי שנכיר ונקבל את העובדה שתקופות של מוטיבציה הן חלק טבעי מהחיים. בספר קהלת ג', פסוקים א'-ב', כתוב: לַכֹּל, זְמָן; וְעֵת לְכָל-חֵפֶץ, תַּחַת הַשָּׁמָיִם. עֵת לָלֶדֶת, וְעֵת לָמוּת; עֵת לָטַעַת, וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ.“ שלמה המלך אומר שלכל דבר יש את הזמן שלו, גם לעליות וגם לירידות, גם לדברים הטובים וגם לדברים הפחות נעימים. לאורך ההיסטוריה, היהודים עבר משברים וניסיונות שחלפו בזמן המתאים להם. אברהם אבינו זכה להיות אבי העם הנבחר לאחר שעבר ניסיונות של גלות, איומים ברצח, עקרות וכמובן, את פרשת העקידה; עם ישראל יצא ממצרים ושוחרר מעבדות לחירות; ולאחר המבול נבנה עולם חדש. האור תמיד יאיר לאחר החושך, כל משבר הוא זמני, ולכן, במקום להלקות את עצמנו על חוסר ההתלהבות שלנו, עלינו לקבל את המצב הנוכחי בחמלה ובהבנה. הכירו בכך שזה בסדר לקחת צעד אחורה ולהעריך מחדש את סדרי העדיפויות והמטרות שלנו.

שנית, חשוב שנזהה את השורש לחוסר המוטיבציה שלנו. ישנו פתגם מפורסם שאומר כי "ידיעת הבעיה היא חצי מהפתרון", וזו לא קלישאה. אם לא נדע מה עוצר אותנו, פשוט נמשיך להיות תקועים. האם חוסר המוטיבציה שלי נובעת  מהצפת יתר, פחד מכישלון או פשוט שעמום? כל גורם דורש צורת התנהגות שונה. אם נמצא מהם הגורמים לחוסר המוטיבציה שלנו, נוכל להתחיל לטפל בהם בצורה יעילה יותר.

טיפ אפקטיבי במיוחד לשיפור כוח ההנעה הפנימי שלנו הוא לפרק את המטרות הגדולות שלנו למשימות קטנות וקלות לניהול. במשנה אבות (פ"ג, ט"ו) כתוב: "והכול לפי רוב המעשה". אומר הרמב"ם: "המעלות לא יושגו לפי שיעור גודל המעשה אלא לפי רוב מספר המעשה. המעלות יושגו בכפול מעשי הטוב פעמים רבות, ובזה יושג הקנין (של המעלות), לא בשיעשה האדם מעשה אחד גדול ממעשי הטוב, שבזה לבד לא יושג הקניין".

כלומר, אומר הרמב"ם כי כאשר אדם עושה מעשים קטנים שוב ושוב, יש לכך השפעה גדולה יותר מאשר אם היה עושה מעשה אחד גדול. אם הוא יתמיד ויחזור על מעשים טובים קטנים בעקביות, יוכל האדם להפנים ערכים חיוביים או מידות טובות יותר בקלות משום שהמעשה יהפוך לשגרה.

גם התמודדות עם פרויקט ענק יכולה להרתיע ולהציף אותנו, מה שיוביל לדחיינות ולדעיכה של המוטיבציה שלנו. ולכן, על ידי פירוק הפרויקט למשימות קטנות וקלות יותר להשגה, אנו יכולים לשמור על מומנטום, להפוך את העשייה ל"שגרה" ולפלס בהדרגה את דרכנו לעבר המטרה הגדולה.

כלי עוצמתי נוסף הוא להתחבר מחדש ל"למה" שלנו. המשפט המצוטט ביותר של הפילוסוף פרידריך ניטשה הוא "מי שיש לחייו 'למה', יוכל לשאת כל 'איך'". אם יש לנו מטרה משמעותית, נוכל להגשים אותה למרות כל הקשיים והייסורים שבדרך. ולכן, קחו קצת זמן לחשוב על מה באמת מרגש אתכם ומעורר בכם השראה, ולמה בכלל אתם עושים את מה שאתם עושים. מהם הערכים והאמונות שלכם? אילו פעילויות גורמות לכם שמחה וסיפוק? אם נתחבר לתשוקות ולערכים שלנו, נוכל להבעיר מחדש את המוטיבציה ואת ההתלהבות הפנימית שלנו.

בנוסף, אם נקיף את עצמנו באנשים תומכים ובעלי סולם ערכים דומה לשלנו, נוכל לקבל "דחיפה" נחוצה של מוטיבציה. במשנה אבות (א', ו'), אומר נתאי הארבלי: "הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע". יש כאן התייחסות להשפעת החברה עלינו באופן מודע ולא מודע. אם תסתובבו עם אנשים שכל הזמן ינסו להוריד אתכם, בסוף זה יקרה. חפשו חברים, מנטורים או עמיתים שמעוררים בכם השראה ומרוממים אתכם. שתפו אותם במטרות ובשאיפות שלכם, וגייסו את תמיכתם לאורך כל המסע שלכם.

חשוב להוסיף כי טיפול עצמי בגוף ובנפש שלנו הוא דבר הכרחי בשביל לשמור על מוטיבציה גבוהה. ודאו כי אתם נחים מספיק, בצעו פעילות גופנית והזינו את הנשמה שלכם בדברים שירימו אותה גבוה. הקדישו זמן לפעילויות שמעלות את מצב הרוח שלכם, בין אם זה בילוי בטבע, תרגול יוגה או פעילות שקשורה בתחביבים שלכם.

אם כן, הרגשה של חוסר מוטיבציה יכולה להיות מייאשת, אך חשוב לזכור שמדובר במצב זמני שניתן להתגבר עליו. אם תיגשו אל האתגר בחמלה ובהבנה, ותיישמו את הטיפים שציינו, תוכלו להצית מחדש את המוטיבציה שלכם ולהתחבר לתשוקות הפנימיות שבכם. אז קחו נשימה עמוקה, סלחו לעצמכם, בטחו בתהליך, ודעו שממש עוד רגע האש הפנימית תבער שוב.

תגיות: מוטיבציההצלחהעסקיםנפש

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}