יונתן פרנקל ונר השמן שמצא. צילום: רשות העתיקות יונתן פרנקל ונר השמן שמצא. צילום: רשות העתיקות

נער גילה נר שמן עתיק וייחודי במהלך טיול שנתי

במהלך טיול שנתי, יונתן פרנקל בן ה-16 גילה ממצא ארכאולוגי יקר ערך – נר שמן קדום. ברשות העתיקות אמרו כי הנר האיר את דרכם של חיילים רומים, ששמרו על דרך סחר חשובה בה העבירו נחושת ואולי אפילו זהב

90 שנה לאחר שארכיאולוג גילה נר שמן ייחודי במצד צפיר, נער גילה נר זהה במהלך טיול שנתי. 

הכול התחיל כשיונתן פרנקל בן ה-16, תלמיד תיכון "תמר" בהוד השרון, יצא לטיול כיתתי במעלה עקרבים שבדרום לפני כשבועיים. כשחברי הכיתה עצרו לאכול ארוחת צוהריים ליד מצד צפיר, יונתן הרים אבנים מהחול והתחיל לבחון אותן. "אחת האבנים שהרמתי הייתה מלאה באדמה. ניערתי אותה, כשלפתע ראיתי שמופיעה עליה דוגמה. אז, הבנתי שמדובר בחפץ מעוצב ולא באבן פשוטה".

יונתן מסר את הממצא למורתו והיא העבירה אותו למורה דרך. וכך הגיע הנר לידיו של ארכיאולוג רשות העתיקות, אלכס פרייברג, ויונתן קיבל תעודת הוקרה על גילוי מעשה של אזרחות טובה.

נר השמן. צילום: רשות העתיקותנר השמן. צילום: רשות העתיקות

מסתבר, שנר השמן שנמצא נוצר בפטרה שבירדן, במאות ה-4 או ה-5  לספירה. ד"ר טלי אריקסון-גיני, חוקרת בכירה ברשות העתיקות, אמרה כי "אמנם, נרות מסוג דומה התגלו במצד חצבה, וגם בממשית, במצד יטבתה ובפטרה, אבל נר זהה לזה שמצא יונתן התגלה לפני 90 שנה, גם כן במצד צפיר, על ידי הארכיאולוג נלסון גליק".

ד"ר אריקסון-גיני הוסיפה כי הנר האיר את לילותיהם של חיילים רומים, ששמרו על מצד במעלה עקרבים, בדרך סחר חשובה שבה הועברה נחושת, ואולי אפילו זהב. "אנחנו יודעים, כי בין היישוב הנבטי-רומי ממשית למכרות הנחושת של פיינן (פונון המקראית) בערבה התיכונה, לא רחוק ממושב עין יהב של היום, עברה במאות ה-6-4, דרך סחר קדומה. כדי לשמור על מעבר הנחושת ואולי אף על זהב, הוקמו בין ראש מעלה עקרבים לבין מצד חצבה שורה של מצדים, שמצד צפיר הוא אחד מהם. סיורים של פרשים- חיילים רומיים שמרו על הדרך החשובה. ממש אפשר לדמיין איך הנר שופך את אורו במצד החשוך והמבודד שבו שהו החיילים הרומיים".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, ביקש "להודות ליונתן על אזרחותו הטובה. כל החזרה של ממצא לאוצרות המדינה יכולה לשפוך אור (במקרה הזה - פשוטו כמשמעו) משמעותי על העבר שלנו".

תגיות: רשות העתיקותאקטואליה

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}