5 כלים יעילים לשיפור ההערכה העצמית

נעלבים מכל דבר? מפחדים לדבר מול אנשים? חושבים שאתם לא שווים? להלן 5 טיפים שיעזרו לכם לשפר את ההערכה העצמית

הערכה עצמית בריאה יכולה להשפיע על כל תחומי חיינו – החל מהמוטיבציה שלנו לקום בבוקר ועד לבריאות הנפשית שלנו, שיכולה להשתפר (או להתערער) עקב היכולת שלנו להעריך את עצמנו כראוי.

כאשר אנו מרגישים בטוחים בעצמנו, אנו מסוגלים להתמודד עם אתגרי החיים בצורה יעילה יותר. להלן 5 עצות שיעזרו לכם לשפר את ההערכה העצמית שלכם:

1. הכל מתחיל במחשבה

"ההבנה היא המפתח לשינוי" הוא משפט מוכר בתחום הפסיכולוגיה וההתפתחות האישית. על פיו ניתן להבין שכדי לשנות את המציאות או לפתח יכולות חדשות, עלינו להבין את המצב הקיים ולהתמקד בו.

לפעמים אנו משקיעים זמן רב ומשאבים מיותרים במחשבות שליליות, ולעיתים גם טורדניות. הבנה של דרכי החשיבה שלנו יכולה לעזור לנו לזהות מצבים שבהם אנחנו "נתקעים", ולשנות את התגובה שלנו אליהם. כלי פשוט שניתן להשתמש בו הוא הכתיבה. כתיבת יומן אישי יכולה לעזור לנו לנתח ולהבין את דרכי החשיבה שלנו ולזהות את הדפוסים שמעכבים אותנו.

למשל, אם יש אנשים מסוימים שמורידים אותנו – כדאי שנצמצם את המפגשים איתם; או אם אנחנו נמצאים בסביבה תחרותית מדי – אולי כדאי שנשנה מקום. ברגע שתדעו מהי הבעיה, תוכלו לפתור אותה.

2. התמקדות בהצלחות קטנות

לעיתים קרובות אנו מתעקשים על המטרות הגדולות והרחוקות, ושוכחים להעריך את ההצלחות הקטנות שאנו משיגים בדרך. "התקדמות קטנה בכל יום מסתכמת בתוצאות גדולות", אמר סאטיה, והוא צדק, משום שגם ההישגים הקטנים ביותר בחיינו יכולים להוביל להישגים גדולים אם רק נתמיד בדרך.

דרך פשוטה לשפר את ההערכה העצמית שלנו היא להתמקד בהישגים קטנים ולהעריך אותם. הצלחת לקום מוקדם ולשתות קפה לבד ובשקט? נפלא. הצלחת לצאת לריצת ערב כשבבית חיכו לך עשרות מטלות? מעולה. זה ממש לא מובן מאליו. יכול להיות שאנו לא מבינים כמה הדברים האלה חשובים, אך אם נעניק להם את מלוא תשומת הלב, נוכל לראות שאנחנו מצליחים הרבה יותר ממה שחשבנו.

3. נהלו את הזמן ואל תתנו לו לנהל אתכם

ניהול זמן בצורה יעילה יכול להגביר את ההערכה העצמית שלנו. במקום כל הזמן לרדוף אחרי משימות ומטלות אינסופיות, ניהול זמן יעיל יוכל לתת לנו הרגשה של שליטה ואפקטיביות. אין מבאס כמו הרגשת הכישלון לאחר ששוב לא הספקנו את מה שתכננו לקיים. כלים כמו לוח שנה דיגיטלי או אפליקציות לניהול זמן יכולים לעזור לנו לתכנן את ימינו בצורה מסודרת ולהרגיש שאנו מסמנים V על המטרות שלנו ולא רודפים אחרי הזנב של עצמנו.

4. הופכים את ה"לא" ל"כן"

שינוי משפטים שליליים למשפטים חיוביים יכול לחולל פלאים לביטחון העצמי שלנו. במקום לחשוב "אני לא מסוגל", ניתן להגיד "אני יכול ללמוד"; במקום לחשוב ש"זו הייתה טעות", ניתן לומר ש"זו הייתה חוויה". זהו אומנם תהליך שיכול לקחת זמן, אך עם התרגול, ניתן לשנות את דרכי החשיבה השליליים לחיוביים.

5. בשביל מה יש חברים?

חיבור לקהילה וקבלת תמיכה מחברים ומשפחה יכולים לשפר באופן משמעותי את ההערכה העצמית שלנו כלפי עצמנו. כל אדם רוצה להרגיש אהוב ומקובל כפי שהוא. זה הטבע שלנו ואנחנו שואפים להיות שייכים. ברגע שתהיה לנו תמיכה מהסביבה, נוכל להתמלא  בכוחות שיעזרו לנו גם בזמנים קשים.

* התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

 

תגיות: הערכה עצמיתהתפתחות אישית

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}