מקלחת קרה: איך המלצה מלפני 800 שנה הפכה לטרנד עולמי

וים הוף, "איש הקרח" ההולנדי הכריזמטי, הפיץ את שיטה המקלחות הקרות ברחבי העולם והפך אותה לתופעה מדוברת. הבקיאים בכתבי הרמב"ם, עם זאת, יודעים שהוף הוא לא הראשון שגילה את היתרונות הטמונים באמבטיית קרח

בשנים האחרונות, מקלחות קרות הפכו לטרנד בינלאומי מסקרן, המבטיח להתניע מחדש את הגוף והנפש. הדמות המזוהה ביותר עם הטרנד היא וים הוף, "איש הקרח" ההולנדי הכריזמטי, שהפיץ את השיטה ברחבי העולם והפך אותה לתופעה מדוברת. הוף, כיום בן 65, הביא את גופו למצבי קיצון מדהימים ומחזיק בשיאים יוצאי דופן, כגון שהייה של כמעט שעתיים באמבטיית קרח, ריצת מרתון בטמפרטורה קפואה של מינוס עשרים מעלות בלי חולצה, ריצת מרתון בחום הלוהט של מדבר נמיביה ללא שתיית מים, שחייה מתחת למים קפואים ועוד. הוא פיתח שיטה ייחודית לשיפור הבריאות המבוססת על שני מרכיבים מרכזיים: הראשון הוא טכניקת נשימות מיוחדת שפיתח בהשראת מדיטציה טיבטית עתיקה, והשני - חשיפה מבוקרת לקור, ובעיקר למקלחות קרח מעוררות.

אך מה באמת עומד מאחורי ההייפ הגדול סביב מקלחות קרות? מסתבר שמחקרים מדעיים רבים מצביעים על שורה של יתרונות בריאותיים מרשימים הקשורים לתרגול זה. החל מחיזוק משמעותי של מערכת החיסון, דרך השפעה מיטיבה על מצב הרוח והפחתת תסמינים של דיכאון וחרדה, ועד לשיפורים פיזיולוגיים מפתיעים. בפן הפיזי, חשיפה סדירה למים קרים מאיצה את קצב שריפת השומן בגוף ומגבירה את קצב חילוף החומרים. ולגברים יש אף בונוס מיוחד - עלייה משמעותית ברמות הטסטוסטרון. הוף אף טוען שהחשיפה לקור מסייעת בריפוי של מחלות אוטו-אימוניות שונות, הקלה על אלרגיות ואפילו שיפור של אסטמה.

אז איך מתחילים ליישם את השיטה הזו? הוף ממליץ להתחיל בהדרגה - להתקלח תחילה במים חמים בטמפרטורה הרגילה, ובסיום המקלחת לעבור ל-30 שניות בלבד של חשיפה למים קרים (מבלי לכלול את הראש). במקלחות הבאות יש להגדיל בהדרגה את זמן החשיפה למים הקרים, עד להגעה ל-2 דקות מלאות של המים הקרים ביותר.

מתרגלים ותיקים של השיטה מתארים כי בשניות הראשונות של המפגש עם המים הקרים הם חווים תחושת הלם, קשיי נשימה ודחף עז לברוח החוצה - אך זו בדיוק הנקודה שבה הגוף מתחיל להגיב ולהסתגל למים הקרים. כך למעשה הוא מפתח עמידות גבוהה יותר לסטרס, משפר את זרימת הדם ומחשל את כוח הרצון. הוף ממליץ ליישם את הטכניקה מדי יום, ללא קשר לעונות השנה. ולמיטיבי לכת קיימת אף האפשרות של אמבטיית קרח מלאה, שלדבריו מעניקה יתרונות מוגברים. עם זאת, חשוב להדגיש שמי שמעוניין ליישם את ההמלצות הללו, כדאי שיתייעץ תחילה עם רופא על מנת לוודא שהתרגול מתאים למצבו הרפואי.

אך עם כל הכבוד לווים הוף, חשוב לציין שלא הוא היה הראשון שגילה את הפוטנציאל הטמון במקלחות קרות. את הקרדיט האמיתי יש לתת לאדם שעמד מאחורי השיטה מאות שנים לפניו. מסתבר שעצה דומה מאוד על חשיפה מבוקרת לקור מופיעה כבר בספר שנכתב לפני למעלה מ-800 שנה, מפי לא אחר מאשר משה בן מימון, הידוע בכינויו הרמב"ם (1204-1138).

לכאורה זה לא אמור להפתיע אותנו יתר על המידה, שכן בין שלל עיסוקיו המגוונים והמבריקים של הרמב"ם, הוא היה ידוע גם כרופא חשוב ומוערך. אלא שדווקא העצה המסוימת הזו על מקלחות קרות אינה מופיעה באחד מכתביו הרפואיים הרבים, אלא דווקא בתוך ספר הלכתי מרכזי ומפורסם, שנחשב לאחד מאבני היסוד של ההלכה היהודית - "משנה תורה". וכך כותב שם הרמב"ם:

"וְרוֹחֵץ כָּל גּוּפוֹ בְּחַמִּין [=מים חמים] שְׁאֵין הַגּוּף נִכְוֶה בָּהֶן, וְרֹאשׁוֹ בִּלְבָד בְּחַמִּין שֶׁהַגּוּף נִכְוֶה בָּהֶן. וְאַחַר כָּךְ יִרְחֹץ גּוּפוֹ בְּפוֹשְׁרִין, וְאַחַר כָּךְ בְּפוֹשְׁרִין מִן הַפּוֹשְׁרִין, עַד שֶׁיִּרְחֹץ בְּצוֹנֵן; וְלֹא יַעְבִיר עַל רֹאשׁוֹ כְּלָל, לֹא פּוֹשְׁרִין וְלֹא צוֹנֵן". (הלכות דעות)

ההמלצה המפורטת והמדויקת הזו נשמעת כמעט בדיוק כמו ההנחיות של וים הוף בן זמננו. התחלה במים חמים וסיום בהדרגה במים קרים, תוך הימנעות משטיפת הראש במים קרים. אבל השאלה המתבקשת היא - מה לכל הרוחות עושה הציטוטה הזו, על אופן נכון של מקלחת, בתוך ספר הלכתי עב כרס שעוסק בחוקים ודינים?

התשובה טמונה בתפיסה היהודית הקדומה, שבאה לידי ביטוי מובהק בדבריו של הרמב"ם, שלפיה בריאות הגוף ובריאות הנפש אינן נפרדות זו מזו, אלא קשורות ושלובות בקשר הדוק. כפי שהוא מנסח זאת:

"הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימים".

כלומר, שמירה על הבריאות אינה רק עניין של רווחה ונוחות, אלא היא חלק מהדרך לעבוד את הבורא, לחיות חיים של משמעות ומימוש עצמי. זו הסיבה שהרמב"ם משלב את ההנחיות הללו דווקא בספר ההלכתי שלו. כי בסופו של דבר, בריאות הגוף ובריאות הנפש הן שני צדדים של אותו מטבע. ואולי זו בדיוק הסיבה שגם כיום, מקלחות קרות הפכו לטרנד כל כך פופולרי - הן מציעות דרך פשוטה ונגישה לחבר בין השניים, להעיר את הגוף ובה בעת גם להתניע את הנפש.

אז בפעם הבאה שאתם נכנסים למקלחת, אולי כדאי לכם לנסות את השיטה העתיקה והחדשנית כאחד. מי יודע, אולי גם אתם תצאו ממנה קצת יותר ערניים, קצת יותר בריאים, וקצת יותר קרובים לעצמכם האמיתיים. בדיוק כמו שהרמב"ם המליץ לפני מאות שנים.

תגיות:

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}