סובב סובב לו הפויקה

גם לכם יש פויקה במחסן ששוכב שם ללא שימוש, כזה שקניתם בפרץ של אופטימיות כשתכננתם להיות מטיילי שטח? ל"ג בעומר הוא החג המושלם לשלוף אותו משם ולבשל ארוחה מענגת במיוחד

גם לכם יש פויקה במחסן ששוכב שם ללא שימוש, כזה שקניתם בפרץ של אופטימיות כשתכננתם להיות מטיילי שטח? ל"ג בעומר הוא החג המושלם לשלוף אותו משם, לתחוב לתוכו כמה מצרכים, להתאזר בקצת סבלנות, ולהזכיר לכם ולכולם למה הוא קיים. כי זו האמת, אם לא תעשו איתו כלום בל"ג בעומר, כנראה שלא תעשו איתו כלום בשום הזדמנות אחרת.

אבל רגע, מה זה פויקה? פויקה הוא סיר, אבל לא סתם סיר, הוא סיר כבד (מאד!) שעשוי יציקת ברזל ומשמש בעיקר לבישול איטי על גחלים או בלהבה פתוחה. מקורו של הפויקה בהולנד, ממנה הובא ע"י מתיישבים הולנדים לדרום אפריקה (כי אחרי הכל, המסע ארוך, וצריך איכשהו להכין אוכל בדרך), כאשר עם הזמן  אומץ על ידי האפריקנים המקומיים. כיום הוא בשימוש ע"י מטיילים וחובבי שטח ברחבי העולם ואף הפך לחלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית.

למה דווקא פויקה? יש כמה יתרונות לבישול בפויקה שהפכו אותו לחביב בשלני השטח. ראשית, הברזל היצוק מהווה מוליך חום מצוין, ומאפשר פיזור חום אחיד לאורך כל דפנות הסיר, מה שמבטיח בישול הומוגני ומונע שריפת התבשיל. שנית, סיר פויקה שומר על חום לאורך זמן רב, גם לאחר הסרתו מהאש, מה שמאפשר לכם ליהנות מתבשיל חם ומבושל היטב גם שעות לאחר סיום הבישול. קלאסי ללילות קרירים כמו של מאי. שלישית, סיר פויקה עשוי מחומרים עמידים וקשוחים, ויכול להחזיק מעמד שנים רבות, בתנאי טיפול נכונים ותוך שמירה עליו מחלודה. מה שהופך אותו למוצר שקונים פעם אחת בחיים. רביעית- רבגוניות! ניתן לבשל בפויקה מגוון רחב של תבשילים, החל מבשר ותבשילי קדירה, דרך מנות אורז טבעוניות, ועד פופקורן כייפי בכמה דקות. יש שמועות אפילו על אנשים שעושים איתו קינוחים, אבל אנחנו מכחישין אותן. והכי חשוב- יש לפויקה איזה קסם כזה שגורם לכך שכל מה ששמים בו יוצא בסוף טעים. עופות, בשרים, קטניות, תבלינים וקצת מים. כל מה שצריך זה לתת לו את הזמן שהוא צריך, והוא כבר יפתח לבד טעמים עמוקים ומעניינים.

קווים מנחים לבישול בפויקה:

קניתם פויקה? היצמדו להנחיות בכל הנוגע לאופן השימוש בו ולאופן הניקיון.

את הפויקה מניחים על גחלים לוחשות, לא אש גלויה.

הפויקה כבד, מומלץ לרכוש ידית הוצאה מהאש כדי להוציא. זה נכון גם תפעולית וגם בטיחותית.

עדיף לרכוש פויקה ללא רגליים ולהשתמש ב"מגביה פויקה" מאשר לרכוש פויקה עם רגליים. גם כי התחתית של פויקה ללא רגליים עבה ואיכותית יותר, והמגביה יציב יותר מאשר רגליים (שגם עלולות להיפגע ולהישבר).

מומלץ לחתוך את הירקות בבית. אבל אם החלטתם לעשות את זה בשטח- לא לשכוח להביא איתכם הכל- סכינים טובים, קולפן, קרש חיתוך וכו'.

לא מומלץ לפתוח את הסיר במהלך הבישול או לערבב. תנו לקסם לקרות לבד.

 

מתכון גנרי:

ולמה גנרי? כי כפי שהבנתם, התבלין הכי חשוב בפויקה הוא הפויקה, וכל השאר יכול להיות מאולתר לפי המצאי והחשק.

בגלל שמדובר על ל"ג בעומר, וכולם רעבים וחסרי סבלנות, נוותר על מתכון עם בשר, ונסתפק בתבשיל צמחוני מהיר.

רכיבים:

שמן לטיגון

ירקות לפי הטעם והחשק: בצל (כי איך אפשר להתחיל תבשיל כלשהו בלעדיו), סלרי, גזר, בטטה, זוקיני, דלעת, פטריות, פלפלים וכו'.

תבלינים ונותני טעם לפי הטעם והחשק (מלח ופלפל, פפריקה, כורכום, כמון, פילדלפיה, שום, צילי, רסק עגבניות, סילאן, דבש, ג'ינג'ר - תסמכו על האינטואיציה הקולינרית שלכם!)

נוזל לציר (בתבשילים בשריים זה בדרך כלל יהיה יין, בירה, בירה שחורה, בצמחוניים גם מים זה סבבה, וכדאי לפנק גם בקרם קוקוס)

קטניות זמינות (עדשים שהושרו במים, שעועית וחומוס מוכנים לבישול- מקופסת שימורים או מהקפאה)

פחמימות מנחמות: אורז (רצוי עגול), פתיתים, בורגול.

רשות: נתחי פרגית או שוקי עוף לתבשיל משודרג

התאימו כמויות בהתאם לגודל הסיר

אופן הכנה:

קוצצים ירקות ומתחילים טיגון לפי סדר ההתרככות שלהם. מתחילים עם בצל, סלרי וגזר (קצוצים) ומוסיפים אט אט חתוכים לחתיכות גדולות יותר.

החלטתם להוסיף עוף- עכשיו זה הזמן.

מוסיפים תבלינים ונותני טעם ומערבבים.

מוסיפים את הקטניות, הפחמימות והנוזלים. כמות הנוזלים תהיה קצת פחות מהכמות המקובלת בקרב אותה פחמימה. לדוגמא: כוס אורז דורש 2 כוסות מים, אבל בגלל שהירקות מפרישים נוזלים, אפשר להסתפק בקצת פחות מ-2 כוסות מים.

לסגור את הסיר ולהמתין בסבלנות כחצי שעה.

תגיות:

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}