זמן זה כסף, כידוע: קבלו 5 עצות להשקעה נבונה

מקימה מוקדם בבוקר ועד תעדוף של החלומות שלנו: חמש עצות של חכמת היהדות שיעזרו לנו להשקיע בהצלחה את הזמן שלנו

״זמן זה כסף״ אמר בנג׳מין פרנקלין, ומעטים יחלקו עליו. מהבחינה הזאת, לחיות במאה ה-21 זה להחזיק חרב פיפיות – להב אחת שלה מופנית קדימה לעזרתנו, ואחת אחורה כנגדנו. מצד אחד, השפע והטכנולוגיה נותנים לנו זמן ואפשרויות שאפשר לנצל. מצד שני: עודף אפשרויות והסחות דעת יכולים לגרום לנו לאבד שליטה, להיסחף - ובסופו של דבר לבזבז ימים שלמים בבטלה. אם אנחנו רוצים להגשים את החלומות שלנו, צריך ללמוד איך להשקיע את ״המניות״ הללו בתבונה. קבלו 5 עצות לניהול זמן.

 

1.   לקום מוקדם בבוקר

רובין שארמה, מהקואוצ׳רים המפורסמים בעולם, כתב רב מכר בשם ״מועדון החמש בבוקר״ שמבוסס על רעיון אחד פשוט: יעילות מתחילה באופן ובשעה שבה אנחנו מתעוררים. למעשה, מאות שנים לפני רובין שארמה, רב יהודי בשם רבי יוסף קארו פתח ספר אחר באותו רעיון. לספר קוראים ״שולחן ערוך״, וזאת העצה הראשונה שלו: ״יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו, שיהא הוא מעורר השחר״. מאחורי המשפט הזה, שנראה לכאורה כה פשוט, מסתתרים כמה רעיונות עמוקים. לרוב אנשים לא קמים מוקדם בבוקר, מכיוון שזה דורש כוח רצון, או במילים אחרות ״התגברות״. אולם, השולחן ערוך טוען שדווקא זה מה שהופך את ההתעוררות בבוקר לכל כך חשובה. כאשר אדם מתרגל מדי בוקר ״להתגבר״ על התחושה הלא נוחה, הוא מתרגל לצאת מאזור הנוחות שלו מתוך הבנה שזה ישתלם בהמשך. את סוף הציטוט, ״שיהא הוא מעורר את השחר״, אפשר לפרש בשני רבדים. מילולית - הכוונה היא להתעורר לפני הזריחה. באופן טבעי, כל היצורים החיים כפופים לחוקיות של היום והלילה. כאשר השמש זורחת – החיים מתעוררים. כאשר היא שוקעת – החיים נרדמים. לכן, כאשר אנחנו מתעוררים לפני הזריחה, אנחנו כביכול הופכים את סדר הפעולות ו״מעוררים את השחר״. אולם, במובן היותר עמוק – אדם הוא באמת חופשי רק כאשר הוא מסוגל להתנער מחוקיות הטבע והנורמות המקובלות, ולנהל את חייו מתוך בחירות אותנטיות ועצמאיות. ההרגלים הללו דורשים כוח רצון, אך אם נתמיד בהם, נהפוך להיות טיפוסים ש״מעוררים את השחר״, אנשים חופשיים באמת.

 

2.   תמיד להמשיך קדימה

אם ניקח את ליונל מסי ונאסור עליו לשחק כדורגל במשך חודש, כאשר הוא יחזור לשחק - הוא לא יהיה אותו מסי. כל ספורטאי יודע שאימון לא רק מאפשר לך להשתפר ולהתקדם, אלא הוא גם תנאי הכרחי כדי לא להידרדר. אם זה ככה בספורט, למה שנחשוב שזה אחרת בכל דבר בחיים? בשביל ניהול זמן נבון צריך  לא רק לשאול את עצמנו מה אנחנו רוצים להשיג, אלא גם מה אנחנו לא רוצים לאבד. אחד מהחכמים הגדולים בימי המשנה, הלל הזקן, אמר משפט תמציתי שמסכם זאת היטב (אבות): "ודלא מוסיף – יסיף (= מי שלא מוסיף – מסיים)״.  

 

3.   לדברים החשובים ביותר אין עתיד – יש רק הווה

אם כבר התחלנו במשפטים של הלל הזקן, נמשיך למשפט אחר שלו שמתמצת תובנה אחרת לחיים: ״אל תאמר לכשאפנה אשנה, שמא לא תפנה״. כלומר: כאשר אדם מתכנן ללמוד תורה, שלא יאמר ״מתישהו בעתיד כשאהיה פנוי אשב ללמוד״, כי תמיד יש סיכוי שהוא ימשיך לדחות את זה כי אף פעם לא יהיה פנוי. עצה זו נכונה לכל מטרה שחשובה לנו בחיים. אם אנחנו באמת רוצים משהו, לא כדאי שנדחה אותו אפילו לרגע. אם לא נתחיל עכשיו, נצטרך לקחת בחשבון שזה אף פעם לא יקרה.

 

4.   עדיפה חתיכת עוגה על הלשון מניחוח של קונדיטוריה שלמה בתוך האף

לצד השאפתנות והאמביציה, חשוב להכיר במגבלות היכולת שלנו והזמן. יכולים להיות לנו 100 חלומות: לעשות קורס טיס, להתאמן ביוגה ובקרב מגע, למצוא זוגיות, ללמוד לנגן בגיטרה וכן הלאה. אבל אם נרדוף בבת אחת אחרי כולם, ככל הנראה שלא נצליח להשיג אפילו חלום אחד. רק אם נגביל את עצמנו לחלום אחד או שניים ונשקיע בהם את הזמן והריכוז שהם דורשים – נצליח להשיג אותם. אם נרצה אחר כך, תפדל – נקפוץ לחלום הבא. הכלל הזה נכון גם ללימוד תורה, והוא מכונה בתלמוד (ראש השנה, בבלי):״תפסת מרובה – לא תפסת. תפסת מועט – תפסת״.

 

5.   אף פעם לא מאוחר מדי

לפעמים אנחנו נתקעים בלופ של ייאוש. אנחנו אומרים לעצמנו: ״אם עד עכשיו לא התחלתי לנצל את הזמן שלי, אין טעם אפילו לנסות להתחיל עכשיו. הדרך כל כך ארוכה ופספסתי את ההזדמנות״. וכך, ככל שהזמן עובר, אנחנו יותר ויותר מתייאשים – והזמן רק הולך ונעלם. ובכן, למרות שתמיד עדיף להתחיל מוקדם – חכמת היהדות מאמינה שאף פעם לא מאוחר מדי. רבי עקיבא, מהרבנים המשפיעים בהיסטוריה, התחיל ללמוד תורה רק בגיל 40. עד אז הוא היה רועה צאן אנלפבית. אכן, מרגע שהחליט להתמסר לחלום שלו הוא עבר דרך לא קלה. אולם אחרי 24 שנים של עבודה קשה, הוא הצליח. הגישה שתמיד אפשר להשתפר ולתקן היא אחד הסממנים הבסיסיים של היהדות, והיא באה לידי ביטוי בהיסטוריה, במעשים, ובאמרות חוכמה רבות כגון (מסכת אבות):״שוב יום אחד לפני מיתתך״. אפילו אם אתה יודע שיש לך רק עוד יום אחד לחיות – תעשה את המאמץ. יש לזה ערך.

 

ובכן, זמן זה יותר מכסף. כסף יכול לקנות דברים רבים, אך רק זמן מאפשר לנו לעבור תהליך עמוק ולעשות שינוי אמיתי. אם נפנים את הרעיונות הללו, הם יכולים לשנות לנו את החיים.

תגיות: רובין שארמהזמן פנוי

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}