חמשת הטיפים המובילים לבחירת שם לתינוק. קרדיט תמונה: שאטרסטוק חמשת הטיפים המובילים לבחירת שם לתינוק. קרדיט תמונה: שאטרסטוק

מתקשים לבחור שם לתינוק? קבלו 5 רעיונות שיעזרו לכם להתמקד

שוברים את הראש איך לקרוא לנסיך או לנסיכה שבדרך? מתזכורת ליכולת הנבואית שלכם ועד לקיחת שמות חיבה בחשבון – חמישה כיווני חשיבה שיעזרו לכם להגיע אל השם המושלם

איך לבחור שם של תינוק שיוצא לעולם? לפעמים זה קל. יש הורים שהשם פתאום מבליח במחשבתם, יש קליק מיידי והם סוגרים את העניין. אולם לא מעט הורים מוצאים את עצמם מנגבים זיעה ממצחם ומתלבטים עד הרגע האחרון על ההחלטה הקשה. בספר תהילים כתוב:״ לְכוּ-חֲזוּ (= לכו תסתכלו) מִפְעֲלוֹת ה׳ אֲשֶׁר-שָׂם שַׁמּוֹת (= מלשון שממה, כלומר החריב ארצות) בָּאָרֶץ״. התלמוד מפרש את הפסוק באופן שונה: ״אַל תִּקְרֵי (= אל תאמר) ׳שַׁמּוֹת׳ אֶלָּא ׳שֵׁמוֹת׳ ״. כלומר, כדי להבחין במפעלים המדהימים שאלוהים יצר בעולם, צריך לזהות את השמות שלהם – שהם אלו שמייצגים את התכונות הייחודיות המבדילות בין כל פרט ופרט. שם זה לא רק צליל, זה מהות. ברגע שאנחנו בוחרים אותו, זה השם שהסביבה החיצונית הולכת לכנות בו את הילד שלנו. זה משפיע על ההבנה שלו לשאלה הכי עמוקה שמטרידה כל אדם – מי אני? ובסופו של דבר זה אחד הדברים שיקבעו מי הוא יהיה באמת. אם נקרא לילדה שלנו ״ורד״, משהו מהפרח היפה והקוצני ידבק למהות שלה. אם נקרא לה ״שירה״ זה יהיה משהו לירי יותר. אז איך מתחילים? קבלו 5 רעיונות.

 

1. ההחלטה היא שלכם

לא פעם בהחלטות כאלו מעורבים שיקולים זרים: לסבתא יש שם שהיא רוצה בשבילו, לדודה יש טראומה מהאות  ד׳ והרשימה לא נגמרת... לכן זה צריך להיות ברור: ההחלטה היא לא של אף אחד אחר חוץ מההורים. לפי חכמת היהדות, ההורים הם אלה שמתברכים בסוג של רוח נבואה כשהם מעניקים לילד שם. וכן, ההורים צריכים לקבל את ההחלטה יחד. אם אחד מהם לא אוהב את השם – עדיף להמשיך לחפש עד שתהיה הסכמה. הרי בסופו של דבר, הילד הזה הוא של שניהם.

 

2. שמות לא שגרתיים

יש הורים שאוהבים לשבור את הנורמות ולבחור מילה מיוחדת שבדרך כלל לא משתמשים בה כשם: כמו כוכב, ענף, חמלה וכו… כך מתאפשר להם לתת דגש רב יותר למשמעות של השם ולאותנטיות שלו. לבחור שם באופן הזה יכול להיות מדויק ומתאים במקרים מסוימים. מצד שני, אם לא חושבים עליו מספיק – זה יכול לפגוע בילד. אם בשם יש אפילו רמז קטן למשמעות שלילית, הוא עלול למשוך תשומת לב שתוביל לזלזול, כינויי גנאי ובריונות שיאמללו את חייו.

 

3. שמות על שם קרובי משפחה

אנשים רבים נוהגים לקרוא לילדיהם על שם קרובי משפחה. אצל יוצאי אשכנז נהוג לקרוא להם על שם קרובים מתים. בעדות המזרח נהוג לקרוא גם על שם קרובים שחיים. אבל לפעמים יש סיטואציות מאתגרות. למשל: אם אנחנו רוצים לקרוא לילד שלנו בשמו של סבא, אך אנחנו לא אוהבים את הצליל של שמו. מה אפשר לעשות במקרה כזה? ובכן, יש לכך כמה פתרונות. אפשרות אחת היא היפוך או שינוי של השם. אם קראו לסבא משה וזה נשמע זקן מדי - אפשר לקרוא לו שהם. אפשרות אחרת, במיוחד כאשר יש שתי שמות שמתחרים על אותה משבצת, זה ראשי תיבות. שי יכול להיות ראשי תיבות לשמעון וישראל או לשמואל ויאיר. אפשרות שלישית שנפוצה בעולם היהודי היא לתת שם שני, פתרון מושלם למי שרוצה לצאת ידי חובה ולהצניע את השם הפחות-מקובל מאחורי הקלעים.

 

4. שמות שמבוססים על סיפור או חוויה

תופעה זו הייתה מקובלת מאוד בימי התנ״ך, ותמיד היא מעניקה למשמעות של השם נופך עמוק נוסף. בימיו של ישעיהו הנביא, עם ישראל היה מפוצל לשתי ממלכות – יהודה וישראל. בעקבות סכסוך ביניהם, ממלכת ישראל תקפה את יהודה ביחד עם ממלכת ארם. כל תושבי יהודה היו בפחד וחרדה שהן יחריבו אותם. ישעיהו, שראה בנבואה שיהודה עתידה לנצח, נתן לבנו שם שנועד לנחם את הממלכה: עמנואל (כלומר האל איתנו). שרה אימנו חלמה שנים רבות להביא ילד לעולם, אך הייתה עקרה. לאחר שנים ארוכות וקשות, היא זכתה להיכנס להריון. כאשר הבינה זאת, היא הייתה כל כך שמחה שצחקה בקול רם. שמו של בנה, יצחק, מנכיח את פרץ השמחה וההודיה:״ וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים כָּל-הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק-לִי״. אכן, גם היום אנשים בוחרים כך שמות: כמו שיעידו תינוקות 'חרבות ברזל' לא מעטים שנקראו בשם 'עוז'. כשעושים את זה נכון, השם נוגע ללב ויפיפה.

 

5. לשים לב לכינויים ולשמות חיבה

בכל שם יש אפשרויות לכינויים ושמות חיבה. הורים יכולים לקרוא לבן שלהם גדעון, אך כל חייו כולם יקראו לו גידי. הם לא כיוונו לכך, אך הכינוי לפעמים משתלט על השם עצמו. לכן, כשבוחרים שם חשוב לקחת בחשבון את הכינויים ושמות החיבה הנגזרים ממנו, מכיוון שאם אתם לא אוהבים אותם זה כבר מחוץ להישג ידכם. נגעת נסעת, כמו שאומרים.

תגיות: שםמשמעות השםהורות

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}