קשרים טובים. 5 הטיפים להצלחה בעולם העסקי. קרדיט תמונה: שאטרסטוק קשרים טובים. 5 הטיפים להצלחה בעולם העסקי. קרדיט תמונה: שאטרסטוק

סיימתם תואר ואתם מחפשים עבודה? קבלו 5 עצות להתחלה ברגל ימין

סטודנטים רבים מסיימים את לימודי התואר שלהם בימים אלה ויוצאים לדרך חדשה. איך סוללים דרך בטוחה בשוק העבודה הסוער? חמישה טיפים שיעזרו לכם לא רק לשרוד אלא גם לשגשג

הקיץ מבשר את סוף שנת הלימודים. סטודנטים רבים מסיימים את תאריהם, וניצבים לראשונה אל מול שוק העבודה הסוער והפראי. ללא מסלול מוגדר, בלי מבוגרים אחראיים שמנהלים ואומרים מה לעשות. החופש אמנם נותן אפשרויות רבות, אך הוא גם יכול לשתק ולגרום לתחושת חוסר אונים. מה עושים? איך משיגים עבודה? לאן מכוונים? אלו בהחלט שאלות קשות, אך ייתכן שעצות מסוימות מחכמת היהדות יכולות לסייע לכם לקבל החלטה. קבלו 5 טיפים להתחיל ברגל ימין את מסלול הקריירה שלכם.

 

1. קשרים טובים

עצה בסיסית שניתנה בתחילת מסכת אבות יכולה להיות מאוד רלוונטית לכל שלב בחיפוש עבודה: ״קנה לך חבר״. כמובן שהכוונה היא לא ״לקנות״ ממש בכסף, אלא לדאוג לשמור על קשרים טובים. בני אדם הם יצורים חברתיים, זה הכוח שלהם וזה מה שאפשר לאנושות להגיע להישגיה הכבירים. אל תתביישו להתייעץ עם החברים שלכם ולשאול אותם אם הם מכירים מישהו בתחום שאתם מחפשים. אין דרך לדעת כמה הזדמנויות נמצאות במרחק של שיחת טלפון אחת, אם לא מנסים.

 

2. מנטור

קצת לפני העצה של ״לקנות חבר״, יש עצה אחרת באותו משפט (אבות): ״עשה לך רב״. אם אתם חולמים להגיע רחוק במקצוע שלכם, העבודה הראשונה צריכה לתת לכם הזדמנות ללמוד ולהשתפר. לכן, זה אחד הקריטריונים שיכולים לסייע לכם לבחור עבודה. אם הרמה המקצועית שם גבוהה, אם יש אנשים שיש לכם מה ללמוד מהם – זה סימן מעולה. הביטוי ״עשה לך״ מעיד על כך שזה בידיים שלנו – מנטור לא הולך לנחות מהשמיים לתוך זרועותינו. בחירת הסביבה שלנו והנכונות לשמוע וללמוד, אלו הם הקריטריונים שיאפשרו לנו להשתפר.

 

3. הלב צריך מקום

לא משנה באיזו עבודה תחברו, מומלץ שהיא תיתן לכם לפחות קצת תחושת סיפוק ומשמעות. ״חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה״, כתוב בספר משלי. כאשר אדם בתחילת דרכו המקצועית, הוא כמו ״הנער״ בציטוט. אם לא ילך על פי הדרך המתאימה והמיוחדת שלו, לפי תשוקותיו וכשרונותיו, הוא לא יצליח להתמיד ולהתפתח בה. התוצאה ככל הנראה תהיה אחת משתי האפשרויות הבאות: או שהוא יפרוש ויעבור מעבודה לעבודה, או שהוא ינשך שפתיים ולא יתן לליבו מקום – אך אז הוא יאבד את כוח החיים והשמחה.

 

4. עם כל הכבוד, צריך להתפרנס

כן, צריך לשים גבול לעצה הקודמת. חכמת היהדות סוברת, שכאשר צריך פרנסה – לא צריך להתבייש משום עבודה. ״ פְּשֹׁט נְבֵלָה בַּשּׁוּק וְאַל תִּצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת״ אמרו בתלמוד (פסחים). אפילו עבודת כפיים שמלווה ריחות לא נעימים, כמו התעסקות עם נבלות, המכבדת את בעליה יותר מלחיות על כסף של אחרים. נראה שהדרך המתאימה לרוב האנשים איננה קיצונית, אלא דרך אמצע: מצד אחד לא רק כסף, מצד שני לא רק חלום. רוב האנשים צריכים לקחת את שני השיקולים בחשבון, ולוודא שכל אחד מהם מקבל לפחות ביטוי חלקי – והאיזון משתנה לפי הצרכים והנסיבות האישיות של כל אדם.

 

5. להיכשל זה בריא

מייקל ג׳ורדן נכשל כל כך הרבה שהעיפו אותו מקבוצת הכדורסל של התיכון שלו. ג׳יי קיי רולינג נדחתה אינספור פעמים על ידי הוצאות ספרים ששלחה להם טיוטות של הארי פוטר. וולט דיסני פוטר מעבודתו בעיתון בגלל ש״חסר לו דמיון ואין לו רעיונות טובים להציע״. תומאס אדיסון, המדען שהמציא את הנורה החשמלית, נכשל שוב ושוב בטרם הצליח. כאשר שאלו אותו על כישלונותיו, אמר: ״אני לא נכשלתי. רק גיליתי 10,000 דרכים שלא עובדות״. את אמירתו המשעשעת של אדיסון, התלמוד מבטא במשפט לקוני אחד (ברכות, בבלי):״ מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין״. השורש של המילה תשובה הוא ״לשוב״. הפעולה של לטעות, ואחר כך להתחרט על הטעות וללמוד כיצד להימנע ממנה בפעם הבאה – זאת מהות התשובה. במילים אחרות, תשובה היא היכולת לתקן. הציטוט הזה נוגע ללב בפשטותו ובתקווה שהוא נושא בחיקו. אדם שחווה כישלונות על בשרו והצליח לקום מהם – במובנים רבים הוא יותר בוגר וחזק מאדם שלא נכשל מעולם ( = כלומר צדיק גמור). אז אל תפחדו ליזום, לקחת סיכונים, להתמודד וליפול. תדעו שכל נפילה היא הזדמנות להצלחה.

 

 אז הנה, שנת הלימודים מסתיימת ועמה הדלת נפתחת לעולם הרחב. רק אתם יודעים מה טוב בשבילכם, אך אין ספק  ש- 5 העצות האלו יכולות לעזור לכם לנתב את הדרך בחכמה.

תגיות: סטודנטכישלון

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}