תמונה מדייט תמונה מדייט

הייתי בטוחה שהוא עומד לעזוב אותי לטובת מישהי אחרת

הרגשתי שהוא הרבה יותר שווה ממני ושאני לא בליגה שלו. בכל פעם שהוא דיבר עם מישהי אחרת, גם אם הייתה בת דודה שלו, הייתי בטוחה שתיכף הוא עוזב אותי. לא אכלתי ולא ישנתי במהלך כל החודשים שהיינו בקשר. ולמה, בעצם?

לפני כמה שנים הייתי בזוגיות עם בחור שהערצתי. בכל מהלך הקשר שלנו הרגשתי שהוא הרבה יותר ״שווה״ ממני ושאני לא ב״ליגה״ שלו, והוא עושה לי טובה שהוא איתי. בכל פעם שהוא היה מדבר עם מישהי אחרת, כולל בת דודה שלו, הייתי מתמלאת קנאה וחוסר ביטחון ובטוחה שהוא הולך לעזוב אותי לטובתה. היינו בקשר שמונה חודשים ובשמונה חודשים האלה ירדתי 8 ק״ג כי לא היה לי את השקט הנפשי כדי לאכול טוב או לישון טוב. הייתי עסוקה מידי בחרדה והפחד מכך שיעזוב אותי. נראה לי שאחרי שנפרדנו ישנתי בערך שבוע ואכלתי את כל המקרר כדי להשלים את הפער.

אם הייתי יכולה לחזור היום לאותה נקודה בזמן ולדבר עם אותה ענבר, הייתי רוצה להגיד לה שהיא טועה. טועה לא רק בכך שהיא מעריכה אותו כ״הרבה יותר ממנה״ אלא בכך שהיא מעריכה את עצמה כ״הרבה פחות״. הייתי מנערת אותה ואז מחבקת אותה. הייתי מספרת לה כמה איכויות יש לה ואיזה כיף למי שהיא בחרה בו להיות בן הזוג שלה. הייתי מבקשת ממנה בכל בוקר מחדש שתספר לי חמישים דברים טובים לגביה ולא מרפה ממנה עד שהיא הייתה מוצאת חמישים. אבל אני לא יכולה לחזור אחורה בזמן. ענבר הזה, שהייתה בעלת ערך עצמי כל כך נמוך, הצליחה לחבל לעצמה במערכת היחסים הזו עד שהיא הסתיימה.

בעקבות אותו פחד וחרדה שמא הוא יעזוב אותי, הייתי דרוכה תמיד ולא היה כיף איתי. כל יומיים או שלושה הייתי מנהלת עם אותו בחור שיחות עמוקות וכבדות על ״יחסינו לאן״ ודורשת ממנו שיוכיח את אהבתו אליי ויבטיח לי שלא יעזוב אותי ושישבע שהבחורה שדיבר איתה היא לא איום עלי. בשלב מסוים באמת לא היה כיף ביננו בקשר ולאט לאט הוא הלך ודעך עד שלא הייתה ברירה אלא לסיים אותו. בדיעבד, הבחור הזה לא התאים לי והקשר ביננו לא נועד להמשיך. אני לא מתחרטת על מה שהיה. אבל חוסר הביטחון וההערכה העצמית שלי הובילו לכך שכל שמונת החודשים שהיינו ביחד, היו חודשים מאוד קשים ומותחים עבורי.

בפרשת השבוע, פרשת בלק, בלק מלך מואב מתגלה כמלך חסר ביטחון והערכה עצמית, קצת כמו אותה ענבר שהייתי בקשר עם אותו בחור. בלק עוקב אחרי מסעות הכיבוש והניצחון של עם ישראל במדבר וחושש שעוד מעט יגיע תורו והוא יפול קורבן למלחמה של עם ישראל בו ובעמו. בלק ״שוכר״ את שירותיו של הנביא בלעם כדי לקלל את עם ישראל וכך לגרום להם למפלה. האם הוא הצליח? עוד מעט נראה.

הבעייה של בלק, כמו הבעייה שהייתה גם לי (ולפעמים אני ״נופלת״ אליה גם היום), היא בעייה של פרשנויות והסקות מסקנות שליליות. כדי להבין את זה יותר לעומק, אשתמש במודל של הפסיכולוג אדלר: מודל אפר״ת.

א-ארוע

פ- פרשנות

ר- רגש

ת- תגובה

האירוע: עם ישראל הוא עם חזק והם מנצח במלחמות מול אויביו.

הפרשנות של בלק: אני הבא בתור, הם הולכים להשמיד אותי ואת העם שלי.

הרגש: נחיתות. פחד.

התגובה:  לרוץ לחפש דרכים להשמיד את עם ישראל.

בשל תגובתו של בלק שפעל מרגשי נחיתות וחוסר ביטחון, אכן הגיעה מפלתו, כי הוא כמובן נכשל במשימה שלו לקלל ולהשמיד את עם ישראל.

האם היה אפשר אחרת?

על פי המודל הזה, האירוע הוא החלק האובייקטיבי בסיפור ולרוב לא ניתן לשנות אותו. מה שכן ניתן ולפעמים אף רצוי לשנות זה את כל הסעיפים הבאים. אז בואו ננסה לעשות זאת בדוגמא שלנו: מה היא קורה אם במקום לפרש את עם חוזקו של עם ישראל כאיום, בלק היה בוחר דווקא לכרות איתם ברית?

אכן, אנחנו לא יכולים לשנות את האירועים בהם נתקל בחיינו. אין לנו שליטה על מה שקורה ויקרה. אבל כל הדרך לשם, יש בחירה רחבה בידינו ואנחנו אלה שזוכים להחליט מה לפרש, איך נרגיש בעקבות זאת, ומה תהיה התגובה שלנו. וכן, זה לגמרי עושה את ההבדל.

במקרה שלי, באותה מערכת יחסים מאתגרת, הפרשנות התמידית שלי הייתה שהבחור לא באמת נמצא בקשר איתי בגלל מי שאני ובזכות האיכויות שלי, אלא שזו איזו טעות שהוא בכל רגע עלול ״להתעורר״ ממנה, לגלות אותה ולעזוב אותי. כתוצאה מכך, הרגש שלי היה פחד, חרדה, חוסר ביטחון ונחיתות, והתגובה שלי הייתה לדרוש ממנו כל הזמן להבטיח לי הבטחות ולתת לי ביטחון בקשר. בסופו של דבר זה הוביל לסיום הקשר וגם לחוסר הנאה ושמחה בתוכו. היום, כשאני מסתכלת על המקרה הזה מנקודת מבט מפוקחת ובוגרת יותר, אני יכולה לשנות את הפרשנות. הבחור הזה בחר להיות בקשר איתי בגלל מי שאני ובגלל שמצאתי חן בעיניו. עם זאת, היו לו המון-המון ידידות שהוא היה מרבה לדבר איתן ולי זה לא נתן שקט וביטחון בקשר. ככל הנראה, התוצאה הסופית הייתה נשארת אותה תוצאה: הקשר היה מסתיים, אבל יכול להיות שעם התבוננות שונה על המציאות, אני הייתי מרגישה הרבה יותר בטחון עצמי ושלווה, ובוחרת לסיים את הקשר הרבה לפני הזמן שהוא הסתיים.

לסיום, כמה מילים לענבר של לפני שמונה שנים:

את מדהימה וראויה לאהבה. תהיה לך עוד אהבה גדולה והוא יהיה איתך בזכות כל מי ומה שאת. תתרחקי מבחורים שמחפשים להעלות את הביטחון העצמי שלהם דרך תחזוקה של קשרים עם המון המון בחורות שהן לא את. וגם... אל תהיי בלק. את הרבה-הרבה מעבר לזה!

תגיות: פרשת בלקענבר כספי

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}