מה יהיה? קרדיט: שאוטרסטוק, Andrii Iemelianenko מה יהיה? קרדיט: שאוטרסטוק, Andrii Iemelianenko

"מה יהיה במדינה? מה עם יוקר המחיה? ומה יהיה עם הגן של הגדול, ועם הבלגן בבית?"

כבר כמה ימים שאני שאני מרגישה שהכל סוגר עליי. החושך יורד, הערב מגיע, וכל המחשבות המטרידות שלי צפות ועולות בתוך מוחי, לא נותנות לי מנוחה. מה עושים עם עומס הדאגות הזה?

כבר כמה ימים שאני שאני מרגישה שהכל סוגר עליי. החושך יורד, הערב מגיע וכל המחשבות המטרידות שלי צפות ועולות בתוך מוחי, לא נותנות לי מנוחה. ״מה יהיה עם המצב במדינה? מה יהיה עם יוקר המחייה? חייבים למצוא בית עם ממ״ד ולעבור אליו בהקדם… מה יהיה עם הגן של הגדול? אני כבר מוכנה לרשום את הקטנה לגן? ומה עם הבלאגן בבית? רגע.. כמעט נגמר היום ואפילו לא שאלתי את בעלי איך היה היום שלו וגם יש לי איזה 70 הודעות וואטסאפ שלא הספקתי לפתוח ולענות… ענבר, את בסוף תישארי בלי חברים.״ וזה רק חלק קטן מהרעש שמתחולל לי בראש ובלב רגע לפני השינה.

לפעמים אני נזכרת בחבר מהצבא ששיתפתי אותו באותה תקופה בהרבה דברים שמעמיסים עליי ולא מסתדרים לי בחיי. אני זוכרת שאמרתי לו: ״זה יותר מדי. הכל סוגר עליי!״ (זה מצחיק אותי היום. מה כל כך סגר עליי אז בתור רווקה שגרה בבית הוריה ויש לה אחלה תפקיד בצבא וחיים בסך הכל טובים?)  ואני זוכרת שהוא ענה לי: ״לפעמים יש לנו נטייה ׳לערום׳ את כל הבעיות שלנו אחת על השנייה ולהוסיף עליהן עוד ועוד בעיות ואז אנחנו פשוט גומרים לעצמנו את הכוחות להתמודד כי אי אפשר להתמודד עם הכל ביחד. תנסי להסתכל על כל בעיה בנפרד, ותנסי גם לראות איזו נקודה אחת של אור בכל המצב…״. זו הייתה עצה ממש יפה ואני זוכרת שיישמתי אותה והיא עזרה לי (ואני עדיין לא נזכרת מה כל כך העמיס עליי באותה תקופה).

העצה המקסימה של החבר מהצבא מזכירה לי גם את אחד מלימודיו של רבי נחמן מברסלב שנקרא 'הנקודה הטובה'. רבי נחמן נתן את העצה הזו בדיוק למצבים האלה שהכל מרגיש בהם יותר מדי. הוא ביקש לחפש איזו נקודה אחת טובה בעצמנו, במציאות. רק נקודה אחת. אחר כך, אם אפשר, אולי תנסו למצוא עוד איזו נקודה אחת.  ואולי עוד אחת ועוד אחת. וככה לאט לאט האור הפנימי יתגבר ויהיה ניתן לשלוח אותו כלפי חוץ, כמו פנס לתוך חדר חשוך. ככה אולי נגלה שהמצב הרבה יותר חיובי ממה שנראה לנו.

״אוקיי. תחשבי, ענבר. נקודה אחת טובה. מהי?״ שאלתי את עצמי איזה ערב בזמן שהמחשבות שלי משתוללות בתוך נפשי המוטרדת. ״אממ... יש בי אמונה ותקווה חזקה שהכל הולך להסתדר. אני לא יודעת מתי ואני לא בדיוק יודעת איך אבל אני מאמינה ויודעת, הכל יסתדר״. עניתי לעצמי. ״יופי! אמונה ותקווה אלו משאבים חזקים לצלוח איתם אתגרים ומשברים! ומה עוד?״ דרבנתי את עצמי. ״יש לי בן זוג מדהים שתומך בי ומאפשר לי להגשים חלומות ואנחנו נצלח את התקופה הזו ביחד״. זה מאוד חיזק אותי ושימח אותי. ככה המשכתי למנות בראשי עוד נקודה טובה ועוד נקודה טובה, נקודה אחת לטובת עצמי, נקודה אחת לטובת המציאות, עד שנדלק לו איזה אור פנימי.

זה לא פעל כמו קסם. זה לא העלים את כל הבעיות שלי או את כל מה שמטריד אותי. אבל באותו הרגע הצלחתי לנשום קצת ולהתעודד. אפשרתי לעצמי לראות תמונה רחבה יותר של המציאות שהיא לא רק האתגר והקושי הרגעי, היא מכלול של טוב ושל מה שעתיד בהמשך להתגלות כטוב. בתור בחורה חסרת סבלנות רציתי כבר לראות איך הבעיות שלי נפתרות ולקבל על מגש של כסף את כל התשובות לכל הדילמות שלי, או לפחות שמישהו יתן לו איזו הבטחה שזה תיכף יקרה. וזה לא קרה… אז נזכרתי בעוד עיקרון מתורתו של רבי נחמן - התפילה.

רבי נחמן אמר שניתן להשיג כל דבר בחיינו (בהנחה והוא נכון וטוב לנו ולסובבים) על ידי תפילה. הוא אמר שכל דבר שטרם השגנו, או שלא התפללנו עליו מספיק או שלא התפללנו עליו בכלל. בתור רווקה שחיפשה זוגיות, הלימוד הזה קצת עיצבן אותי כי הרגשתי שהתפללתי הרבה הרבה מעבר למה שהייתי צריכה להתפלל. אבל המשכתי והמשכתי ודבקתי בתפילה שלי ובלדמיין איך כל חלומותיי מתגשמים וזה קרה, הכרתי את האחד שלי, זכיתי להתחתן ולהקים בית שמח ומלא בחוויות ואתגרים. תפילותיי נענו ואפילו מעבר לזה.

ככל שספרתי עוד ועוד נקודות טובות והתעודדתי, החלטתי שזה הזמן לבחור לספר לעצמי את הסיפור הכי טוב שאני יכולה לספר לעצמי. אז סיפרתי לעצמי שכל האתגרים שאנחנו עוברים כרגע, נועדו כדי לבנות לנו בית עוד יותר חזק, עוד יותר טוב, שיש בו עוד יותר שפע וברכה. וכרגע? כרגע מה שצריך, זה לנשום עמוק, להחזיק חזק, לעשות את הטוב ביותר שלנו כדי לצלוח את האתגרים האלה, ולא להפסיק להתפלל.

שנזכה שתפילותינו ייענו על הצד הטוב ביותר, כל חלומותינו ורצונותינו יתגשמו, והעולם שלנו יהיה כולו נקודה גדולה מוארת.

תגיות: רבי נחמןרבי נחמן מברסלבענבר כספי

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}