מיגרנה מיגרנה

אחרי ה-7.10 חזרתי לסבול ממיגרנות בגלל נעילת לסת. הפעם, ידעתי מה לעשות

פתאום שמתי לב שלא מעט פעמים במהלך היום אני נועלת את הלסת. זה קרה, התברר לי, בכל פעם כשניסיתי לקחת שליטה על מה שאין לי עליו שליטה

לפני כמה שנים אבא שלי סבל ממיגרנות וכאבי ראש חזקים. אחרי סבב בדיקות אצל רופאים התגלה לו שהוא נועל את הלסת וחורק שיניים בלילה. הוא קיבל כמה תרגילים להרפיית הגוף והנפש במהלך היום ותרגל אותם עד שלאט-לאט המצב השתפר. באופן מפתיע, או שלא, תקופה מסוימת מכן גם אני סבלתי מאותם תסמינים. נזכרתי שכשהייתי מאמנת כושר ומלווה נשים בתהליכי חיטוב והרזיה, היינו מנהלות ביחד יומן אכילה ופעילות גופנית. בתחילת התהליך אף פעם לא ביקשתי מהן לשנות שום דבר מיוחד באורך החיים שלהן, רק לתעד. ביקשתי שיכתבו מה הן אוכלות בכל שלב במהלך היום, מתי הן ביצעו פעילות גופנית, ואיך הן הרגישו לגבי עצמן בסוף אותו יום.

מבלי שאותן נשים עוד נדרשו לבצע איזשהו שינוי, רק התיעוד וההתבוננות האלו על אורח-החיים שהן מנהלות, גרמה להן לעשות שינוי. אני זוכרת שאחרי שבוע מאז שקיבלו את המשימה, הן היו חוזרות אליי עם יומן מפורט וכתוב, כשהיום הראשון והשני היו נראים שונים לגמרי מהימים שהגיעו לאחר מכן. ״פתאום שמתי לב״, הן היו משתפות אותי, ״שאני אוכלת לארוחת בוקר עוגיות ואני נשארת רעבה ועם בטן כואבת. אז ניסיתי בבקרים הבאים לאכול משהו מזין יותר״. ואז משתפות: ״ושמתי לב שהבטחתי לעצמי שאתאמן פעמיים השבוע אבל היה כבר יום שלישי ועדיין לא ביצעתי אפילו אימון אחד אז מיד נרשמתי לשני אימונים״. עצם התיעוד והמעקב אחרי ההתנהלות שלהן עצמן גרם להן לבצע שינוי.

באותו האופן, החלטתי לנהל מול עצמי ״יומן נעילת לסת״. זה נשמע מצחיק אבל זה עזר לי והעביר לי לחלוטין את המיגרנות וכאבי הראש שנבעו מפעולה לא מודעת שאני עושה בלילה שבהמשך גיליתי עד כמה היא נובעת ממתח ומחשבות טורדניות. במשך שבוע שלם החלטתי להיות במודעות ולשים לב בכל פעם במהלך היום שאני עוצרת מדי פעם לנשום עמוק ולהרפות את הלסת שלי. פתאום שמתי לב שלא מעט פעמים במהלך היום אני נועלת את הלסת וזה קורה כשאני מתחילה לחשוב איזו מחשבה מטרידה. לאט-לאט, בעקבות מעקב שלי אחרי עצמי, שמתי לב שלכל המחשבות המטרידות הללו היה את אותו האופי: כולן התמקדו במה שלא בשליטתי ולא הפסקתי לחשוב איך בכל זאת אוכל לקחת שליטה על המצב ולפתור אותו. בכל פעם כשניסיתי לקחת שליטה על מה שאין לי עליו שליטה, נעלתי את הלסת שלי.

נזכרתי בכלי היהודי שדיבר עליו רבות רבי נחמן מברסלב - התבוננות. זהו אחד הכלים שרבי נחמן דיבר עליו כמה שעוזר לבן אדם ליישב את דעתו ולתת רפואה ושלווה לנפשו. בחרתי לעבוד עם עצמי כמו שעבדתי עם המתאמנות שלי בעבר. במשך שבוע שלם, החלטתי לא לעשות שום שינוי דרסטי, רק - להתבונן. התבוננתי על ההתנהלות שלי, התבוננתי על האופן בו אני נושמת, התבוננתי על המחשבות שלי ועל הרגשות שעולים בעקבותיהם, התבוננתי איך הגוף שלי מגיב לכל מחשבה ולכל רגש. גיליתי המון דברים על עצמי ומבלי לשים לב התחלתי לנשום נשימות יותר עמוקות ואיכותיות במהלך היום ולהרפות יותר את הלסת. התחלתי להניח למחשבות הטורדניות כשהן מגיעות ולהגיד להן: ״שמעתי אתכן. אטפל בכן מאוחר יותר״. ובהשראת כלי נוסף שלמדתי מרבי נחמן, התבודדות, טיפלתי במחשבות הטורדניות שלי בכך שבכל יום קבעתי לעצמי כמה דקות שבהן אני עושה שיחה עם עצמי או עם הבורא על מה שמטריד אותי, בודקת מה בידיי לעשות כדי לפתור את המצב, ומתפללת על מה שלא בידיי כדי שהכל יסתדר.

לאחר שלושה שבועות של התבוננות, התבודדות ומודעות להתנהלות המחשבתית והגופנית שלי, הפסקתי לנעול את הלסת ולחרוק שיניים בלילה והמיגרנות נעלמו לחלוטין.

 

עוד חוזר הניגון

לאחרונה, מאז ה-7.10 , כנראה שחזרתי לעשות את זה שוב. אני מתעוררת לפעמים בבוקר עם כאבי ראש חזקים ומדי פעם בעלי מעיר אותי בלילה כי הוא שומע אותי חורקת שיניים. היום אני יודעת מה עליי לעשות כדי להתמודד עם זה ואני חוזרת שוב ליומן ההתבוננות שלי כדי להזכיר לעצמי לנשום, להרפות ממה שלא בידיי, לקחת אחריות על מה שכן, ולשחרר את הלסת שלי יותר, כי לנעול אותה כנראה לא יפתור את כל בעיות וכאבי העולם.

לסיום, כמי שהייתה מאמנת כושר ופילאטיס במשך כמעט 14 שנה, הנה טיפ קטן וחשוב ממני על יציבה ונשימה נכונה, שיעזרו לנו להרפות מתח נפשי ולהפסיק לסבול מכאבי ראש (או לנעול לסת בלילה):

  • השתדלו במהלך היום לשבת וללכת זקוף ולפתוח את בית החזה כך שמפתח הלב שלכם מביט קדימה ומעט למעלה (שימו לב שאתם לא סוגרים את בית החזה ומקמרים את הגב העליון לעיתים קרובות כי זה מקשה על הריאות להתמלא באוויר וכך אנחנו נשארים מתוחים וחסרי אנרגיה).
  • בנוסף, נסו לפחות פעם או פעמיים ביום לקחת נשימה עמוקה, כזו שממש מחדשת את כל האוויר בריאות: הרפו את הכתפיים (ואל תתנו להן להתרומם בזמן הנשימה), קחו שאיפה עמוקה דרך האף ונסו לנפח את הבטן כמו בלון בו-זמנית. לאחר מכן רוקנו את האוויר כולו דרך האף או הפה ואפשרו לבטן שלכם להתרוקן לחלוטין (כמו בלון שיוצא ממנו האוויר).

כמה נשימות כאלה במהלך בהחלט יעזרו לכולנו להסתובב בעולמנו המאתגר עם קצת יותר שלווה ואורך-רוח וקצת פחות מתח ונעילת-לסתות.

תגיות: השביעי באוקטוברכאב ראש

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}