הכוח שלכם מוגבל? תתמקדו במה שאתם הכי טובים בו

למרות שלכולנו יש פוטנציאל לעשות הכל, אנו עסוקים רוב היום במה שאנחנו לא מסוגלים ושקשה לנו. למה, במקום זה, לא להשקיע את הזמן במה שאנחנו כן מוכשרים וטובים בו, שיקדם אותנו לממש את השליחות שלנו?

 

אמרו נא, מה אתם? סבלניים או חסרי סבלנות? פסיביים או אקטיביים? עדינים או אגרסיביים? מיוחדים או "כמו כולם"? אמיצים או פחדנים? רגישים לזולת או אגואיסטיים?

אני רוצה לגלות לכם סוד: אתם הכול. אתם אינסוף.

אם תתבוננו, תוכלו לראות, שכל התכונות קיימות בכם כפוטנציאל. יש אנשים שמוציאים מכּם סבלנות, ויש כאלה שמוציאים מכם חוסר סבלנות – אז מה אתם? 

השמחה והעצב משמשים בכם בערבוביה, אז מה אתם? שמחים או לא? 

התשובה היא שיש בכם אינסוף כשרונות. יהיה זה אכזרי לכנות אתכם ב"שם" או בכינוי, כמו שמנים, רזים, גבוהים, נמוכים, כהי-עור או כל כינוי אחר. אם מתבוננים על כינויים בעיניים נכונות, מבינים שהם סוג של רצח אופי. כשמישהו מכניס אתכם לתבנית, הוא לא מאפשר לכם להיות כל מה שאתם. אתם פוטנציאל לאינסוף יכולות, כישורים, רגשות, הבחנות, חידושים. אתם הכול, בני-אדם. אתם לא רק היפּראקטיביים או רק "בעיות קשב וריכוז". אתם מתרכזים במה שמעניין אתכם ולא מתרכזים בדברים אחרים. אתם רגישים בתחומים מסוימים ואדישים לאחרים. אתם הכול. אתם לא הומניים או רֵאליים, אתם גם וגם. יש בכם כל-כך הרבה ניגודים, כל-כך הרבה היבטים, שלא באמת ניתן להגדיר תחום או כשרון אחד שבּוֹ אתם מוכשרים.

גם המקצוע שלכם איננו אתם. אתם לא "כדורגלנים" או "שופטים" בבית המשפט העליון. אתם לא "עורכי-דין" ולא "מזכירות". אתם גם כל אלה, וגם עוד הרבה דברים אחרים. מה שכתוב עליכם בהורוסקופ הוא נכון ולא נכון באותה מידה.

אלא, שאף על פי שאתם אינכם מוגבלים, המציאות, בדרך כלל, כן מוגבלת. הזמן מוגבל, כוחות הנפש מוגבלים. לכן, חשובה ההתמקדות, ויש משמעות גדולה לכך שלא תפזרו את כוחות הנפש שלכם לכל עֵבר. חשוב להשקיע אנרגיות במקום הנכון, או לכל הפחות, להפסיק לבזבז אותן בכל מה שלא מקדם אתכם לשליחות שלכם.

עד לפני עשר שנים העברתי סדנאות בנושא שירות לקוחות, והפסקתי, למרות שהסדנאות היו מוצלחות מאוד. מדוע? כי זו לא השליחות שלי בעולם. 

כשֶׁמַים הזורמים בטבע בתוך ערוץ נהר אחד, ממוקדים באותו מקום ולאותה מטרה, הם מקבלים כוח אדיר. אם נפצל את הנחל לעשרה ערוצים, ללא ספק יאבד הנהר מעוצמתו.

 

אז איך מתמקדים?

למרות מה שנראה לנו, כולנו עסוקים רוב היום במה שאנחנו לא מסוגלים. במה שקשה לנו. על פי מחקרים, רוב האנשים משקיעים 90% מהאנרגיות הפנימיות שלהם בלהשתפר במה שקשה להם. הם מרחמים על עצמם ומנציחים את הבעיות.

"אולי תעשה יותר טוב את מה שאתה עושה הכי טוב?", אני פונה לבחור שעסוק במה הוא "לא", במקום במה הוא "כן".

"אז תהיה אתה", אני מטיח שוב ושוב במתאמנים, "ותפסיק לפחד מה יגידו. הרי לא משנה מה תעשה, תמיד יהיו שיאמרו לך כל הכבוד וכאלה שיעקמו פרצוף".

אבל רגע, אם אני נכשל בדבר מסוים, אז אולי דווקא שם אני צריך להתאמץ? אולי כן צריך להתאמץ לשפּר גם את מה שאנחנו לא טובים בו?

יש כאלה הסוברים שכך נכון, אך אני לא מסכים עם הגישה הזו. עדיף שתעשו טוב יותר את מה שאתם בין כה עושים הכי טוב, מאשר תשקיעו אנרגיה במה שאתם לא טובים בו. 

ישנו זרם בפסיכולוגיה החיובית שניסח זאת במשפט מוצלח: 

Do better what you do best

אנשים רבים לא משקיעים את מִרצם בשליחות האמיתית שלהם, בה הם טובים ומוכשרים באופן מיוחד, כי הם עסוקים בלנסות להשתפּר בתחום שהם לא טובים בו. חבל על זמנכם!

עולם האינטרנט בכלל, ועולם המדיה החברתית בפרט, הם דוגמאות טובות: אני מכיר מטפּלים, בעלי עסקים וכדומה, מוכשרים מאוד בתחום עיסוקם, אלא, שבדור המסַכִים, מי שלא יודע לשווק את עצמו ברשתות החברתיות, מי שלא דואג להקים אתר אינטרנט ולתחזק אותו, נותר הרחק מאחור. כך לפחות לפי התחושה שנותנים לו כולם. הוא שובר שיניים, ידיים ורגליים כדי לפרסם תמונה אחת - בזמן שיא של שלוש שעות. האַמינו לי, גם אם ילמד, יעבור קורסים וישתלם, ברוב המקרים ידע להתנהל באופן בסיסי ביותר מול מערכת שמדברת איתו סינית. 

כמה נפלא שיש אנשים אחרים שמבינים, ויכולים לפרסם שם עבורו בקלי קלות. 

עו"ד יניב זייד, "ד"ר שכנוע", כך הוא מכנה את עצמו, מספר לשומעיו, שאת המצגת שהציג בפניהם הכין עבורו מומחה. האם לא יכול היה להשקיע בעצמו? ודאי שכּן, אך התוצאה תהיה בינונית. "בזמן שמומחה הכין לי את המצגת", הסביר, "כתבתי עוד כמה פרקים בספר הבא שלי".

במילים אחרות, דוד המלך אומר "סור מרע - ועשה טוב". אם אתם רוצים להצליח בכל תחומי החיים, אין לכם ברירה אלא להתמקד במה שאתם טובים, בד בבד עם וויתור על מה שלא קיבלתם. 

תגיות: הצלחהמימוש עצמיאושרשליחותייעודכישרוןפוטנציאל

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}