גם ברבי עושה טעויות: מה הייתה השגיאה שלה ביחס לקן?
בעולם של ברבילנד הגברים מהלכים חסרי תוחלת ברחובות, ולברבי אין שום עניין בחברתו של קן או כבוד כלפיו. מה הן שתי התגובות האנושיות הנפוצות לסוג כזה של יחס, ולמה כבוד לזולת הוא גם האינטרס שלנו?
- רועי דר
-
אא
"ברבילנד", העולם של ברבי בסרט הנושא שם זה, מציג סאטירה על העולם האמיתי. במציאות, גברים רדו בעולם ודיכאו נשים במשך דורות רבים, עד כדי כך, שגם היום נשים נאבקות על שוויון זכויות כדי לתקן את המעוות. בסרט, לעומת זאת, אנחנו נתקלים במקום בדיוני שמנוהל ביד חזקה של נשים, והגברים מהלכים חסרי תוחלת ברחובות, כאשר כל תכלית חייהם היא לרצות את נשותיהם. כשם שלכל הנשים בעולם סטריאוטיפי זה קוראים "ברבי", כך שמם של כל הגברים הוא "קן", והדמות הראשית שמייצגת אותם בסרט היא "קן" הבלונדיני שמבלה את רוב ימיו בלהתבטל עם גלשן על חוף הים ולערוג לאהבתה של הברבית הטיפוסית, כוכבת הסרט. אולם, לדאבון ליבו, ברבי לא מעוניינת בחברתו כלל. הוא מחזר אחריה בחוסר ביטחון ומאוכזב בכל פעם מחדש מכך, שלא רק שהיא איננה שותפה לאהבתו, למעשה היא לא רואה בו שום ערך. הוא אוויר מבחינתה.
קן מסכים עם מעמדו, להיות שווה כקליפת שום, עד לרגע המכונן שבו הוא יוצא עם ברבי לעולם האמיתי וחוזה במציאות שבה לגברים יש יותר כוח. כשהוא חוזר לברבילנד, הוא כבר לא מוכן להשלים עם מעמדו השפל. כבודו הפגוע מוביל אותו לעשות מהפכה - להשתלט על אחוזתה של ברבי ולהפוך את הגברים לשליטים בברבילנד. כשברבי חוזרת, לאחר מאבק ממושך בין הנשים לגברים, הנשים מחזירות אליהן את כוחן. אולם, לא הכל שב לקדמותו. ברבי אינה אותה ברבי, והיחס שלה לקן השתנה. היא מתחרטת על האופן שבו התייחסה כלפיו, וכעת, לנוכח הפצרות האהבה התלותיות שלו אליה, היא מנסה לשכנע אותו להכיר קודם כל בערך של עצמו, בלי קשר לאהבתו אליה. היא מכירה בכך שיש לו ערך, יש לו ייחוד, והיא מבינה שהוא צריך עזרה כדי למצוא אותו, שהוא לא יכול לתלות את משמעות הקיום שלו באהבתו אליה בלבד. ואכן, קן מעריך את השינוי בגישתה למרות שהיא לא נענית אליו באופן רומנטי.
הסרט ממחיש באופן מדויק למדי את החשיבות של כבוד. בארמית, המילה כבוד מתורגמת כ"יקרא", כלומר "יוקרה". בעברית, המילה כבוד באה מאותו שורש של המילה כובד, כפי שהמילה "שקל" באה מהמילה "משקל". הכוונה היא, שעל מנת לכבד בן אדם, צריך שיהיה לו משקל בעינינו. צריך שיהיה יקר ערך עבורנו, ושנאמין שיש חשיבות לו ולרגשותיו. לפי החוכמה היהודית, לכל אדם יש כישרון מסוים שרק הוא יכול להגשים. במסכת אבות נאמר "אל תהי בז לכל אדם… שאין לך אדם שאין לו שעה". אפילו קן, שהוצג בתחילת הסרט כחדל אישים לחלוטין, הוכיח שיש לו יכולות - עובדה שהיה לו מספיק כישרון כדי לעשות מהפכה בברבילנד. תארו לעצמכם איזו תועלת הוא היה יכול להביא אם היו מאמינים בו ועוזרים לו מההתחלה למצוא את כישרונותיו.
כאשר אנחנו מזלזלים באנשים, אנחנו גורמים להם לחוות תסכול, מרמור ותחושת כישלון. יש בעיקר שני תרחישים לתגובה של אדם שחווה יחס שכזה. בתרחיש הראשון הוא יאבד את האמונה בעצמו, ובאמת יהיה לעול ומשא שאחרים סוחבים, וזה האופן שבו קן השפיע על ברבי בתחילת הסרט. התרחיש השני, הגרוע יותר, הוא שמרוב תסכול יתגבר באותו אדם הרצון להשתמש בכישרונותיו וכוחותיו לרעה, כנקמה, וזה האופן שבו קן פועל בחצי השני של הסרט. כשמבינים זאת, ניתן להבין יותר טוב מאמר נוסף ממסכת אבות: "איזהו מכובד? המכבד את הבריות". אם נאמין באנשים, הם יאמינו בנו בחזרה. אם הם ידעו שאנחנו באמת מכבדים אותם, גם הם יכבדו אותנו.
הדרגה הגבוהה ביותר של כבוד היא אהבה. לא בהכרח אהבה זוגית, אך אהבה שמתבטאת בדאגה ואכפתיות, וברצון לתמוך באדם אחר בכל כוחנו כדי שיעמוד בעצמו וימצא את הייחוד והביטוי העצמי שלו בעולם. ניתן לפרש כך מאמר נוסף ממסכת אבות – "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך". לכבד את החבר כמו את עצמנו? שנדאג לו, נחשוב עליו ונחזק אותו בדיוק כמו שאנחנו נוהגים כלפי עצמנו? זאת משימה לא פשוטה. לא ברור אם ברבי בסרט הגיעה למדרגה שכזאת, אך בהחלט אפשר לתת לה כבוד על כך שתיקנה את הטעות שעשתה בתחילה, ובסופו של דבר נתנה כבוד גם לקן.