לא מצליחים לצאת מהדיכאון? עשו לעצמכם טובה, צאו מהפייסבוק

בימים אלו הגלישה ברשתות החברתיות, מהווה חלק בלתי נפרד מחיינו. במחקר חדש שנערך על פייסבוק, התגלה שדי בגלישה של רבע שעה בלבד, כדי לגרום לירידה בתחושת הערך העצמי ולדיכאון. עשו לעצמכם טובה, צאו משם

מחקר ישראלי חדש גילה, שדי בגלישה של רבע שעה בפייסבוק, על מנת להגדיל את הסיכוי שלנו לסבול מדיכאון.

המחקר, אשר פורסם בכתב העת הבינלאומי היוקרתי Personality and Individual Differences, פרסם את תוצאותיו לציבור, והתריע בפני השפעה נפשית קשה, כמו דיכאון וירידה בתחושת הערך העצמי. הסיבה, טוענים החוקרים: פייסבוק מנמיכה את תפיסת הערך העצמי בקרב הגולשים.

במחקר, שנעשה על ידי ד"ר יצחק אלפסי, פסיכולוג חברתי מהחוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית הדסה ירושלים, השתתפו כ-80 נבדקים בגילאי 19-35, שמשתמשים בפייסבוק באופן יומיומי. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות - אחת  התבקשה לגלוש במשך כ-15 דקות ב"פיד" של חשבון הפייסבוק שלהם, בעוד הקבוצה השניה התבקשה לגלוש במשך 15 דקות בעמוד של "נשיונל ג'אוגרפיק", בו לא נתקלו במכריהם. לאחר תום זמן הגלישה, התבקשו הנבדקים למלא שאלון שבחן את תחושותיהם.

תוצאות המחקר קבעו חד משמעית: קבוצת הנבחנים הראשונה, אשר גלשה בחשבון הפייסבוק האישי שלה, העידה על ירידה משמעותית בתחושת הערך העצמי והחלו אצלה תסמיני דיכאון. היא נטתה להסכים עם קביעות, כגון: "אני מרגיש שאין לי הרבה במה להתגאות", "אני נוטה להרגיש שאני כישלון", והביעה חוסר תקווה, ייאוש ואכזבה מעצמה. הקבוצה השניה, לעומתה, לא חוותה תחושות אלו.

ד"ר אלפסי מסכם: "ממצאי המחקר מעידים על כך, שלחשיפה לרשתות חברתיות עלולה להיות השפעה שלילית מבחינה פסיכולוגית. האפקט המצטבר של הפגיעה בתחושת הערך העצמי וברווחה הנפשית, עשוי להיות משמעותי".

בנוסף למחקרו של ד"ר אלפסי, התפרסם מאמר נוסף בכתב העת הרפואי היוקרתי Pediatrics, שם הזהירו אף הם:  "חשוב שהורים ורופאי ילדים יהיו מודעים ויבינו את אופי אתרי המדיה החברתית, שלא כולם בריאות וטובים לילדים ובני נוער".

לא רבים יודעים, אבל אף ה-DSM, ספר האבחנות הפסיכיאטרי של איגוד הפסיכיאטריה האמריקאי (שנחשב כיום כ"תנ"ך" של האבחון הפסיכיאטרי העולמי), הקדיש פרק שלם על "דיכאון הנגרם ממדיה חברתית".

ב-2017 העלה דיוויד גינסברג, מנהל המחקר של פייסבוק, פוסט רשמי בעמוד החברה, בו הודה כי אכן יש השפעות שליליות לשימוש ברשת החברתית, ואין בכוונתו לפסול או להמעיט בערך הקביעה הזו. המחקרים אליהם התייחס נערכו במספר אוניברסיטאות אמריקאיות, ולפיהם משתמשים המרבים לצרוך תוכן ברשת החברתית, עשויים לחוש סטרס, בדידות ודיכאון.

אז אם עדיין לא יצאתם מה"פיד", עשו זאת. ואם אין לכם אפשרות, או קשה לכם מידי, לפחות דעו שזה מזיק, ונסו לצמצם את הצריכה למינימום.

תגיות: פייסבוקדיכאוןחרדה

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}