צילום: מירה גרוס צילום: מירה גרוס

עם בפוסט טראומה: "מסתובב כאן דור שלם חרדתי"

בעבר אובחנה פוסט טראומה רק בקרב אנשים שחוו טראומה באופן ישיר. כיום מבינים שהטראומה עשויה להישאר גם במעגל הקרוב, שבכלל לא היה בזירת האירוע. איך נזהה אנשים שזקוקים לעזרה?

חרדות, דיכאון, הפרעות שינה או פלאשבקים, אם אתם חווים מאז המלחמה רגשות כגון אלו, דעו שאתם לא לבד. ברוב המקרים התופעות יעברו עם הזמן מעצמם, אבל ייתכן גם שלא. 
כארבעה חודשים אל תוך הלחימה,  מחקר שנעשה בחודש דצמבר בעקבות אירועי "השבת השחורה", מגלה כי 34% מכלל הנשאלים, כולל אנשים שלא היו במעגל הקרוב של יישובי העוטף או נפגעי הנובה, גילו תסמינים של פוסט טראומה. בקרב מי שהיו שם או שאיבדו אדם קרוב קפצו התסמינים ל-50%.

את המחקר ערך ד"ר דניאל פיינגולד, ראש התוכנית לתואר שני בפסיכולוגיה שיקומית במכללת "אחוה", יחד עם פרופ’ דנה צור ביתן מאוניברסיטת חיפה ומהמרכז לבריאות הנפש “שלוותה” ופרופ’ יובל נריה מאוניברסיטת קולומביה. השתתפו בו 420 ישראלים.

"אלו נתונים שאנחנו מכירים", אומרת איילה ראלי, מנכ"לית עמותת "איכות בשיקום" העוסקת בטיפול רגשי עבור אוכלוסיות המתמודדות עם מצוקה נפשית. "המלחמה טרפה במובן מסוים את הקלפים. אם בעבר טראומה נחשבה רק עבור מי שחווה את האירוע באופן ישיר, כיום מדובר גם על מי שנמצא במעגל הקרוב, כדוגמת בני המשפחה של הנפגעים או הניצולים במסיבת 'הנובה' שחווים גם הם קושי בלתי רגיל מאז האירועים".

איילה ראלי. צילום: איציק בליצקיאיילה ראלי. צילום: איציק בליצקי

איך מזהים אנשים שסובלים מפוסט טראומה?

"פוסט טראומה יכולה להתבטא בצורה המוכרת בדמות פלאשבקים פולשניים מהאירוע, דרך התנהגות הימנעותית שנועדה לא לחוות טריגרים מהאירוע ועד לחרדה קיומית".

ואם אני מזהה לידי קרוב שסובל, מה אני צריך לעשות?

"טיפול מהיר יכול לחזק את החוסן הנפשי ולעבד את הטראומות השונות. בטיפול כזה מקבל האדם כלים להתמודדות ויודע איך להתנהג כשנהיה אפל וקשה".

עד כמה המלחמה שינתה את ההתמודדות הנפשית בקרב האזרחים?

"אנחנו בעיקר שומעים על משבר אמון גדול ואנשים שמספרים כי 'המערכת בגדה בהם'. הם מספרים שהקרקע נשמטה להם מתחת לרגליים, עד לכדי חוסר ביטחון קיומי. מדברים על הרבה חרדות, קשיים בשינה, בעיות ביחסים בין-אישיים, מצב רוח ירוד וקושי לתפקד. מציאות מורכבת".

איך צריכים לטפל לדעתך בחיילים החוזרים מן הקרבות?

"זה עניין לאומי. מדינת ישראל חייבת להציב את בריאות הנפש בראש סדר העדיפויות הלאומי, בצה"ל כבר מבינים את זה אבל גם הטיפול בקהילה חייב להשתנות ולהתרחב. בעיניי, כמו שהקונספציה הביטחונית קרסה, כך גם הקונספציה ברמה הנפשית חייבת להשתנות, כולל רפורמה אמיתית והגדלת תקציבים שיוקצו למקומות הנכונים.

"כמו שאומרים על מלחמת יום הכיפורים שהיא צלקת וטראומה לאומית, כך סביר להניח שייקח הרבה מאוד שנים לבנות מחדש את האמון ותחושת הביטחון. מסתובב כאן דור שלם חרדתי, דור שנחשף לזוועות בלתי רגילות שהפך למאוד קהה חושים. הסוד יהיה כיצד לעבד את הטראומה, הן ברמה הפרטנית והן כחברה שחיה תחת צל של מלחמה".

 

תגיות: פוסט טראומהגוף ונפש

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}