הנאום של מוחמד דף. קרדיט תמונה: AI הנאום של מוחמד דף. קרדיט תמונה: AI

מוחמד דף בנאום מהבודדים בחייו: "רק מה שאללה רוצה זה מה שיקרה"

האדם היחידי בכל רצועת עזה שגם בחייו התנהל כמו מבוקש והתחבא תמיד היה מוחמד דף. באחת מהפעמים היחידות שהוא התבטא במהלך חייו הוא אמר משפט שמבטא עמוקות את הפער בין הפילוסופיה המוסלמית לזו היהודית

הביטוי המפורסם אומר שלחתול יש תשע נשמות. אמנם לא ברור עד כמה זה נכון מדעית, אבל נראה שמוחמד דף לא היה רחוק מזה בעצמו. לפי חלק מההערכות, ניסיון החיסול של דף בשבת האחרונה היה הניסיון השמיני של מדינת ישראל לחסל את המבוקש. ככל שעובר הזמן הולך ומתבהר שדף אכן חוסל, אך עדיין אין בידינו הוכחה סופית. חמאס מודע לכך שלהודיע רשמית על מותו של האיש שהפך את הארגון להיות מה שהוא היום עלולה להיות פגיעה קשה במורל של הפעילים, אך בזמן שאין בידיו את היכולת להוכיח שדף עדיין חי– נראה שנישאר עוד הרבה זמן עם סימן השאלה הגדול.

אחרי ניסיון החיסול השלישי של מוחמד דף, זה שלא צלח, דווקא לא נשארנו עם סימן שאלה בכלל. היה זה מבצע 'קטיף כלניות', בו צה"ל והשב"כ קיבלו מודיעין על כינוס כל הצמרת הצבאית של חמאס במקום אחד, ובו הוחלט להטיל פצצה על מקום הכינוס. למפרע התברר שגודל הפצצה שהוטלה, שהייתה נושא לדיון בעת תכנון המבצע, הייתה קטנה מידי, ובכירי חמאס ששהו במתחם הצליחו להינצל. מוחמד דף התייחס לניסיונות החיסול בו בנאום טלפוני שנשא בכנס לציון 15 שנים להיווסדה של חמאס, אירוע נדיר מאוד בו דף מתגלה בציבור. ברגעים הייחודיים הללו, מוחמד דף אמר לקהל המאזינים: "אללה רצה להרגיז את היהודים והוא הציל אותי. על כל פנים, אני מאמין שרק מה שאללה רוצה – זה מה שיקרה". בעולם שממנו בא דף, העולם האיסלאמי, יתכן שאין כל חדש באמירה כזו. בתור אדם מאמין בדת שקובעת כי כל מה שמתרחש בעולם הוא 'מכתוב', אין לאדם הפשוט כל דרך לשנות את מה שקורה בעולם. אך ליהדות יש ויכוח תמידי עם האמירה הזו.

לתפיסת ה"מכתוב" האיסלאמית יש השלכות רבות על החיים היומיום של האדם המוסלמי. כל אירוע שמתרחש בחייו מתפרש באופן מיידי כמסר מאללה והביטויים השגורים בפיו הם "אללה מעאק", "אללה יחליק" וכו'. ההחלטות של א-לוהים בעולם המוסלמי נמצאות בכל דבר קטן ולא ניתנות לשינוי ויהי מה. יש לגישה הזו גם יתרון פסיכולוגי; הגישה לפיה הכל מתוכנן יכולה גם להביא הרבה שלווה לאדם מן המניין. כשמצליחים להשלים עם העבודה שכלום לא בידינו, אפשר לקבל הרבה יותר בהבנה בשורות קשות שבאות עלינו. אם הכל אכן מכתוב, אין כ"כ עניין עד כמה מתמאץ האדם הרגיל, כיוון שהתוצאה הייתה כתובה מראש כמו תסריט ידוע, בין אם נפעל נכון ובין אם לאו.

 

מה אתה עושה עם זה שאתה כעסן?

לעומת הגישה הזאת, לגישה היהודית יש אמירה קצת יותר מורכבת להציע בעניין: גישת הבחירה החופשית. בגישה הזו, שהביטוי שמסכם אותה יותר מהכל הוא: "הכל צפוי והרשות נתונה", זה אכן נכון לומר שהבורא של העולם כבר יודע מה יקרה מראשית שנה ועד אחרית שנה. במובן הזה, הפילוסופיה היהודית והמוסלמית דומות. אך הכוח והיכולת שניתנת ליהודי המאמין לשנות את חייו ולהסיט את גורלו היא ייחודית ומתעלה על היכולת זו שמציעה לנו האמונה המוסלמית. בתלמוד מוזכר ש"אין מזל לישראל". זה משפט שעשוי להישמע לא טוב בקריאה ראשונית, אבל הכוונה של המשפט אינה שכל הדברים הרעים קורים לישראל, אלא שישראל הם מחוץ למערכת המזלות שקבועה ועומדת מראש. יש אנשים שבכל יום פותחים את העיתון ומדפדפים היישר אל מדור האסטרולוגיה. שם כתוב שאם נולדתם במזל סרטן, כלומר, משהו שנקבע כבר לפני כמה עשרות שנים– יום הולדתכם, אז השבוע יש לכם יש יותר סיכוי להצליח בעסקים ופחות אפשרות לפתח חברויות חדשות וכדו'. עפ"י האמונה היהודית, יש משמעות לדברים הללו, אך היכולת של ישראל להיות מחוץ למזל, היא היכולת של כל יהודי ויהודי לבחור ולשנות את מה שנגזר עליו מבעוד מועד, ולהשפיע על העניין.

במסכת ברכות בתלמוד מובאת אמירה מכוננת בהשקפה היהודית בהקשר של הבחירה החופשית. נאמר שם: "הכל בידי שמים, חוץ מיראת שמים". יש פרשנויות רבות לביטוי הזה, אך עניין אחד מוסכם על כולן– יראת השמיים ניתנת לבחירתו של האדם. בעוד האדם נברא עם גובה ומשקל מסוימים, עם נתונים פיזיים וביולגיים ומשפחתיים שלא ניתן לשנות– ביכולותו לעשות בהם את הטוב ביותר ואת הרע ביותר. יש כאן חלוקה חשובה בין מה ש'מכתוב'– שהוחלט עלינו מימים ימימה, לבין מה שכן בידינו לפעול ולשנות. הנתונים ההתחלתיים אינם אצלנו, אבל היכולת והחובה שלנו לקחת אותם למקום החיובי שלהם, מוטלת רק עלינו.

ביטוי קטן להבדל אפשר למצוא בחיי היומיום של היהודי המאמין ביחס לזה של האיסלאמיסט המאמין: בעוד המוסלמי נוטה להכניס את א-לוהים בכל אשר יקרה, הביטוי השגור על פיו של היהודי המאמין הוא "בעזרת ה'". אין כוונת הביטוי חלילה שאלוקים הוא רק האסיסטנט של האדם, ברור שהוא לא רק עוזר לבצע פעולות. אך הביטוי בעזרת ה' מרמז בתוכו על האמונה שיש גם לאדם הקטן יכולת להשפיע ולשנות דברים בתוך המערכת הגדולה הזו של העולם. לשם כך נברא האדם, כדי לקחת את העולם למקום טוב יותר, כדי לשנות את מה שמתרחש כאן בעולם הזה בזכות מעשיו הטובים והשפעתו הטובה על העולם, שיכולה לשנות את מזלו. בעזרת ה'.

תגיות:

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}