אילוסטרציה אילוסטרציה

מהי שחיקה אוטיסטית, ומדוע חשוב שאנחנו כחברה נכיר אותה?

שחיקה אוטיסטית יכולה להוביל פעמים רבות לאובדן מיומנויות שהאוטיסט כבר ידע והכיר, והוא יכול לאבד גם את יכולת התפקוד שלו במה שמהטפלים מכנים 'נסיגה חברתית'

שחיקה אוטיסטית היא מצב שבו אנשים שאובחנו עם אוטיזם בדרגות שונות, חשים תשישות רגשית או פיזית כתוצאה מהתמודדות בעולם שהם לא מבינים ולא מצליח להכיל את רגשותיהם בו. מצב זה נגרם לרוב בשל עומס חושי, רגשי וחברתי, והמחקרים מראים שהלחץ הזה נובא מחוסר רגישות מספיק של החברה, לצרכיהם הבסיסיים של האוטיסטים.

מדוע חשוב לנו, כחברה, להכיר את המצב הזה ולהפנים אותו? היות ושחיקה אוטיסטית יכולה להוביל פעמים רבות לאובדן מיומנויות שהאוטיסט כבר ידע והכיר, והוא יכול לאבד גם את יכולת התפקוד שלו במה שמהטפלים מכנים 'נסיגה חברתית'.

"כמטפלת המתמחה בבריאות נפשית, פגשתי כמה אוטיסטים שחלקו, בשלבי חייהם השונים, סוג של חוסר חיים", אומרת הפסיכולוגית האמריקנית ג'ניפר גרלך. "במהלך החוויה הזו הדיבור יותר איטי, מצב הרוח ירוד, חוסר הארגון פורח, ותחומי עניין טיפוסיים שעניינו אותם, הופכים לקהים. אצל כמה מהם זיהיתי אלמנטים של דיכאון, אבל לכאורה משהו נוסף. כאשר למדתי על שחיקה אוטיסטית, הכל היה הגיוני".

השחיקה האוטיסטית היא לא מונח רפואי שאתם עשויים למצוא בספרי הרפואה. זהו ביטוי שנטבע על ידי בעלי ניסיון חיים, כדי לתאר תופעות מסוימות שאנשים אוטיסטים רבים נתקלים בהן, בזמן שהם מנסים ליצור אינטראקציה בעולם שלעתים קרובות אינו מאשר את הקיום שלהם ואינו מבין אותם.

"כלפי חוץ זה יכול להיראות כמו נסיגה, דיכאון, תשישות וחשיבה איטית, ובפנים זה יכול להרגיש כמו שילוב מבלבל של דיכאון, חרדה, חוסר תחושה וחוסר יכולת לעמוד בקצב. זה מה שקורה כשכלך כך הרבה חשמל פוגע במעגל. הוא מתפוצץ, והפיצוץ הזה יביא איתו לרוב מחלות, הפרעות קשב וריכוז, דיכאון וחרדות ועוד".

לדבריה, אנשים אוטיסטים מסתגלים כל הזמן לעמוד בדרישות של חברה הנשלטת על ידי אנשים שלא מובנים להם, אנשים שמדירים ודוחים אותם פעם אחר פעם.

תגיות: אוטיזם

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}