מה בדיוק אנחנו לומדים מכישלון, ואיך זה קשור לפתגם 'אין חכם - כבעל ניסיון?'
החכם אולי לומד מניסיונם של אחרים, אבל מחקר חדש מגלה, שלמידה אמיתית מתרחשת רק כאשר אנחנו מתנסים בעצמנו, ועדיף בצורה כואבת
- שירה דאבוש
-
אא
מחקר חדש מראה, שכישלון יכול ללמד אותנו כללים פשוטים וחשובים לחיים, שלא היינו יכולים ללמוד בתוך ההצלחה.
לדברי עורך המחקר, ד"ר ראדו אטנסיו, "אנחנו לומדים טוב יותר מניסיון ישיר על בשרנו מאשר מאחרים, וטוב יותר מכישלון מאשר מהצלחה. האם אנחנו יכולים לזרז את הלמידה שלנו מכישלון? המחקר האחרון שלנו מצביע על כך שאנחנו יכולים".
לאורך חיינו אנחנו לומדים כל הזמן, בין אם מהניסיון שלנו ובין אם מנסיונם של אחרים. למידה חברתית מהקרובים לנו, מספרים, מעמיתים לעבודה - צריכה להיות האסטרטגיה שלנו, כי זה זול וקל יותר, ויש מיליארדי בני אדם על הפלנטה שלנו, שאפשר להשתמש בהם כמקורות מידע.
אולם, כאן המחקר שנערך ברומניה מאשר את מה שכתוב בתורה: "אין חכם - כבעל ניסיון". "למרבה הצער, מה שאנחנו לומדים מאחרים, לא באמת 'נדבק' לאישיות שלנו ומשנה אותה, ולכן את הדברים החשובים עלינו ללמוד בעצמנו", אומר ד"ר ראדו.
מדוע זה קורה בעצם, שרק מעצמנו אנחנו יכולים ללמוד את השיעורים החשובים ולא מאחרים?
"כמבוגרים, לעתים רחוקות אנחנו מאמצים נקודת מבט חדשה על 'לוח ריק', או כזה שבעצם לא רשומים עליו הניסיונות שלנו. נקודות מבט כאלה יכולות להתחלף בזו אחר זו, ולרוב הן לא 'מאריכות חיים' בחיי המדף שלהן, משום שקיימים בתוכנו מנגנונים פסיכולוגיים וחברתיים רבים, שמונעים מאיתנו לשנות את דעתנו כשמדובר בניסיון של אחרים".
עוד הוא מוסיף, כי למידת נקודת מבט מאחרים מוציאה אותנו מאזור הנוחות שלנו, וזו הסיבה שלעתים קרובות אנו דוחים את מה שאחרים מנסים ללמד אותנו.
המחקר של ד"ר ראדו בדק את האופן שבו מנכ"לים לומדים את הלקחים שלהם מהכישלונות, והממצאים מפתיעים משהו: "לא רק שעלינו לחוות מצב בעצמנו", אומר ד"ר ראדו. "למרבה הצער, המצב הזה חייב להיות כואב כדי ללמד אותנו משהו. אמר לנו מנכ"ל גדול: 'כל הדברים שלמדתי, למדתי לאחר שדפקתי את הראש בקיר הרבה פעמים'".
מחקר נוסף שעליו מסתמך המחקר של ראדו הוא מחקר שפורסם בשנת 2010 על ידי חוקר בשם מדסן ודסאי, שהראה שכישלון אכן מלמד אותנו בצורה טובה וארוכת טווח יותר מהצלחה. "למידה שנובעת מתוך כישלון מאתגרת את הדרך שבה חשבנו שהדברים עובדים, והלקח לא מופיע מיד בהתחלה. הוא מופיע כאשר אנחנו שואלים את עצמנו שוב ושוב: מה היה שם לא נכון? למה זה לא פעל? מה היה רע בפרספקטיבה שלנו אז? הניגון החוזר הזה במוח שלנו, מלמד אותנו את השיעור הגדול ביותר שלנו, ובמקום הזה, אין סיכוי שנטעה פעמיים".