ביטקוין, קריפטו או אולי בכלל קרדאנו ביטקוין, קריפטו או אולי בכלל קרדאנו

ביטקוין, קריפטו או אולי בכלל קרדאנו: כל מה שרציתם לדעת על המטבעות הוירטואליים

איך קונים אותם, מה עושים איתם ובאיזה מהם הכי כדאי להשקיע? עבר כבר למעלה מעשור מאז שהמטבעות הוירטואלים נכנסו לחיינו – סקירה קצרה על כל מה שאתם עוד לא יודעים עליהם

ביטקוין (Bitcoin) הוא המטבע הקריפטוגרפי הראשון שיצא לשוק בשנת 2009, על ידי אדם או קבוצת אנשים בשם סטושי נקמוטו (Satoshi Nakamoto). ביטקוין משתמש בטכנולוגיה שנקראת בלוקצ'יין (Blockchain), שהיא רשת מבוזרת של מחשבים שמבצעים עסקאות ומאמתים אותן. זה אומר שאין אף גורם מרכזי כמו בנק או ממשלה ששולט בביטקוין. העקרונות המרכזיים של ביטקוין הם: מבנה מבוזר - אין גורם אחד ששולט בביטקוין; היצע מוגבל - מספר הביטקוינים שייוצר אי פעם הוא 21 מיליון; וכרייה (Mining) - תהליך שבו מחשבים פותרים בעיות מתמטיות מורכבות כדי לאמת עסקאות, ובתמורה מקבלים ביטקוין חדש.

בעקבות ההצלחה של ביטקוין, יצאו לשוק אלפי מטבעות קריפטוגרפיים נוספים, שנקראים אלטקוינים (Altcoins). לכל מטבע יש תכונות ושימושים שונים. את'ריום (Ethereum) הוא המטבע השני בגודלו אחרי ביטקוין. הוא הושק בשנת 2015 על ידי ויטליק בוטרין (Vitalik Buterin). את'ריום מאפשר ליצור חוזים חכמים (Smart Contracts), שהם תוכנות שמתבצעות אוטומטית כאשר מתקיימים תנאים מסוימים. ריפל (Ripple), שהושק בשנת 2012 ומיועד להקל על תשלומים בין-בנקיים ובינלאומיים, אינו מבוסס על כרייה אלא מנפיק מראש 100 מיליארד מטבעות. לייטקוין (Litecoin), שהושק בשנת 2011 על ידי צ'ארלי לי (Charlie Lee) מציע אישור עסקאות מהיר יותר מאשר ביטקוין ויש לו היצע מקסימלי של 84 מיליון מטבעות. קרדאנו (Cardano) הוא פרויקט בלוקצ'יין שהוקם על ידי צ'ארלס הוסקינסון (Charles Hoskinson), אחד ממייסדי את'ריום. המטרה של קרדאנו היא לספק פלטפורמה יציבה ובת קיימא ליישומים מבוזרים (DApps) וחוזים חכמים.

יש כמה דרכים לרכוש מטבעות קריפטוגרפיים: בורסות קריפטו (Crypto Exchanges), כמו Binance, Coinbase, Kraken ואחרות, שבהן ניתן לקנות ולמכור מטבעות קריפטוגרפיים באמצעות מטבעות רגילים כמו דולר או אירו; כספומטים של ביטקוין (Bitcoin ATMs), מכשירים פיזיים שמאפשרים רכישת ביטקוין ומטבעות אחרים במזומן; ועמית לעמית (Peer-to-Peer, P2P), פלטפורמות כמו LocalBitcoins שמאפשרות למשתמשים לקנות ולמכור מטבעות ישירות אחד מהשני. כרייה היא תהליך שבו מחשבים פותרים בעיות מתמטיות מורכבות כדי ליצור מטבעות חדשים. לדוגמה, כריית ביטקוין מתבצעת באמצעות מחשבים חזקים מאוד הנקראים ASICs. התהליך דורש הרבה חשמל וכוח עיבוד. כריית את'ריום מתבצעת באמצעות כרטיסי גרפיקה (GPUs) ובשיטת ה-Proof of Stake (PoS), שבה מחזיקים בכמות מסוימת של מטבעות כערבון לאימות עסקאות. כריית לייטקוין מתבצעת באמצעות כרטיסי גרפיקה (GPUs) וציוד יעודי לכרייה (ASICs).

השקעה במטבעות קריפטוגרפיים מצריכה זהירות ובדיקת רקע מעמיקה. בטיחות פלטפורמת המסחר היא גורם קריטי, וודאו שהפלטפורמה שבה אתם משתמשים היא אמינה ובעלת מוניטין טוב. כדאי להשתמש בבורסות מוכרות כמו Binance ו-Coinbase. אחסון קר (Cold Storage) הוא שיטה לאחסון מטבעות קריפטוגרפיים בארנקים פיזיים שאינם מחוברים לאינטרנט, כדי להגן מפני פריצות. פיזור השקעות במגוון מטבעות יכול להפחית סיכון. ביטקוין ואת'ריום נחשבים להשקעות יציבות יחסית, אבל יש מטבעות אחרים שיכולים להיות תנודתיים יותר. שימוש בכלים לבחינת תנועות השוק ולהערכת ערך פרויקט המטבע הקריפטוגרפי הוא חשוב גם כן.

באותו עניין, ראוי להזכיר את דברי רבי יוחנן בתלמוד בבלי, מסכת סנהדרין (צז ע"ב): "אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד." המשמעות היא שבעתיד, כאשר נשתחרר מהשלטון הזר, העולם לא יהיה שונה מהותית מהמצב הנוכחי, מלבד השחרור מהכיבוש. אפשר לראות בפריחה של המטבעות הקריפטוגרפיים ושימוש בטכנולוגיות חדשות כלי לשחרור הכלכלה מהתלות במטבעות לאומיים ובמערכות בנקאיות מסורתיות.

המטבעות הקריפטוגרפיים מציעים מגוון רחב של אפשרויות והשקעות, כאשר ביטקוין מהווה את החלוץ והמוביל בתחום. הבנת ההבדלים בין ביטקוין לשאר המטבעות, הכרת הדרכים לרכישת וכריית מטבעות, ויישום אמצעי בטיחות בהשקעות הם גורמים חיוניים להצלחה בשוק זה. השוק הקריפטוגרפי ממשיך להתפתח ולהשתנות, ומומלץ להישאר מעודכן ולבחון את ההשקעות בצורה מושכלת ומודעת.

תגיות: ביטקויןכסף

האם הכתבה עניינה אותך?

אולי יעניין אותך גם

תוכן חם שלא כדאי לפספס

חדש ב-VLU PLAY
{{ item.duration_text }}